Logo
Logo
69
Do góry
Artykuł na: 6-9 minut

Zioła na podnoszenie odporności

Dynamiczny rozwój medycyny i farmakologii sprawił, że niemal całkowicie uzależniliśmy się od leków zapominając, iż apteka natury także ma nam sporo do zaoferowania.

Przypomnij sobie o magii ziół w groźnych czasach pandemii. Sprawdź, które rośliny mogą nam naturalnie pomóc w podniesieniu odporności i zwalczaniu różnych infekcji.

Przeczytaj także
Już czas na wysiewanie nasion warzyw. Sprawdź, to łatwe!
Przeczytaj także
Już czas na wysiewanie nasion warzyw. Sprawdź, to łatwe!
Jeśli planujesz samodzielną uprawę warzyw z siewu, ten poradnik jest dla Ciebie! Dowiedz się wszystkiego, co będzie niezbędne, by zacząć wspaniałą...

Dawniej wiedza o leczniczych właściwościach ziół była obszerna i przekazywana z pokolenia na pokolenie, gdyż dostęp do lekarzy i leków był mocno ograniczony, a korzystanie z nich kosztowne. Kiedy opieka lekarska stała się bardziej powszechna, a wybór farmaceutyków większy, zioła popadły w zapomnienie.

Obecnie zioła powoli ale systematycznie znów powracają do łask. Przez lata zaniedbań, wiedza o ich właściwościach leczniczych mocno się jednak skurczyła, dlatego musimy od początku uczyć się, jak korzystać z dobrodziejstw natury. Jest to szczególnie ważne w czasie, gdy wiele leków przestaje działać, a nas atakują coraz bardziej zjadliwe patogeny. Bakterie stają się lekooporne, a wirusy trudne do zwalczenia znanymi medykamentami. Pojawiają się nowe, groźne choroby, które atakują z niezwykłą siłą, odbierając nam zdrowie, a czasem nawet życie i przybierając rozmiary pandemii.

W obecnej sytuacji szczególnie ważne staje się wzmocnienie naszego organizmu i uodpornienie go na ataki patogenów, bo dzięki temu będziemy mieć większą

szansę na przetrwanie trudnego okresu pandemii, a jeśli przytrafi nam się choroba, łatwiej się z nią uporamy i szybciej wrócimy do zdrowia.

Jak zioła podnoszą naszą odporność?

Nasz układ odpornościowy, rozleniwiony niską aktywnością fizyczną i łatwo dostępnymi farmaceutykami, dość słabo radzi sobie z infekcjami, dlatego praca nad jego wzmocnieniem naturalnymi środkami może trochę potrwać.

W przeciwieństwie do leków, preparaty ziołowe działają wolniej i mniej agresywnie, dlatego potrzebują trochę czasu, aby skutecznie wpłynąć na nasz organizm. Nie możemy się spodziewać, że po wypiciu naparu ziołowego od razu staniemy się zdrowsi i silniejsi. Chcąc osiągnąć spodziewany efekt, musimy stosować zioła systematycznie przez określony czas (ok. 2-3 tyg.) i w odpowiednich dawkach.

Zioła – jasna i ciemna strona natury

Zanim jednak zdecydujemy się na terapię ziołową, musimy się do tego przygotować, a nawet zasięgnąć porady lekarza, który dobierze dla nas właściwe zioła oraz ustali dawkowanie i czas trwania terapii. Rośliny lecznicze, traktowane do niedawna dość niepoważnie i kojarzone głównie z babciną herbatką ziołową, wbrew pozorom potrafią działać bardzo silne i zastosowane w niewłaściwy sposób mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

W skład ziół wchodzi wiele substancji chemicznie czynnych (min. kwasy organiczne, glikozydy, alkaloidy, garbniki, saponiny, gorycze, witaminy), które po przedawkowaniu mogą stać się niebezpieczne. Często wchodzą też w interakcje z zażywanymi lekami, powodując rozmaite skutki uboczne

Ze względu na choroby lub szczególne sytuacje (np. ciąża, która wyklucza stosowanie wielu ziół), nie każdy może też sięgać po dowolne zioła, gdyż niektóre z nich mogą stać powodem problemów zdrowotnych.

