Rozpoczynający się wiosną sezon owoców i warzyw z własnych upraw jest dobrą okazją do zwiększenia ich ilości w naszej diecie. Dieta bogata w naturalne substancje odżywcze pochodzące z roślin są podstawą naszego zdrowia i odporności!
• OWOCE
W 2019 roku ulubionymi owocami Polaków, które jedli najchętniej, były truskawki (32%) i jabłka (30%). Na kolejnych miejscach w rankingu najchętniej spożywanych owoców, ale daleko za liderami, znalazły się maliny (10%), czereśnie (10%), śliwki (8%), gruszki (7%), banany (6%) i borówki (5%).
Badani wymieniali także wiśnie, winogrona, porzeczki, brzoskwinie, kiwi, ananasa, jagody, grejpfruta, kaki, melona, aronię, mango, agrest i awokado. Co czwarty (24%) Polak deklaruje, że chętnie jadł wszystkie owoce, a 4%, że żadne.
• WARZYWA
W 2019 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (34%). Co piąty (21%) badany najchętniej spożywał ogórki, 13% ziemniaki, a 11% marchew. W dalszej kolejności wymieniane były sałata (9%), kalafior (8%), papryka (8%), kapusta (6%), brokuły (6%) i cebula (4%).
W odpowiedziach respondentów pojawiły się także buraki, rzodkiewka, cukinia, por, fasolka, seler, pieczarki, dynia, czosnek, pietruszka, groszek, szczypior, kalarepa, szparagi i bób. 28% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 4%, że żadne.
Ulubiony owoc: niezmiennie truskawka
"Truskawki to ulubiony owoc Polaków. W ubiegłym sezonie (2018) najchętniej jadło je 32% badanych. Dodatkowo 24% odpowiedziało, że chętnie jadło wszystkie owoce, więc jeśli zsumujemy ten wynik, to okaże się, że ponad 56% Polaków chętnie jadło truskawki. To jest bardzo dobry rezultat. Żaden inny owoc nigdy nie uzyskał takiego wyniku! Dodatkowo to jest nasz ulubiony sezonowy owoc, na który najbardziej czekamy" – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division, Kantar.
"Truskawka, to jest owoc wymieniany na pierwszym miejscu przez 2/3 badanych, gdy pytamy o to właśnie, na który sezonowy owoc najbardziej państwo czekają. Maj i czerwiec to czas, w którym praktycznie wszyscy sięgniemy po polskie truskawki. W ubiegłym sezonie aż 98% Polaków odpowiedziało, że jada w tym czasie truskawki. To jest niesamowity wynik" – dodaje Pani Urszula.
"Kochamy truskawki przede wszystkim za smak. Ich jedzenie to nie tylko przyjemność ale też zastrzyk zdrowia dla całego organizmu. Polskie truskawki to są owoce świeże – zrywane z rośliny wyjeżdżają do sklepów tego samego dnia. Są nieporównywalne z owocami importowanymi, które trafiają na nasz stół ok. tydzień po zbiorze. Polskie truskawki przebijają zagraniczne również cenowo – są tańsze niż w ubiegłym roku" – polecała Aldona Radola, plantatorka truskawek.
Najbardziej wyczekiwanie owoce i warzywa sezonowe
Na żaden inny sezonowy owoc lub warzywo Polacy nie czekają tak bardzo jak na truskawki. Wymieniło je dwie trzecie (65%) badanych. Na pojawienie się w sprzedaży czereśni czeka co czwarty Polak (26%), na maliny co piąty (21%), a na borówki co jedenasty (9%).
Wśród warzyw wyróżniają się młode polskie ziemniaki, na które co roku niecierpliwie czeka 21% badanych. Inne warzywa wymieniane są znacznie rzadziej np. kalafiora i paprykę wskazuje po 6% Polaków.
Prawie co trzeci (29%) Polak odpowiedział, że nie było warzyw lub owoców, które jadałby w 2019 r. częściej niż w poprzednich latach, ale u większości ankietowanych rok 2019 różnił się od poprzednich lat. Np.:
- 13% Polaków deklaruje, że w ubiegłym roku jedli truskawki częściej niż w poprzednich latach. 9% badanych jadło więcej jabłek, 7% pomidorów, a 6% malin.
- Respondenci wymieniali ponadto większe spożycie ogórków, czereśni, ziemniaków, borówek, papryk, brokułów, śliwek, bananów, kalafiorów, sałat, gruszek, kapust, marchwi, cukinii, arbuzów, buraków, groszku, porzeczek, agrestów, winogron, dyni, kiwi, cebuli, fasolki, rzodkiewek, pieczarek, szczypiorów, szparagów, selerów i porów.
- 4% Polaków częściej jadło wszystkie owoce i warzywa.
Owoce sezonowe szansą na wzrost konsumpcji
"Przed nami sezon zbiorów owoców jagodowych. Okazją do zwiększenia ich konsumpcji są śniadania i przekąski. To są momenty w ciągu dnia, które kojarzą się z owocami. Najistotniejszą barierą dla wzrostu konsumpcji owoców jest brak tradycji ich jedzenia. To potwierdza analiza każdej pory dnia czy posiłku. W niektórych krajach śródziemnomorskich je się świeże owoce na deser po obiedzie. My jeszcze nie mamy czegoś takiego, ale w gronie superowoców mocno stawiamy na filiżankę owoców do śniadania, truskawek, potem malin i borówek" – mówi Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
"Owoce i warzywa są paliwem dla naszego umysłu. Dlatego powinniśmy spożywać ich więcej. To one są najtańszym i najbardziej skutecznym sposobem budowania odporności. Najbardziej w konsumpcji owoców i warzyw sprzyja ich smak i jakość. Bardzo cieszy nas to, że konsumenci nawet w tym badaniu podkreślali, że doceniają smak naszych owoców i warzyw, a szczególnie, że zostały wymienione nasze Jabłka Grójeckie" – powiedział Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie
"To jest praca u podstaw, przed nami konsekwentna promocja wartości odżywczych i zdrowotnych. Tego, że dzięki warzywom, owocom, jesteśmy bardziej uśmiechnięci, weselsi i zdrowi. Walka z otyłością w ten sposób jest też mocno ułatwiona, ponieważ nie dostarczamy zbędnych kalorii. Tak promujemy polskie pomidory. Bardzo nas cieszy status ulubionego warzywa Polaków" – powiedział Łukasz Gwizdała, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami.
28 kwietnia 2020
Tekst i zdjęcia: KANTAR dla Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
"Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców" to projekt Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. |