Kampania "More Green Cities for Europe" czyli "Zielone Miasto Europy"

More Green Cities for Europe czyli Zielone Miasto Europy

W trzynastu krajach UE ruszyła w tym roku kampania ‘More Green Cities for Europe’, czyli „Zielone Miasto Europy”, która finansowana jest z funduszy unijnych i potrwa 3 lata. Jej cel to zwiększenie wykorzystania roślin w przestrzeniach zurbanizowanych – dla dobra społeczności, środowiska, klimatu, a także na rzecz rozwoju gospodarczego aglomeracji. Na poziomie wspólnotowym zieloną branżę reprezentuje w tym projekcie Europejskie Stowarzyszenie Szkółkarskie (ENA), a w naszym kraju przedsięwzięcie realizuje Związek Szkółkarzy Polskich – organizacja, która zyskała rangę tutejszego eksperta w dziedzinie zieleni i związanych z nią zagadnień.

Posłuchaj
00:00
3

Green City – więcej zieleni

Termin ‘Green City’ staje się coraz bardziej popularny na całym świecie, nie tylko w kręgach specjalistów zajmujących się architekturą krajobrazu czy produkcją drzew i krzewów przeznaczonych na publiczne i instytucjonalne tereny zieleni.

Zielone Miasto jest symbolem potrzeb współczesnego człowieka, a zarazem konieczności radykalnych zmian w kształtowaniu warunków życia ludzi w przestrzeniach zurbanizowanych, które się rozrastają, oraz zapobiegania katastrofie klimatycznej. To pilne zadanie. Jego wagę dodatkowo unaoczniły miesiące pandemii koronawirusowej, podczas której kontakt z przyrodą okazywał się jedną z najbardziej pożądanych życiowych czynności.

Cele kampanii – mocne argumenty i ekspercka wiedza

Główny cel kampanii ‘Zielone Miasto Europy’ to dotarcie z profesjonalną informacją do szerokiej grupy odbiorców, którzy mogą wpłynąć na zwiększanie zielonych powierzchni na terenach zurbanizowanych. Podstawą działania są argumenty i konkretne przykłady dotyczące korzystnego wpływu zieleni na klimat, ekonomikę, zachowania i relacje społeczne oraz zdrowie mieszkańców miast.

W pierwszym rzędzie chodzi jednak o przekonanie decydentów – samorządowców, polityków, urbanistów, deweloperów oraz innych inwestorów – że drzewa, krzewy, parki, ogrody są częścią tkanki miejskiej nie tylko niezbędną z punktu widzenia przyrodniczego i architektonicznego, ale też opłacalnym rozwiązaniem, dowodem na perspektywiczne biznesowe myślenie.

Aby zieleń publiczna spełniała tę rolę, musi być funkcjonalna, dobrze zaprojektowana, z właściwym doborem drzew i krzewów o wysokiej jakości. Na te aspekty także zwraca uwagę kampania, upowszechniając wiedzę na temat doboru i dostosowania roślin do określonych celów, informując o funkcjach biologicznych i estetycznych poszczególnych grup roślin i o konieczności przestrzegania norm jakościowych dotyczących materiału nasadzeniowego.

Green City – Zielone Miasto – to się opłaca!

Ważnym tegorocznym punktem programu realizacji kampanii jest prelekcja dr. Charliego Halla z USA pt. „Inwestycje w zieleń a rozwój gospodarczy”, którą ten ekspert zaprezentuje 3 września podczas konferencji z cyklu Mocno Zielone Miasto towarzyszącej 28. Międzynarodowej Wystawie Zieleń to Życie & Flower Expo Polska. Prelegent omówi wartość pieniężną tzw. ulepszonego krajobrazu miejskiego – korzyści ekonomiczne, jakie płyną z urządzania profesjonalnych, dobrze zaprojektowanych i wykonanych terenów zieleni, zgodnie ze współczesnym paradygmatem, a jednocześnie z policzalnymi oszczędnościami lub zyskami dla budżetu miejskiego, gminnego, itd. Powie, dlaczego władze samorządowe i inne powinny inwestować (więcej) w zieleń.

