Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2019

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
33
Do góry

Najlepsze nasiona na kiełki

Najpopularniejsze nasiona na kiełki to: brokuł, burak, cebula, fasola mung, kapusta, koniczyna, lucerna, pszenica, rzodkiewka, rzeżucha, słonecznik, soczewica oraz soja. Można je dodawać do sałatek i kanapek albo chrupać przed telewizorem zamiast chipsów i paluszków.

Kiełki to młode, kiełkujące z nasion rośliny, bardzo bogate w substancje pokarmowe i prozdrowotne. Doskonale uzupełniają naszą codzienną dietę w niezbędne witaminy oraz mikro i makroelementy. Każdy z wielu rodzajów kiełków ma swój oryginalny smak – od słodkawego po bardzo pikantny. Gotowe kiełki można kupić w sklepie spożywczym lub uprawiać samemu w kiełkownicy.

etapy kiełkowania nasion fot. uwimages - Fotolia.com
fot. uwimages - Fotolia.com

Brokuł

Kiełki brokuła (Brassica oleracea) są pikantne w smaku. Doskonale nadają się do kanapek i sałatek. Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu i selenu. Są źródłem sulforafanu – zapobiegającemu powstawaniu komórek rakowych.

Kiełki brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki, fot. www.kielki.info
Nasiona brokuła
mają jasną nóżkę
i ciemnozielone listki.
Kiełki brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki, fot. www.kielki.info
Kiełki brokuła
mają jasną nóżkę
i ciemnozielone listki.

Burak

Kiełki buraka (Beta vulgaris) są lekko ostre w smaku. Doskonale nadają się do sałatek, nadając im wspaniały czerwony kolor. Można je także wykorzystywać jako dekoracje do kanapek i grzanek. Są źródłem witamin: A, B, C oraz wapnia, żelaza, magnezu, potasu, manganu, miedzi, kobaltu, rubidu i cezu. Zalecane są przy wzmacnianiu odporności i regulacji pracy organizmu.

Kłębki buraka – owocostany powstałe w wyniku zrośnięcia się torebki. W torebce znajduje się ciemne, spłaszczone nasionko, fot. www.kielki.info
Kłębki buraka
– owocostany powstałe w wyniku zrośnięcia się torebki. W torebce znajduje się ciemne, spłaszczone nasionko.
Kiełki buraka mają soczysty czerwony kolor, fot. www.kielki.info
Kiełki buraka
mają soczysty czerwony kolor.

Cebula

Kiełki cebuli (Allium cepa) są pikantne w smaku. Nadają się do kanapek, sałatek, do gorących dań warzywnych, tart i zapiekanek. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki. Działają bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm.

Nasiona cebuli mają bardzo twardą, czarną skorupkę, fot. www.kielki.info
Nasiona cebuli
mają bardzo twardą, czarną skorupkę.
Jasno zielone kiełki cebuli ze ściśle przylegającymi skorupkami, fot. www.kielki.infoJasnozielone kiełki cebuli ze ściśle przylegającymi skorupkami.

Fasola mung

Kiełki fasoli mung (Vigna radiata) są chrupiące, o lekko słodkawym w smaku. Stosowane są w daniach kuchni azjatyckiej, zarówno na ciepło, jak i na zimno. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki. Obniżają poziom złego cholesterolu.

Nasiona fasoli mung są duże i soczyście zielone, fot. www.kielki.info Kiełki fasoli mung mają mięsistą białą nóżkę i zieloną „główkę”. Są często wykorzystywane w potrawach chińskiej kuchni, fot. www.kielki.info
Nasiona fasoli mung są duże i soczyście zielone. Kiełki fasoli mung mają mięsistą białą nóżkę i zieloną „główkę”.

Kapusta

Kiełki kapusty (Brassica olerace) w smaku przypominają świeżą kapustę, jednak są od niej bardziej pikantne. Doskonale nadają się do sałatek. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki.

Nasiona kapusty przypominają nasiona brokuła. Obie rośliny są ze sobą bardzo blisko spokrewnione, fot. www.kielki.info
Nasiona kapusty
przypominają nasiona brokuła. Obie rośliny są ze sobą bardzo blisko spokrewnione.
Kiełki kapusty mają piękny lekko różowy kolor, fot. www.kielki.info
Kiełki kapusty
mają piękny lekko różowy kolor.

Koniczyna czerwona

Kiełki koniczyny (Trifolium pratense) są łagodne w smaku. Nadają się do jedzenia z kanapkami, sałatkami, twarogiem i surówkami. Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, siarki i sodu.  Działają wzmacniająco na system nerwowy i poprawiają trawienie.

Nasiona koniczyny są bardzo drobne, o miodowym kolorze, fot. www.kielki.info
Nasiona koniczyny
są bardzo drobne, o miodowym kolorze.
Kiełki koniczyny są drobne i soczyście zielone, fot. www.kielki.info
Kiełki koniczyny
są drobne i soczyście zielone.

Lucerna, alfalfa

Kiełki lucerny (Medicago sativa) mają bardzo delikatny smak. Doskonale nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak i w chińskich potrawach z woka. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, sodu, miedzi, manganu, siarki i selenu. Są cennym źródłem fitoestrogenów (hormonów roślinnych), które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy. Zawierają również lecytynę.

Nasiona lucerny są drobne. Kształtem przypominają małe fasolki, fot. www.kielki.info
Nasiona lucerny
są drobne.
Kształtem przypominają małe fasolki.
Kiełki lucerny przypominają rzeżuchę, są jednak od niej o wiele bardziej łagodne w smaku, fot. www.kielki.info
Kiełki lucerny
przypominają rzeżuchę, są jednak od niej o wiele bardziej łagodne.

Pszenica

Kiełki pszenicy (Triticum aestivum) są lekko chrupiące i słodkie w smaku. Są idealne do sałatek. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, jod, cynku, miedzi, manganu, selenu, siarki. Wpływają na poprawę pracy serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Poprawiają stan i kolor skóry. Wzmacniają włosy i paznokcie.

Ziarniaki pszenicy są duże i złociste.  fot. www.kielki.info
Ziarniaki pszenicy
są duże i złociste.
Kiełki pszenicy mają duża główkę i białą nóżkę. fot. www.kielki.info
Kiełki pszenicy
mają duża główkę
i białą nóżkę.

Rzodkiewka

Kiełki rzodkiewki (Raphanus sativus) mają ostry, pieprzny smak. Mogą zastępować szczypiorek. Dobrze komponują się z potrawami jajecznymi, sosami śmietanowymi i majonezowymi. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, miedzi, manganu, siarki. Poprawiają trawienie i apetyt oraz działają bakteriobójczo na przewód pokarmowy. Oczyszczają drogi oddechowe, poprawiają stan paznokci, skóry i włosów.

Nasiona rzodkiewki są niewielkie, barwy brązowej, fot. www.kielki.info
Nasiona rzodkiewki
są niewielkie,
barwy brązowej.
Pikantne kiełki rzodkiewki, fot. www.kielki.info
Pikantne kiełki rzodkiewki.

Rzeżucha, pieprzyca

Kiełki rzeżuchy (Lepidium sativum) mają ostry, wyrazisty smak. Surowe kiełki można spożywać na kanapkach, z twarożkiem lub pomidorami. Można je z powodzeniem dodawać do potraw z jaj, ryb oraz mięsa. Są źródłem witamin: A, B, C, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu, łatwo przyswajalnego jodu. Pobudzają apetyt i trawienie. Wzmacniają skórę i paznokcie.

Nasiona rzeżuchy są najczęściej wysiewane na kiełki, fot. www.kielki.info
Nasiona rzeżuchy
są najczęściej wysiewane na kiełki.
Ciemnozielone kiełki rzeżuchy, fot. www.kielki.infoCiemnozielone kiełki rzeżuchy.

Słonecznik

Kiełki słonecznika (Helianthus annuus) mają lekko orzechowy smak. Doskonale nadają się jako dodatek do sałatek i kanapek. Są źródłem witamin: A, B, C, D, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, miedzi, manganu, siarki, kobaltu, fluoru, jodu, sodu i krzemu. Dostarczają organizmowi rzadko występującej w roślinach witaminy D, a także dużych ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są zalecane jako uzupełnienie diety ubogiej w mięso.

Nasiona słonecznika rzadko są wysiewane na kiełki.  fot. www.kielki.info
Nasiona słonecznika
rzadko są wysiewane na kiełki.
Kiełki słonecznika są duże i długo rosną. fot. www.kielki.info
Kiełki słonecznika
są duże i długo rosną.

Soczewica

Kiełki soczewicy (Lens culinaris) są delikatne w smaku. Nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak również na ciepło. Są źródłem witamin: A, B, C, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, boru, miedzi, manganu, siarki i sodu. Są lekkostrawne, wzmacniają organizm.

Nasiona soczewicy są duże i spłaszczone, fot. www.kielki.info
Nasiona soczewicy
są duże i spłaszczone.
Nasiona soczewicy bardzo pęcznieją pod wpływem wody. Nóżka kiełka jest biała, a główka złocistozielona, fot. www.kielki.info
Kiełki soczewicy
bardzo pęcznieją pod wpływem wody. Nóżka kiełka jest biała, główka złocistozielona.

Soja

Kiełki soi (Glycine max) są delikatne w smaku i lekko chrupiące. Doskonale nadają się do potraw z woka i z patelni. Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, miedzi i manganu, siarki i sodu. Dodają energii i apetytu.

Nasiona soi są duże, przypominają małą fasolę, fot. www.kielki.info
Nasiona soi
są duże, przypominają małą fasolę.
Kiełki soi są złociste, fot. www.kielki.info
Kiełki soi
są złociste.

Redakcja ZielonyOgrodek.pl, zdjęcia w tekście: www.kielki.info, zdjęcie tytułowe: Stefan Schweihofer, Pixabay


Warto przeczytać

Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (9)
Wybrane dla Ciebie
Wieści z branży
Zimowa ochrona
Temat miesiąca
Zimowa ochrona
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 46, Sentencja nr:6
Tydzień 46, Sentencja nr:6
Jeśli chcemy, aby taras dobrze wyglądał w przyszłym sezonie, powinniśmy go zabezpieczyć przed zimą (zależnie od drewna, np. olejem zabezpieczającym).
Tydzień 46, Sentencja nr:5
Tydzień 46, Sentencja nr:5
Warto wstrzymać się z usunięciem niektórych bylin aż do wiosny – suche pędy pozwolą przezimować pożytecznym owadom, nasiona roślin stanowić będą zimową spiżarnię dla ptaków.
Tydzień 46, Sentencja nr:4
Tydzień 46, Sentencja nr:4
Pod koronami drzew i krzewów warto rozprowadzić dojrzały kompost. Jest to uniwersalny nawóz do stosowania jesienią, można nim nawozić do końca listopada.
Tydzień 46, Sentencja nr:2
Tydzień 46, Sentencja nr:2
W temperaturze 8˚C ryby zapadają w sen zimowy, należy więc ograniczyć ich karmienie. Jeśli powierzchnia oczka wynosi co najmniej 6 m², a jego głębokość 1,5 m, ryby można pozostawić na zimę w zbiorniku.
Tydzień 46, Sentencja nr:1
Tydzień 46, Sentencja nr:1
Z trawnika należy usuwać opadające liście, w przeciwnym razie mogą powodować gnicie murawy w okresie zimy i powstawanie łysych placów. Dobrze wyschnięte liście można użyć do okrywania na zimę roślin.
Twoja strona ogrodu