Ulubione warzywa i owoce Polaków | Raport

Ulubione warzywa i owoce Polaków - Raport 2021

Producenci owoców i warzyw wspólnie zrealizowali badania konsumpcji w 2021 roku. Do ulubionych gatunków Polaków należą jabłka i truskawki. Wśród warzyw ziemniaki, pomidory i ogórki. Pandemia wzmocniła ocenę warzyw i owoców jako podstawy zdrowego odżywania, ale największą jakościową zmianą jest postrzeganie smaku jako pierwszej konsumenckiej korzyści z ich jedzenia. To efekt pandemii, większego zainteresowania tym co jemy, większej ilości czasu przeznaczanego na przygotowanie i spożywanie posiłków. Innymi słowy, deklarację „lubię i są smaczne”, przewyższył rosnące deklaracje „jem bo są zdrowe”.

Posłuchaj
00:00
11
Mamy swoje ulubione gatunki, po które sięgamy nie tylko w sezonie. Niezmiennie królują truskawki i jabłka oraz pomidory i ziemniaki. Polacy coraz chętniej sami gotują i szukają nowych smaków, nowych możliwości kulinarnych, stąd między innymi rosnące zainteresowanie owocami jagodowymi - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar.

Ulubione owoce Polaków w 2021 roku

W 2021 roku ulubionymi owocami Polaków, były dwa gatunki - jabłka i truskawki. Deklaracje w ich przypadku wyniosły odpowiednio 36 i 35%. Na kolejnych miejscach mamy czereśnie (13%), maliny (9%), gruszki (7%), śliwki (7%) i borówki (6%). Badani wymieniali również wiśnie.

Deklaracje dla jabłek odnotowało wzrost o 6 punktów procentowych, natomiast truskawek o 3 p.p. Wśród owoców wymienianych częściej niż w dwa lata temu są czereśnie (3 p.p.) i borówki (1 p.p.). 2% Polaków deklaruje, że chętnie jedli wszystkie owoce.

Analizując deklaracje konsumpcji najpopularniejszych gatunków owoców widać, że najbardziej stabilną pozycję mają: jabłka, truskawki, borówka oraz aronia i jej przetwory.

Ulubione warzywa Polaków

W 2021 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (39% wzrost w stosunku do 2019 r. o 5 p.p.). Prawie jedna czwarta (23%) badanych wymieniła ogórki, 15% ziemniaki. 10% jako ulubione warzywo wskazało marchew, kalafiora oraz sałatę. Na kolejnych miejscach pojawia się papryka (7%), kapusta (6%), brokuł (4%), czy też cebula (3%).

W odpowiedziach respondentów pojawiły się także rzodkiewka, buraki, cukinia, fasola oraz dynia. 1% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 2%, że żadne. 

Percepcja ulubione przekłada się na częstotliwość konsumpcji. Najczęściej jedzonym przez Polaków warzywami są właśnie pomidory i ziemniaki. W 2021 roku, co najmniej raz w tygodniu spożywało je odpowiednio 90 i 91% badanych, a tylko co setny (1%) nie jadł ich wcale.

Wśród najpopularniejszych mamy także ogórki, cebulę, marchew i sałatę. W sezonie jadło je co najmniej 97% Polaków. Paprykę i pieczarki regularnie (co najmniej raz w miesiącu) je 87% Polaków. W czołówce znalazły się również brokuły (72%) oraz cukinia. Konsumpcję tej ostatniej deklaruje już ponad 2/3 Polaków (67%).

Radość z konsumpcji

Warzywa i owoce postrzegane są przez Polaków jako podstawa zdrowego sposobu odżywania (37%), jako budujące odporność organizmu (30%, wzrost z 21% w okresie 2 lat) i korzystnie wpływające na samopoczucie i wygląd (28%). Mimo tak znaczącego wzrostu świadomość prozdrowotnej roli warzyw i owoców, to smak zaczął być postrzegany jako kluczowa korzyść z ich konsumpcji.

Badania podsumowujące konsumpcję w 2021 roku pokazują jak zmieniła się ona w wyniku pandemii. Zmieniło się tak wiele aspektów naszego życia, że i tu mamy do czynienia z dużą jakościową zmianą - mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

- Wzrosły deklaracje prozdrowotne, ponad połowa (58%, wzrost aż o 16 p.p.) Polaków widzi zależność pomiędzy tym co je a swoim zdrowiem i odpornością. Widzimy również wpływ na nasze samopoczucie i wygląd. Największe wrażenie robi jednak wzrost deklaracji „jem dla ich smaku”. Na pewno miała na to wpływ ilość czasu jaką w pandemii poświęciliśmy gotowaniu i wspólnym jedzeniu posiłków. Jako sektor pracujemy by w 2022 roku ugruntować te percepcje i dobre nawyki - dodaje Witold Boguta.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw prowadzi stały monitoring konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw. Zadanie jest finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. To fundusz, który powstaje ze składek wszystkich producentów owoców i warzyw w Polsce. Projekt badań realizowany jest z honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Badania prowadzi Kantar we współpracy z INSPIRE smarter branding.

Wnioski z badań Kantar podsumowujących 2021 rok:

  • Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców (podstawa zdrowego odżywiania, odporność, samopoczucie i uroda).
  • Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców (wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania).
  • Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków.
  • Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
  • Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
  • Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.

Więcej w materiale pt. Kantar: 2021 rok przełomowy w konsumpcji owoców i warzyw

Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team

Obserwuj
Autor
Porady ekspertów Porady ekspertów

Eksperci czołowych firm ogrodniczych, którzy dzielą się z Wami swoim doświadczeniem i radami.

Artykuły autora Wszyscy autorzy
Tematy
50+ prezentów na Mikołajki i Boże Narodzenie 2024 r. | Dla ogrodników i ich bliskich
Komentarze

Ciesielska czy rozłupująca? Jaka siekiera do ogrodu?
To się przyda
Tagi
Najnowsze treści