Logo
Logo
8
Okazje
Artykuł na: 4-5 minut

Jabłka – na co pomagają, dlaczego warto jeść?

Jabłka to jedne z najpopularniejszych owoców w Polsce, które zachwycają swym słodko-kwaśnym smakiem. Zwłaszcza, że ogromna ilość odmian pozwala na znalezienie tej ulubionej, która będzie pasowała nam smakiem i aromatem. Jabłka warto wykorzystywać zarówno w formie surowej, jak i przygotowywanych przetworów, ale warto pamiętać, że najwięcej składników pokarmowych dostarczymy organizmowi, spożywając surowe jabłka ze skórką. To właśnie w i tuż pod skórką kryje się całe bogactwo witamin i minerałów.

Dlaczego warto jeść jabłka? Jakich składników pokarmowych dostarczają jabłka i jakie mają właściwości lecznicze?

 
Z artykułu dowiesz się:
  • Jakie są właściwości lecznicze jabłek.
  • Kiedy warto spożywać jabłka.
  • Jakie wartości odżywcze mają jabłka.
  • W jakiej formie jeść jabłka.
  • Kto powinien unikać jedzenia jabłek.

Właściwości lecznicze jabłek

Zawarte w jabłkach związki obniżają poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Regulują florę bakteryjną i pracę jelit, pozytywnie wpływają na pracę mózgu i stanowią doskonałą profilaktykę chorób neurodegeneracyjnych. Wysoka zawartość błonnika i antyoksydantów to również mniejsze ryzyko rozwoju wielu nowotworów, a przede wszystkim raka jelita grubego.

Pozytywnie wpływają na stan i wygląd włosów, skóry oraz paznokci, a także wspomagają odchudzanie, gdyż są niskokaloryczne, a jednocześnie sycące.

Ze względu na dużą ilość cennych składników pokarmowych, warto włączyć jabłka do swojej codziennej diety, stosując je zarówno w formie surowej, jak i przetworzonej.

Dzięki temu dostarczymy organizmowi niezbędnych witamin, antyutleniaczy i mikroelementów, które zmniejszają ryzyko rozwoju chorób (m.in. hipercholesterolemia, cukrzyca typu 2, nadciśnienie, choroby serca, nowotwory itp.). Dodatkowo regularne spożywanie warzyw i owoców (w tym jabłek) pozytywnie wpływa na masę ciała, ogólne zdrowie i samopoczucie oraz jest ważną częścią zdrowego stylu życia, który warunkuje dobre zdrowie przez wiele lat.

Kiedy warto spożywać jabłka?

Po jabłka warto sięgać w trakcie przeziębień, gdyż dostarczają wielu składników, które wspierają naturalną odporność. To również doskonały owoc w trakcie odchudzania oraz leczenia cukrzycy i hipercholesterolemii (zbyt wysoki poziom cholesterolu).

Natomiast gotowane i pieczone jabłka doskonale sprawdzają się w trakcie biegunek, gdyż zawarte w nich pektyny łagodzą objawy poprzez nasilenie zwrotnego wchłaniania wody i sodu. Owoce są również pomocne w trakcie leczenia chorób stawów (dna moczanowa, reumatyzm itp.).

dlaczego warto jeść jabłka - dania
Fot. RitaE, Jamie Glaze/Pixabay
Desery z jabłek są smaczne, pożywne i mogą wyglądać bardzo efektownie

Wartości odżywcze

Jabłka są niskokaloryczne, a w 100 g produktu znajduje się jedynie około 50 kcal. To doskonałe źródło węglowodanów, błonnika (a dokładniej pektyn, czyli błonnika rozpuszczalnego w wodzie), witaminy C, E, K oraz witamin z grupy B i beta-karotenu.

Jabłka są również bogate w mikroelementy: wapń, żelazo, magnez, sód, potas, fosfor i cynk. Warto przy tym pamiętać, że obierając jabłka, pozbawiamy ich wielu cennych składników pokarmowych.

Jak stosować jabłka?

Jabłka to ogromne możliwości kulinarne. Stanowią wspaniałą przekąskę w formie surowej i doskonały składnik dań głównych, sałatek i deserów.

Jabłka to owoce, które mogą być smażone, gotowane i pieczone i świetnie nadają się do wykonania różnorodnych przetworów: przecierów, kompotów, czy soków.

Jabłka to składnik wielu ciast i tak lubianej przez wszystkich szarlotki. Dzięki kwaskowatemu smakowi niektórych odmian nadają deserom ciekawy smak, doskonale równoważąc słodki smak. Dużą zaletą jabłek jest ich stała dostępność, a świeże jabłka można kupić o dowolnej porze roku.

Przeciwwskazania do spożywania jabłek

Jabłka, mimo że są bardzo zdrowe, to nie powinny być spożywane w każdej sytuacji. Zawierają dużą ilość błonnika i cukrów, który mogą podrażniać śluzówkę żołądka oraz jelit, dlatego lepiej z nich zrezygnować w trakcie stanów zapalnych układu pokarmowego, przy zespole jelita drażliwego oraz w trakcie biegunek.

Dotyczy to jednak tylko jabłek w całości i w stanie surowym. To oznacza, że można je spożywać po rozdrobnieniu, w formie soków lub po ugotowaniu bądź upieczeniu, ale nie należy przesadzać z ich ilością. Co więcej, ugotowane jabłka mogą być bardzo korzystne w trakcie problemów z biegunką.

Warto pamiętać, że jabłka zawierają wiele kwasów, które mogą nasilać problem z nadwrażliwością zębów i negatywnie wpływać na szkliwo. Żeby temu zapobiec, wystarczy unikać mycia zębów przez co najmniej 30 minut po zjedzeniu jabłek.

Tekst Redakcja ZielonyOgródek, G.T., zdjęcie tytułowe: Couleur/Pixabay

Tagi
 
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (30)
Powiązane rośliny
Warto przeczytać
Lista zakupów


Komentarze

NEWSLETTER
Zapisz się i odbierz darmowe e-wydanie magazynu Gardeners` World!
 
Twoja strona ogrodu