Dr Charlie Hall informuje, że swoje wnioski sformułował na podstawie ponad 3000 badań, z których wynika m.in., iż inwestycje w zieloną infrastrukturę są dziś skutecznym narzędziem rozwoju gospodarczego.

Europejska Nagroda Green City

Zapraszamy inwestorów publicznych i developerów do udziału w konkursie o Europejską Nagrodę Green City. Celem konkursu jest promocja ambitnych, inspirujących i innowacyjnych realizacji zielonej infrastruktury. Terenami zieleni pretendującymi do nagrody mogą być np. ogród przyszkolny, zieleń publiczna w dzielnicy mieszkaniowej, ogród firmowy z miejscem do pracy, ogród terapeutyczny przy szpitalu, park miejski z programem sportowym i rekreacyjnym czy zieleń na terenach poprzemysłowych. Projekty muszą być w pełni zrealizowane i oddane do użytkowania nie wcześniej niż 5 lat temu.

Nagradzane projekty promują oprócz miasta, także inwestora, projektanta i wykonawcę. Udział w konkursie jest bezpłatny, zgłoszenia do 21 września 2021 r.

Szczegóły na temat kampanii można uzyskać w biurze Związku Szkółkarzy Polskich (e-mail zszp@zszp.pl, tel. 22 435 47 22) oraz Agencji Promocji Zieleni (e-mail joanna.filipczak@zszp.pl, tel. 22 435 47 20), a także bezpośrednio na stoisku stowarzyszenia podczas 28. Międzynarodowej Wystawy Zieleń to Życie & Flower Expo Polska, która odbędzie się w dniach 2-4 września 2021 w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Źródło: Agencji Promocji Zieleni


☺️ Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł do końca. Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera. Odwiedź nas na Facebooku, Instagramie, Pintereście, YouTube oraz na forum ogrodniczym. Zajrzyj także do naszego sklepu ogrodniczego.

Powiązane artykuły
Artykuł sponsorowany
Jak stworzyć zaczarowany ogród pełen światła, ruchu i niepowtarzalnego klimatu? Odkryj magię z Aurora Garden
Porady na ten tydzień
Tydzień 48, Sentencja nr:6
Zimą rośliny balkonowe są szczególnie narażone na przemarzanie, gdyż ich korzenie osłonięte są jedynie doniczką i cienką warstwą ziemi. Trzeba je zabezpieczyć przed mrozem.
Przeczytaj także
Jak ocieplić donicę przed mrozem? Praktyczne rady 10 zasad ochrony roślin doniczkowych przed mrozem Zima na balkonie: ochrona roślin balkonowych przed mrozem Zimowanie roślin na tarasie | Jak zabezpieczyć je przed mrozem?
Tydzień 48, Sentencja nr:3
Z trawnika należy systematycznie usuwać opadające liście. W tym celu oprócz zwykłych grabi możemy użyć tzw. miotłograbi o miękkich, sprężystych zębach lub odkurzacza ogrodowego.
Przeczytaj także
Po co grabić liście i co z nimi później zrobić? Fatalny trawnik po lecie? To ostatnia szansa, by uratować go przed zimą Maszyny, urządzenia, akcesoria | Czego potrzebujesz jesienią do trawnika? Są prawdziwym skarbem jesieni – każdy ogrodnik powinien wiedzieć, jak z nich korzystać
Tydzień 48, Sentencja nr:1
Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej, czyścimy narzędzia ogrodowe, dokonujemy ich przeglądu, zmieniamy płyny, świece, oddajemy noże do ostrzenia.
Przeczytaj także
Konserwacja kosiarki: krok po kroku Jak dbać o sekator po sezonie? | 3 zasady Konserwacja narzedzi do cięcia | Co trzeba zrobić? Czyszczenie narzędzi ogrodniczych. Dezynfekcja sekatorów, nożyc, pił, itd.
Komentarze

Darmowy program
Projektowanie Ogrodu
wypróbuj online
Projektowanie ogrodu
Tagi
Sprawdź, co dziś czytają inni
Polecamy