Za nami najlepszy sierpień w historii truskawki, malin, borówki i śliwek. Wybitny w historii jeżyn, czerwonej i czarnej porzeczki. Całości obrazu dopełnia niezaspokojony popyt na aronię i jej przetwory, wynik jabłek i rekordy spożycia warzyw.
Konsumpcja owoców w sierpniu 2025 roku
Najczęściej spożywanym owocem sierpnia 2025 były jabłka - sięgnęło po nie 79% Polaków. To kolejny miesiąc wzrostu ilości konsumentów jabłek. Wynik ten oznacza 25,4 mln osób deklarujących ich konsumpcję. Na drugim miejscu znalazły się śliwki (71%). Trzecie miejsce należy do borówek (66%).
Ponad połowa Polaków deklarowała spożywanie malin (58%). Jedna trzecia wiśnie i truskawki (po 34%), czerwone porzeczki (30%), jeżyny (29%) oraz przetwory z czarnej porzeczki (28%).
Historyczna wysoka konsumpcja badanych owoców:
- jabłka - 25,4 mln, trzeci kolejny wzrost miesięczny i „rok do roku”, potwierdzenie zatrzymania trendu spadkowego
- śliwki - 23 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu
- borówki - 21,5 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji
- maliny - 18,7 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
- wiśnie - 11,1 mln konsumentów
- truskawki - 10,9 mln konsumentów - rekord konsumpcji w sierpniu, po historycznym rekordzie konsumpcji - w czerwcu br. jadło truskawki 93% dorosłych Polaków (30 mln)
- czerwona porzeczka - 9,9 mln konsumentów - historyczny rekord konsumpcji w sierpniu i drugi wynik w historii pomiarów
- jeżyny - 9,4 mln - drugi wynik w historii, przy imponujących wzrostach ilości konsumentów od początku pomiarów (45% w ciągu 5 lat)
- czarna porzeczka i jej przetwory - 9,1 mln konsumentów - rekord sierpnia i najlepszy wynik od 6/2020, czyli badania w na początku pandemii.
Dołączony do panelu miód jadło w sierpniu 40% Polaków, tj. 12,9 mln konsumentów. W porównaniu z wynikiem z lipca - liczba osób deklarujących spożycie wzrosła o ponad 1,3 mln.




Wzrost liczby konsumentów owoców „sierpień do sierpnia”
Analiza konsumpcji „rok do roku” pokazuje wzrosty spożycia praktycznie wszystkich badanych gatunków (z wyjątkiem jeżyn, dla których ubiegłoroczny sezon był rekordowy). Największe wzrosty osiągnęły wiśnie (11 p.p.) i borówek 9 p.p.). W sumie borówki jadło w sierpniu rekordowe 21,5 mln Polaków. W skali roku borówce przybyło aż 3,2 mln nowych klientów. „Sierpień do sierpnia” wzrost ilości konsumentów wiśni wyniósł 3,6 mln. Jadło je w sierpniu 11,1 mln osób.
W porównaniu do sierpnia 2023 roku - 2 lata - największy procentowy wzrost liczby konsumentów należy do borówki i wynosi 16%. Na drugim miejscu śliwki - 13%, na trzecim czarna porzeczka i jej przetwory - 7%.
W skali 3 lat, porównanie „sierpień 2025 do sierpnia 2022 roku”, największy wzrost zanotowały jeżyny - 24%, dalej borówki - 20% i śliwki - 17%.
W liczbach bezwzględnych, w okresie 5 lat - od sierpnia 2020 do sierpnia 2025 roku, czyli od początku realizacji monitoringu do dziś, w miesiącu sierpniu najbardziej wzrosło spożycie śliwek, borówek i jeżyn. Śliwki zyskały 7,1 mln, co dało w sierpniu br. poziom 23 mln konsumentów. Borówki zyskały 6,9 mln konsumentów, przypomnijmy, w sierpniu br. jadło je 21,5 mln Polaków. Na trzecim miejscu podium jeżyny - 4,2 mln nowych konsumentów. W sierpniu 2025 roku jeżyny jadło już 9,4 mln osób.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2025
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI). Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Monitoring pozwala poznać konsumentów kilkudziesięciu gatunków. Badania dostarczają informacji na temat ich liczby i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Są realizowane od lutego 2020 przez Kantar Polska we współpracy z INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Historyczne wzrosty konsumpcji owoców - badania Kantar Polska