Logo
Logo

Ulubione warzywa i owoce Polaków | 2019

W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw "Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców" poznaliśmy najchętniej spożywane gatunki. Badanie zostało przeprowadzone, w ramach podsumowania sezonu 2019 roku, na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 15 lat i więcej.

Rozpoczynający się wiosną sezon owoców i warzyw z własnych upraw jest dobrą okazją do zwiększenia ich ilości w naszej diecie. Dieta bogata w naturalne substancje odżywcze pochodzące z roślin są podstawą naszego zdrowia i odporności!

• OWOCE
W 2019 roku ulubionymi owocami Polaków, które jedli najchętniej, były truskawki (32%) i jabłka (30%). Na kolejnych miejscach w rankingu najchętniej spożywanych owoców, ale daleko za liderami, znalazły się maliny (10%), czereśnie (10%), śliwki (8%), gruszki (7%), banany (6%) i borówki (5%).

Badani wymieniali także wiśnie, winogrona, porzeczki, brzoskwinie, kiwi, ananasa, jagody, grejpfruta, kaki, melona, aronię, mango, agrest i awokado. Co czwarty (24%) Polak deklaruje, że chętnie jadł wszystkie owoce, a 4%, że żadne.

• WARZYWA
W 2019 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (34%). Co piąty (21%) badany najchętniej spożywał ogórki, 13% ziemniaki, a 11% marchew. W dalszej kolejności wymieniane były sałata (9%), kalafior (8%), papryka (8%), kapusta (6%), brokuły (6%) i cebula (4%).

W odpowiedziach respondentów pojawiły się także buraki, rzodkiewka, cukinia, por, fasolka, seler, pieczarki, dynia, czosnek, pietruszka, groszek, szczypior, kalarepa, szparagi i bób. 28% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 4%, że żadne.

Ulubiony owoc: niezmiennie truskawka

"Truskawki to ulubiony owoc Polaków. W ubiegłym sezonie (2018) najchętniej jadło je 32% badanych. Dodatkowo 24% odpowiedziało, że chętnie jadło wszystkie owoce, więc jeśli zsumujemy ten wynik, to okaże się, że ponad 56% Polaków chętnie jadło truskawki. To jest bardzo dobry rezultat. Żaden inny owoc nigdy nie uzyskał takiego wyniku! Dodatkowo to jest nasz ulubiony sezonowy owoc, na który najbardziej czekamy" – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division, Kantar.

"Truskawka, to jest owoc wymieniany na pierwszym miejscu przez 2/3 badanych, gdy pytamy o to właśnie, na który sezonowy owoc najbardziej państwo czekają. Maj i czerwiec to czas, w którym praktycznie wszyscy sięgniemy po polskie truskawki. W ubiegłym sezonie aż 98% Polaków odpowiedziało, że jada w tym czasie truskawki. To jest niesamowity wynik" – dodaje Pani Urszula.

"Kochamy truskawki przede wszystkim za smak. Ich jedzenie to nie tylko przyjemność ale też zastrzyk zdrowia dla całego organizmu. Polskie truskawki to są owoce świeże – zrywane z rośliny wyjeżdżają do sklepów tego samego dnia. Są nieporównywalne z owocami importowanymi, które trafiają na nasz stół ok. tydzień po zbiorze. Polskie truskawki przebijają zagraniczne również cenowo – są tańsze niż w ubiegłym roku" – polecała Aldona Radola, plantatorka truskawek.

Najbardziej wyczekiwanie owoce i warzywa sezonowe

Na żaden inny sezonowy owoc lub warzywo Polacy nie czekają tak bardzo jak na truskawki. Wymieniło je dwie trzecie (65%) badanych. Na pojawienie się w sprzedaży czereśni czeka co czwarty Polak (26%), na maliny co piąty (21%), a na borówki co jedenasty (9%).

Wśród warzyw wyróżniają się młode polskie ziemniaki, na które co roku niecierpliwie czeka 21% badanych. Inne warzywa wymieniane są znacznie rzadziej np. kalafiora i paprykę wskazuje po 6% Polaków.

Prawie co trzeci (29%) Polak odpowiedział, że nie było warzyw lub owoców, które jadałby w 2019 r. częściej niż w poprzednich latach, ale u większości ankietowanych rok 2019 różnił się od poprzednich lat. Np.:

Ulubione owoce Polaków, fot. KANTAR

Ulubione warzywa Polaków, fot. KANTAR

Owoce i warzywa, na które czekają Polacy, fot. KANTAR

Owoce sezonowe szansą na wzrost konsumpcji

"Przed nami sezon zbiorów owoców jagodowych. Okazją do zwiększenia ich konsumpcji są śniadania i przekąski. To są momenty w ciągu dnia, które kojarzą się z owocami. Najistotniejszą barierą dla wzrostu konsumpcji owoców jest brak tradycji ich jedzenia. To potwierdza analiza każdej pory dnia czy posiłku. W niektórych krajach śródziemnomorskich je się świeże owoce na deser po obiedzie. My jeszcze nie mamy czegoś takiego, ale w gronie superowoców mocno stawiamy na filiżankę owoców do śniadania, truskawek, potem malin i borówek" – mówi Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

"Owoce i warzywa są paliwem dla naszego umysłu. Dlatego powinniśmy spożywać ich więcej. To one są najtańszym i najbardziej skutecznym sposobem budowania odporności. Najbardziej w konsumpcji owoców i warzyw sprzyja ich smak i jakość. Bardzo cieszy nas to, że konsumenci nawet w tym badaniu podkreślali, że doceniają smak naszych owoców i warzyw, a szczególnie, że zostały wymienione nasze Jabłka Grójeckie" – powiedział Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie

"To jest praca u podstaw, przed nami konsekwentna promocja wartości odżywczych i zdrowotnych. Tego, że dzięki warzywom, owocom, jesteśmy bardziej uśmiechnięci, weselsi i zdrowi. Walka z otyłością w ten sposób jest też mocno ułatwiona, ponieważ nie dostarczamy zbędnych kalorii. Tak promujemy polskie pomidory. Bardzo nas cieszy status ulubionego warzywa Polaków" – powiedział Łukasz Gwizdała, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami.

28 kwietnia 2020
Tekst i zdjęcia: KANTAR dla Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

"Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców" to projekt Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Tagi
 
Powiązane tematy
Zwiń Pokaż więcej (1)

Komentarze

Dodaj komentarz
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Może będziesz pierwsza/-y? Zajrzyj na Forum ZielonyOgrodek.pl