Przykładowo czosnek potrafi utrudnić krzepniecie krwi i powoduje alergie, dziurawiec sprzyja fototoksyczności i poparzeniom słonecznym, pokrzywa nie jest wskazana przy chorobach nerek, a jeżówka może obniżać ciśnienie krwi.

10 ziół na odporność i wzmocnienie

W naturze istnieje wiele roślin, które mogą pomóc nam podnieść odporność organizmu i zwalczyć infekcje. Przedstawiamy jedne z najbardziej znanych i często stosowanych roślin:


Czosnek

Czosnek, fot. Steve Buissinne - PixabayFot. Steve Buissinne/Pixabay

Czosnek pospolity, powszechnie uprawiany w naszym kraju jako warzywo. Czosnek posiada cały szereg właściwości leczniczych, gdyż działa przeciwbakteryjnie, wzmacniająco, przeciwgrzybiczo, przeciwpasożytniczo oraz przeciwwirusowo.

  • Najsilniejsze działanie ma spożywany systematycznie świeży czosnek (2 ząbki dziennie), ale można go też stosować w postaci nalewki, soku czosnkowo-cytrynowego czy naparu (obróbka termiczna zmniejsza jego skuteczność).


Jeżówka

Jeżówka, fot. ChamilleWhite - DepositphotosFot. ChamilleWhite/Depositphotos

Niezwykle cenną w podnoszeniu odporności rośliną jest też jeżówka purpurowa. Znane jest jej działanie przeciwwirusowe w zakażeniach grypowych, a prowadzone ostatnio badania sugerują też działanie hamujące rozwój koronowirusów.

  • Jeżówkę stosuje się zwykle w postaci wyciągów, ekstraktów lub nalewek.


Bez czarny

Bez czarny, fot. RitaE - PixabayFot. RitaE/Pixabay

Kolejną rośliną wzmacniającą organizm i wykazującą działanie przeciwwirusowe jest czarny bez.

  • Sok lub ekstrakt z jego dojrzałych owoców (niedojrzale są toksyczne), to znakomity środek na przeziębienia, grypę i infekcje wirusowe.


Imbir

Imbir, fot. Joseph Mucira - PixabayFot. Joseph Mucira/Pixabay

Właściwości przeciwwirusowe, wzmacniające i rozgrzewające posiada także korzeń imbiru lekarskiego. Ten egzotyczny przybysz to doskonała przyprawa i środek leczniczy.

  • Jego świeże plastry można dodawać do herbaty lub stosować w postaci naparu z dodatkiem cytryny i miodu.


Pokrzywa zwyczajna

Pokrzywa zwyczajna, fot. Marina Pershina - Pixabay
Fot. Marina Pershina/Pixabay

Zielem o działaniu wzmacniającym, a także pomagającym zwalczyć infekcje jest także pokrzywa zwyczajna.

  • Przez cały rok można stosować ją w postaci odwaru lub naparu z liści, ale wiosną największą wartość leczniczą ma świeży sok wyciśnięty z młodych liści.


Chmiel zwyczajny

Chmiel, fot. Markus Spiske - UnsplashFot. Markus Spiske/Unsplash

Właściwości lecznicze posiada też chmiel zwyczajny, który wykazuje działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwnowotworowe.

  • Chmiel stosuje się w postaci naparu z szyszek.


Lipa

Herbata z lipy, fot. ChamilleWhite - Depositphotos
Fot. ChamilleWhite/Depositphotos

W łagodzeniu infekcji i obniżeniu towarzyszącej jej temperatury pomocna będzie także lipa drobnolistna.

  • Napar z jej kwiatów działa napotnie, rozgrzewająco i wzmacniająco, a także łagodzi kaszel.


Czarna porzeczka

Porzeczka czarna, fot. ChamilleWhite - DepositphotosFot. ChamilleWhite/Depositphotos

Działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i wzmacniające wykazują też owoce porzeczek, a szczególnie porzeczki czarnej.

  • Sok ze świeżych owoców ma w swoim składzie bardzo duże ilości witamin, soli mineralnych oraz antocyjanów.


Rokitnik

Rokitnik, fot. silviarita - PixabayFot. silviarita/Pixabay

Na uwagę zasługuje też mało u nas popularny, a niezwykle wartościowy rokitnik pospolity, którego owoce są skarbnicą witaminy C oraz wielu innych witamin i minerałów. Nazywany cytrusem północy rokitnik, nie jest wprawdzie liderem wśród roślin bogatych w witaminę C, ale ze względu na brak w jego owocach enzymu niszczącego tą witaminę, nie ulega ona rozkładowi tak szybko jak w przypadku innych owoców (np. dzikiej róży)

  • W przetworach z rokitnika (min. sokach, oleju z rokitnika), znajdziemy bardzo dużo, dobrze przyswajalnej witaminy C oraz antocyjanów.


Kiszona kapusta

Kiszona kapusta, fot. joannawnuk - DepositphotosFot. joannawnuk/Depositphotos

Kapusta nie jest co prawda zaliczana do ziół, ale w formie kiszonki zasługuje na szczególną uwagę! Ze względu na ogromne bogactwo zawartych w niej witamin (w tym głównie wit. C), minerałów, związków grzybobójczych i bakteriobójczych, błonnika oraz pożytecznych bakterii kwasu mlekowego (pro biotycznych), potrafi niezwykle skutecznie wspomagać nasz organizm w walce z infekcjami.

Powinna być jednak spożywana systematycznie, najlepiej przez całą zimę i nie może być kwaszona (np. octem), tylko naturalnie kiszona bez żadnych sztucznych dodatków.

Tekst: Katarzyna Józefowicz, zdjęcie tytułowe: ChamilleWhite/Depositphotos


Warto przeczytać

Komentarze

Powiązane artykuły
Pokaż więcej (3)
To Cię zainteresuje
Popularne rośliny
PTAKI
Na czasie
PTAKI
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 2, Sentencja nr:7
Tydzień 2, Sentencja nr:7
Dla wielu ptaków przysmakiem jest tłuszcz zwierzęcy (słonina lub łój), a także zalane roztopionym tłuszczem nasiona i orzechy – tzw. zimowe kule.
Tydzień 2, Sentencja nr:5
Tydzień 2, Sentencja nr:5
Możemy zająć się świerkiem lub jodłą w donicy, które służyły jako choinka – drzewko umieszcza się w jasnym, chłodnym pomieszczeniu (nie wolno wystawiać go na dwór, gdyż może zmarznąć). Należy je regularnie podlewać, aż do wiosny (koniec marca, kwiecień), kiedy wysadza się je do ogrodu.
Tydzień 2, Sentencja nr:4
Tydzień 2, Sentencja nr:4
Regularnie usuwajmy nadmiar śniegu z iglaków o pokroju kolumnowym, ponieważ może on spowodować wyłamanie gałęzi i deformację krzewów. Warto także podwiązać gałęzie iglaków – trudniej będzie im ugiąć się pod ciężkim, mokrym śniegiem.
Tydzień 2, Sentencja nr:3
Tydzień 2, Sentencja nr:3
Możemy formować drzewa liściaste i iglaste, oprócz "płaczących" gatunków takich jak klon, grab czy brzoza (formuje się je od czerwca do września!).
Tydzień 2, Sentencja nr:1
Tydzień 2, Sentencja nr:1
W okresie odwilży podlejmy krzewy zimozielone. Przez ich liście wyparowuje bowiem woda, co naraża rośliny na uschnięcie.
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu