Ulubione owoce Polaków w 2021 roku
W 2021 roku ulubionymi owocami Polaków, były dwa gatunki - jabłka i truskawki. Deklaracje w ich przypadku wyniosły odpowiednio 36 i 35%. Na kolejnych miejscach mamy czereśnie (13%), maliny (9%), gruszki (7%), śliwki (7%) i borówki (6%). Badani wymieniali również wiśnie.
Deklaracje dla jabłek odnotowało wzrost o 6 punktów procentowych, natomiast truskawek o 3 p.p. Wśród owoców wymienianych częściej niż w dwa lata temu są czereśnie (3 p.p.) i borówki (1 p.p.). 2% Polaków deklaruje, że chętnie jedli wszystkie owoce.
Analizując deklaracje konsumpcji najpopularniejszych gatunków owoców widać, że najbardziej stabilną pozycję mają: jabłka, truskawki, borówka oraz aronia i jej przetwory.
Ulubione warzywa Polaków
W 2021 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (39% wzrost w stosunku do 2019 r. o 5 p.p.). Prawie jedna czwarta (23%) badanych wymieniła ogórki, 15% ziemniaki. 10% jako ulubione warzywo wskazało marchew, kalafiora oraz sałatę. Na kolejnych miejscach pojawia się papryka (7%), kapusta (6%), brokuł (4%), czy też cebula (3%).
W odpowiedziach respondentów pojawiły się także rzodkiewka, buraki, cukinia, fasola oraz dynia. 1% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 2%, że żadne.
Percepcja ulubione przekłada się na częstotliwość konsumpcji. Najczęściej jedzonym przez Polaków warzywami są właśnie pomidory i ziemniaki. W 2021 roku, co najmniej raz w tygodniu spożywało je odpowiednio 90 i 91% badanych, a tylko co setny (1%) nie jadł ich wcale.
Wśród najpopularniejszych mamy także ogórki, cebulę, marchew i sałatę. W sezonie jadło je co najmniej 97% Polaków. Paprykę i pieczarki regularnie (co najmniej raz w miesiącu) je 87% Polaków. W czołówce znalazły się również brokuły (72%) oraz cukinia. Konsumpcję tej ostatniej deklaruje już ponad 2/3 Polaków (67%).
Radość z konsumpcji
Warzywa i owoce postrzegane są przez Polaków jako podstawa zdrowego sposobu odżywania (37%), jako budujące odporność organizmu (30%, wzrost z 21% w okresie 2 lat) i korzystnie wpływające na samopoczucie i wygląd (28%). Mimo tak znaczącego wzrostu świadomość prozdrowotnej roli warzyw i owoców, to smak zaczął być postrzegany jako kluczowa korzyść z ich konsumpcji.
Badania podsumowujące konsumpcję w 2021 roku pokazują jak zmieniła się ona w wyniku pandemii. Zmieniło się tak wiele aspektów naszego życia, że i tu mamy do czynienia z dużą jakościową zmianą - mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- Wzrosły deklaracje prozdrowotne, ponad połowa (58%, wzrost aż o 16 p.p.) Polaków widzi zależność pomiędzy tym co je a swoim zdrowiem i odpornością. Widzimy również wpływ na nasze samopoczucie i wygląd. Największe wrażenie robi jednak wzrost deklaracji „jem dla ich smaku”. Na pewno miała na to wpływ ilość czasu jaką w pandemii poświęciliśmy gotowaniu i wspólnym jedzeniu posiłków. Jako sektor pracujemy by w 2022 roku ugruntować te percepcje i dobre nawyki - dodaje Witold Boguta.
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw prowadzi stały monitoring konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw. Zadanie jest finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. To fundusz, który powstaje ze składek wszystkich producentów owoców i warzyw w Polsce. Projekt badań realizowany jest z honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Badania prowadzi Kantar we współpracy z INSPIRE smarter branding.
Wnioski z badań Kantar podsumowujących 2021 rok:
- Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców (podstawa zdrowego odżywiania, odporność, samopoczucie i uroda).
- Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców (wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania).
- Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków.
- Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
- Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
- Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.
Więcej w materiale pt. Kantar: 2021 rok przełomowy w konsumpcji owoców i warzyw
Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team