Logo
Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2021
49
Do góry
Artykuł na: 4-5 minut

Jedz warzywa i owoce, one mają supermoce! Zdrowa dieta dla dzieci

Owoce i warzywa różnią się kolorem, kształtem i smakiem. Mogą być podawane na surowo, pieczone lub gotowane. Jeśli przygotowując posiłki dla dzieci wykorzystamy różnorodność owoców i warzyw, początkową niechęć i dystans obrócimy w ich stałą obecność w diecie. To ważne, gdyż pokłady wszelkich możliwych witamin i składników mineralnych zawartych w owocach i warzywach są nieocenione dla zdrowego rozwoju najmłodszych, a niedobory witaminowe, obserwowane w dużym stopniu u polskich dzieci, wpływają na zmniejszenie odporności.

 

Dieta bogata w owoce i warzywa to podstawa zdrowia dzieci

W każdym warzywie i owocu występują różne mikroelementy, które stanowią jego supermoce. Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny i psychodietetyk, oraz ekspertka kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!” wyjaśnia, jak ogromny wpływ na zdrowie ma sposób odżywiania, i zachęca do stosowania diety bogatej w warzywa i owoce.

"W pierwszym roku życia dziecka, w chwili wprowadzania nowych posiłków, bardzo pieczołowicie i uważnie dbamy o kolejność ich podawania, jakość produktów i ich pochodzenie. Gdy dziecko kończy rok i teoretycznie powinno jeść już wszystko, obserwuję, że jako rodzice przykładamy do tego coraz mniejszą wagę. Za to coraz częściej podajemy potrawy, o których wiemy, że będą lubiane i na pewno zjedzone. Wpadamy w rutynę, a temat żywienia powraca co jakiś czas, najczęściej przy okazji pojawiających się problemów" – zauważa Katarzyna Błażejewska-Stuhr.

Odpowiednia dieta w okresie wzrostu dziecka sprawia, że jego organizm właściwie rozwija się i buduje niezbędne związki ze składników odżywczych pozyskanych z pożywienia. Dzięki silnym zdolnościom adaptacyjnym maluch jest w stanie wzrastać przy poważnych niedoborach, jednak odbija się to zarówno na jego zdrowiu i odporności, jak i funkcjonowaniu psychospołecznym. 

"Według dostępnych badań, w przeciętnej diecie dzieci i młodzieży zapotrzebowanie na kwas foliowy jest realizowane na poziomie zaledwie 30-50%. Niedobory dotyczą również witamin C, D i E oraz pozostałych witamin z grupy B. W diecie u ponad 90% dzieci stwierdzono także niski poziom wapnia i potasu" – przytacza dane ekspertka kampanii i dodaje: "Warzywa i owoce są ważnym elementem prawidłowej diety i nie da się ich niczym zastąpić, dlatego powinny być spożywane kilka razy dziennie, w ramach posiłków i przekąsek".

Jedz warzywa i owoce, one mają supermoce!

Owoce i warzywa to źródło pochodzących wprost z natury supermocy, które wzmacniają organizm, dodają energii i poprawiają samopoczucie.

Marchewka i dynia posiadają dużą ilość beta karotenu, który zapewnia lepszy wygląd skórze, a powstająca z niego witamina A poprawia wzrok.

Ziemniaki, wbrew panującej opinii, wcale nie są tuczące i warto je spożywać, gdyż zawierają wapń i fosfor, witaminy z grupy B, A i PP, a znajdujący się w nich potas wspomaga pracę mięśni.

Szpinak jest bogaty w witaminę C, żelazo, potas i zawiera więcej magnezu niż czekolada.

Brokuł jest dobrym źródłem białka i wielu soli mineralnych, zaś cebula, pomidor, szczypiorek i burak to bogactwo wapnia i kwasu foliowego.

Ciemne winogrona i jagody obfitują w związki pektyny, które regulują poziom cukru we krwi, a maliny z dużą zawartością błonnika stymulują właściwą pracę jelit.

Czarne porzeczki, agrest, borówka i truskawki zawierają sporą dawkę witaminy C, która wzmacnia odporność i kondycję osób aktywnych fizycznie.

Zdrowa różnorodność na talerzu

"Postawmy na urozmaiconą dietę i dbajmy o spożywanie jak najwięcej różnorodnych owoców i warzyw każdego dnia, w rozmaitej formie – jako surowe, gotowane, pieczone, duszone lub suszone" – zachęca Katarzyna Błażejewska-Stuhr.

"Każdy owoc i warzywo posiada określoną supermoc – korzystajmy zatem z tych produktów przy komponowaniu pełnowartościowych i zdrowych dań na talerzu. Im więcej warzyw i owoców w diecie naszych dzieci i naszej, tym będziemy zdrowsi, silniejsi, szczęśliwsi i odporniejsi. Spożywając różnorodne i zbilansowane posiłki, dostarczamy dzieciom i sobie niezbędnych witamin, składników mineralnych i wielu ważnych dla organizmu związków, jednocześnie minimalizując ryzyko wystąpienia ich niedoborów, które w dużym stopniu odnotowuje się u polskich dzieci" – mówi dietetyczka.

05/25/2020
Więcej o kampanii na: https://jedzowoceiwarzywa.pl/


Komentarze

Powiązane artykuły
Pokaż więcej (6)
Warto przeczytać
Porady na ten tydzień
Tydzień 15, Sentencja nr:5
Tydzień 15, Sentencja nr:5
Możemy wyściółkować glebę pod krzewami, używając torfu, rozdrobnionej kory drzew iglastych, kompostu liściowego lub igliwia sosnowego. Warstwa ściółki o grubości 5 cm utrudni parowanie wody z gleby i ograniczy rozwój chwastów.
Tydzień 15, Sentencja nr:4
Tydzień 15, Sentencja nr:4
Do połowy kwietnia można sadzić rośliny balotowane (z bryłą korzeniową ściśle owiniętą tkaniną jutową).
Tydzień 15, Sentencja nr:3
Tydzień 15, Sentencja nr:3
Jeśli na trawniku pojawił się mech, dobrze jest przeprowadzić piaskowanie. Zabieg ten poprawi porowatość i przepuszczalność podłoża, a tym samym umożliwi wzrost nowym źdźbłom trawy.
Tydzień 15, Sentencja nr:2
Tydzień 15, Sentencja nr:2
W kwietniu rozpoczyna się intensywny wzrost traw. Wymaga to rozpoczęcia cotygodniowego koszenia, które sprzyja prawidłowemu krzewieniu darni.
Tydzień 15, Sentencja nr:1
Tydzień 15, Sentencja nr:1
Pamiętajmy o regularnym podlewaniu i nawożeniu roślin domowych bo właśnie teraz intensywnie rosną. Kwiaty domowe w dalszym ciągu możemy przesadzać i przygotowywać sadzonki.
 
Twoja strona ogrodu