Logo
Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2021
90
Do góry
Artykuł na: 6-9 minut

Najlepsze nasiona na kiełki. Które zasmajują Ci najbardziej?

Najpopularniejsze nasiona na kiełki to: brokuł, burak, cebula, fasola mung, kapusta, koniczyna, lucerna, pszenica, rzodkiewka, rzeżucha, słonecznik, soczewica oraz soja. Można je dodawać do sałatek i kanapek albo chrupać przed telewizorem zamiast chipsów i paluszków.

Kiełki to najmłodsza możliwa forma rośliny, która wyrasta z obecnego jeszcze w podłożu nasiona. Są bardzo bogate w substancje pokarmowe i prozdrowotne. Doskonale uzupełniają naszą codzienną dietę w niezbędne witaminy oraz mikro i makroelementy.

Każdy z wielu rodzajów kiełków ma swój oryginalny smak – od słodkawego po bardzo pikantny. Gotowe kiełki można kupić w sklepie spożywczym lub uprawiać samemu w kiełkownicy.

etapy kiełkowania nasion fot. uwimages - Fotolia.com
Fot. uwimages/Fotolia

Brokuł

Kiełki brokuła (Brassica oleracea) są pikantne w smaku. Doskonale nadają się do kanapek i sałatek.

Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu i selenu. Posiadają również związek nazywany sulforafanem – zapobiega on powstawaniu komórek rakowych!

Kiełki brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki, fot. www.kielki.info

Nasiona brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki.

Kiełki brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki, fot. www.kielki.info

Kiełki brokuła mają jasną nóżkę i ciemnozielone listki.

Burak

Kiełki buraka (Beta vulgaris) są lekko ostre w smaku. Doskonale nadają się do sałatek, nadając im wspaniały czerwony kolor. Można je także wykorzystywać jako dekoracje do kanapek i grzanek.

Są źródłem witamin: A, B, C oraz wapnia, żelaza, magnezu, potasu, manganu, miedzi, kobaltu, rubidu i cezu. Zalecane są przy wzmacnianiu odporności i regulacji pracy organizmu.

Kłębki buraka – owocostany powstałe w wyniku zrośnięcia się torebki. W torebce znajduje się ciemne, spłaszczone nasionko, fot. www.kielki.info

Kłębki buraka to owocostany powstałe w wyniku zrośnięcia się torebki. W torebce znajduje się ciemne, spłaszczone nasionko.

Kiełki buraka mają soczysty czerwony kolor, fot. www.kielki.info

Kiełki buraka mają soczysty czerwony kolor.

Cebula

Kiełki cebuli (Allium cepa) są pikantne w smaku. Nadają się do kanapek, sałatek, do gorących dań warzywnych, tart i zapiekanek.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki. Działają bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm.

Nasiona cebuli mają bardzo twardą, czarną skorupkę, fot. www.kielki.info

Nasiona cebuli mają bardzo twardą, czarną skorupkę.

Jasno zielone kiełki cebuli ze ściśle przylegającymi skorupkami, fot. www.kielki.info

Jasnozielone kiełki cebuli ze ściśle przylegającymi skorupkami.

Fasola mung

Kiełki fasoli mung (Vigna radiata) są chrupiące, o lekko słodkawym w smaku. Stosowane są w daniach kuchni azjatyckiej, zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki. Obniżają poziom złego cholesterolu.

Nasiona fasoli mung są duże i soczyście zielone, fot. www.kielki.info

Nasiona fasoli mung są duże i soczyście zielone.

Kiełki fasoli mung mają mięsistą białą nóżkę i zieloną „główkę”. Są często wykorzystywane w potrawach chińskiej kuchni, fot. www.kielki.info

Kiełki fasoli mung mają mięsistą białą nóżkę i zieloną "główkę".

Kapusta

Kiełki kapusty (Brassica olerace) w smaku przypominają świeżą kapustę, jednak są od niej bardziej pikantne. Doskonale nadają się do sałatek.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki.

Nasiona kapusty przypominają nasiona brokuła. Obie rośliny są ze sobą bardzo blisko spokrewnione, fot. www.kielki.info

Nasiona kapusty przypominają nasiona brokuła. Obie rośliny są ze sobą bardzo blisko spokrewnione.

Kiełki kapusty mają piękny lekko różowy kolor, fot. www.kielki.info

Kiełki kapusty mają piękny lekko różowy kolor.

Koniczyna czerwona

Kiełki koniczyny (Trifolium pratense) są łagodne w smaku. Nadają się do jedzenia z kanapkami, sałatkami, twarogiem i surówkami.

Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, siarki i sodu. Działają wzmacniająco na system nerwowy i poprawiają trawienie.

Nasiona koniczyny są bardzo drobne, o miodowym kolorze, fot. www.kielki.info

Nasiona koniczyny są bardzo drobne, o miodowym kolorze.

Kiełki koniczyny są drobne i soczyście zielone, fot. www.kielki.info

Kiełki koniczyny są drobne i soczyście zielone.

Lucerna, alfalfa

Kiełki lucerny (Medicago sativa) mają bardzo delikatny smak. Doskonale nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak i w chińskich potrawach z woka.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, sodu, miedzi, manganu, siarki i selenu. Są cennym źródłem fitoestrogenów (hormonów roślinnych), które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy. Zawierają również lecytynę.

Nasiona lucerny są drobne. Kształtem przypominają małe fasolki, fot. www.kielki.info

Nasiona lucerny są drobne. Kształtem przypominają małe fasolki.

Kiełki lucerny przypominają rzeżuchę, są jednak od niej o wiele bardziej łagodne w smaku, fot. www.kielki.info

Kiełki lucerny przypominają rzeżuchę, są jednak od niej o wiele bardziej łagodne.

Pszenica

Kiełki pszenicy (Triticum aestivum) są lekko chrupiące i słodkie w smaku. Są idealne do sałatek.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, jod, cynku, miedzi, manganu, selenu, siarki. Wpływają na poprawę pracy serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Poprawiają stan i kolor skóry. Wzmacniają włosy i paznokcie.

Ziarniaki pszenicy są duże i złociste.  fot. www.kielki.info

Ziarniaki pszenicy są duże i złociste.

Kiełki pszenicy mają duża główkę i białą nóżkę. fot. www.kielki.info

Kiełki pszenicy mają duża główkę i białą nóżkę.

Rzodkiewka

Kiełki rzodkiewki (Raphanus sativus) mają ostry, pieprzny smak. Mogą zastępować szczypiorek. Dobrze komponują się z potrawami jajecznymi, sosami śmietanowymi i majonezowymi.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, miedzi, manganu, siarki. Poprawiają trawienie i apetyt oraz działają bakteriobójczo na przewód pokarmowy. Oczyszczają drogi oddechowe, poprawiają stan paznokci, skóry i włosów.

Nasiona rzodkiewki są niewielkie, barwy brązowej, fot. www.kielki.info

Nasiona rzodkiewki są niewielkie, barwy brązowej.

Pikantne kiełki rzodkiewki, fot. www.kielki.info

Pikantne kiełki rzodkiewki.

Rzeżucha, pieprzyca

Kiełki rzeżuchy (Lepidium sativum) mają ostry, wyrazisty smak. Surowe kiełki można spożywać na kanapkach, z twarożkiem lub pomidorami. Można je z powodzeniem dodawać do potraw z jaj, ryb oraz mięsa.

Są źródłem witamin: A, B, C, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu, łatwo przyswajalnego jodu. Pobudzają apetyt i trawienie. Wzmacniają skórę i paznokcie.

Nasiona rzeżuchy są najczęściej wysiewane na kiełki, fot. www.kielki.info

Nasiona rzeżuchy są najczęściej wysiewane na kiełki.

Ciemnozielone kiełki rzeżuchy, fot. www.kielki.info

Ciemnozielone kiełki rzeżuchy.

Słonecznik

Kiełki słonecznika (Helianthus annuus) mają lekko orzechowy smak. Doskonale nadają się jako dodatek do sałatek i kanapek.

Są źródłem witamin: A, B, C, D, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, cynku, miedzi, manganu, siarki, kobaltu, fluoru, jodu, sodu i krzemu. Dostarczają organizmowi rzadko występującej w roślinach witaminy D, a także dużych ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są zalecane jako uzupełnienie diety ubogiej w mięso.

Nasiona słonecznika rzadko są wysiewane na kiełki.  fot. www.kielki.info

Nasiona słonecznika są bardzo rzadko wysiewane na kiełki

Kiełki słonecznika są duże i długo rosną. fot. www.kielki.info

Kiełki słonecznika są duże i długo rosną.

Soczewica

Kiełki soczewicy (Lens culinaris) są delikatne w smaku. Nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak również na ciepło.

Są źródłem witamin: A, B, C, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, boru, miedzi, manganu, siarki i sodu. Są lekkostrawne, wzmacniają organizm.

Nasiona soczewicy są duże i spłaszczone, fot. www.kielki.info

Nasiona soczewicy są duże i spłaszczone.

Nasiona soczewicy bardzo pęcznieją pod wpływem wody. Nóżka kiełka jest biała, a główka złocistozielona, fot. www.kielki.info

Kiełki soczewicy bardzo pęcznieją pod wpływem wody. Nóżka kiełka jest biała, główka złocistozielona.

Soja

Kiełki soi (Glycine max) są delikatne w smaku i lekko chrupiące. Doskonale nadają się do potraw z woka i z patelni.

Są źródłem witamin: A, B, C, E, K oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, miedzi i manganu, siarki i sodu. Dodają energii i apetytu.

Nasiona soi są duże, przypominają małą fasolę, fot. www.kielki.info

Nasiona soi są duże, przypominają małą fasolę.

Kiełki soi są złociste, fot. www.kielki.info

Kiełki soi są złociste.

Tekst: Redakcja ZielonyOgrodek.pl, zdjęcia w tekście: www.kielki.info, zdjęcie tytułowe: Stefan Schweihofer/Pixabay


Warto przeczytać

Komentarze

Powiązane artykuły
Pokaż więcej (10)
Nowe treści
To Cię zainteresuje
Nowe rośliny w katalogu
Porady na ten tydzień
Tydzień 8, Sentencja nr:5
Tydzień 8, Sentencja nr:5
Rośliny zimozielone i iglaste warto cieniować – podczas pierwszych pogodnych dni silne słońce może mocno wysuszać rośliny, a zamarznięta ziemia uniemożliwiać uzupełnienie strat wody. Do cieniowania można użyć agrowłókniny.
Tydzień 8, Sentencja nr:4
Tydzień 8, Sentencja nr:4
Jeśli wstawimy do wazonu z wodą gałązki wcześnie kwitnących krzewów (forsycja pośrednia, migdałek trójklapowy, pigwowiec pośredni) – zakwitną i staną się piękną dekoracją wnętrza.
Tydzień 8, Sentencja nr:3
Tydzień 8, Sentencja nr:3
Dobry czas na zaplanowanie obsadzenia rabat i zakup nasion, nawozów czy narzędzi ogrodowych, które potrzebne będą w nadchodzącym sezonie.
Tydzień 8, Sentencja nr:2
Tydzień 8, Sentencja nr:2
Możemy rozpocząć wysiewanie nasion warzyw na rozsadę (pomidor, por, bakłażan), jak również nasion roślin jednorocznych (lobelia, szałwia, tunbergia).
Tydzień 8, Sentencja nr:1
Tydzień 8, Sentencja nr:1
Odgarniając śnieg z ogrodowych mebli, ścieżek i podjazdu pamiętajmy, że należy go rozkruszać – ubita warstwa śniegu wolniej topnieje i może powodować np. gnicie darni.
Polecane
Nowości
Promocje
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu