Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2022
11
Okazje

Papryka – na co pomaga? Dlaczego warto jeść?

Papryka to bardzo smaczne warzywo, posiadające dużą ilość odmian odmian, które różnią się między sobą nie tylko wyglądem, ale i smakiem. Najpopularniejsza w Polsce jest papryka słodka, ale i ostre odmiany (np. chili, czy jalapeno) są chętnie dodawanie do potraw. Zastosowanie papryki jest bardzo szerokie, a je ciekawy smak doskonale wzbogaca dania. Dodatkowo papryka zawiera wiele cennych składników pokarmowych, co czyni ją idealnym uzupełnieniem diety. Dlaczego warto jeść paprykę? Jakie składniki odżywcze zawiera papryka?

 

Właściwości lecznicze papryki

Papryka to bogactwo witamin i składników mineralnych, które korzystnie oddziałują na zdrowie człowieka. Ich duża zawartość zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób i wspomaga leczenie już istniejących.

Prozdrowotne działanie papryki

  • Zawarte w papryce składniki pozytywnie wpływają na działanie układu odpornościowego.
  • Chronią organizm przed wolnymi rodnikami, które zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory.
  • Dobrze wpływają na wzrok;
  • Pomagają uregulować ciśnienie krwi oraz obniżyć poziom glukozy i cholesterolu we krwi.
  • Przeciwdziałają starzeniu się skóry i poprawiają jej wygląd. 
  • Dodatkowo regularne spożywanie papryki może pozytywnie wpływać na potencję i libido.
  • Papryka zalecana jest przy niedostatecznej ilości wydzielanego soku żołądkowego, gdyż pobudza jego wydzielanie.  

 

ODMŁADZANIE NA SUROWO / YouTube


Wartości odżywcze papryki  

Papryka zawiera bardzo mało kalorii, ale jest doskonałym źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Zawiera bardzo duże ilości witaminy C, a do tego witaminę E nazywaną witaminą młodości. Jest też bogatym źródłem flawonoidów i wielu minerałów: potasu, wapnia, żelaza i magnezu. Ponadto zielone odmiany zawierają duże ilości kwasu foliowego niezbędnego w trakcie ciąży. W papryce znajdziemy również znaczne ilości cennego likopenu, jednak warto pamiętać, że przyswajany jest on tylko po obróbce cieplnej warzywa.

Co ciekawe, dokładna zawartość składników odżywczych różni się w zależności od koloru papryki

  • Papryka czerwona – zawiera duże ilości beta karotenu i rutyny, która wzmacnia naczynia krwionośne.
  • Papryka zielona – to dobre źródło kwasu foliowego oraz witaminy E, która poprawi kondycję skóry.
  • Papryka żółta – zawiera przeciwutleniacze, które chronią siatkówkę oka.  

Nasiona papryki
Nasiona papryki
Mieszanka słodkich, aromatycznych papryk blokowych w kolorze żółtym, zielonym, ciemnofioletowym i pomarańczowym. Wytrzymałe, mocne odmiany.
KUP W NASZYM SKLEPIE

Kiedy warto jeść paprykę?  

Papryka jest tak smacznym i zdrowym warzywem, że warto ją na stałe wprowadzić do swojego menu. Jest ona szczególnie zalecana w okresie jesienno-zimowym ze względu na dużą zawartość witaminy C, która pozytywnie wpływa na odporność. Dlatego warto po nią sięgać w trakcie przeziębienia, grypy i innych infekcji.

Papryka to także doskonały sposób na urozmaicenie diety i wprowadzenie zdrowego sposobu odżywiania – duża ilość witamin i antyoksydantów doskonale wpływa na funkcjonowanie całego organizmu oraz stanowi profilaktykę wielu chorób. Papryka jest też zalecana w trakcie odchudzania, ponieważ zawiera małą ilość kalorii, a dodatkowo jest stosunkowo sycąca.

Co więcej, ostre papryczki zawierają kapsaicynę, która odpowiada za ich ostry smak, a jednocześnie pobudza metabolizm, przyspieszając spalanie tkanki tłuszczowej. To dlatego chili występuje w wielu suplementach na odchudzanie. Po różnokolorowe papryki, a w szczególności paprykę zieloną warto również sięgać w trakcie ciąży i podczas starań o dziecko. Warzywo zawiera duże ilości kwasu foliowego, który zapobiega wadom rozwojowym płodu i dba o prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, zapobiegając m.in. rozszczepieniu cewy nerwowej.  

Jak stosować paprykę w kuchni?  

Papryka jest bardzo wdzięcznym warzywem, gdyż może być spożywana praktycznie w każdej formie: surowa, gotowana, pieczona i grillowana, dlatego w kuchni znajduje bardzo szerokie zastosowanie. Duża ilość olejków eterycznych zapewnia jej bogaty i głęboki smak, który stanowi doskonałe dopełnienie wielu potraw i sprawia, że papryka stosowana jest też w formie przyprawy.

Warto pamiętać, że najwięcej aromatu zawierają nasiona, więc jeśli chcemy, aby danie miało wyrazisty posmak papryki, to nie należy usuwać gniazda nasiennego, a jedynie łodygę. Z kolei, chcąc zniwelować nieco ostrość, warto usunąć nasiona z papryki.

Do czego wykorzystać świeżą paprykę?

Jako dodatek do kanapek i składnik sałatek w formie surowej. Doskonale sprawdzi się też jako chrupiąca przekąska. Paprykę warto również dodawać do potrawek, gulaszów i zup. Świetnie się też sprawdza podczas pieczenia (np. papryka faszerowana), czy grillowana, jako dodatek do mięs.

Kto nie powinien jeść papryki?  

Papryka niewątpliwie jest bardzo zdrowa, ale ze względu na zawarte w niej składniki nie powinny jej jeść osoby z chorobami stawów, aby nie nasilić negatywnych objawów. Warto też pamiętać, że surowa papryka jest ciężkostrawna, więc może zaszkodzić osobom, które mają problemy ze strony układu pokarmowego. W takim przypadku lepiej sprawdzi się gotowana papryka bez skóry i pestek.

Ostrej papryki nie powinny też jeść osoby z chorobą wrzodową lub stanem zapalnym żołądka. Osoby zdrowe mogą jeść ostrą paprykę (i inne przyprawy) w dowolnych ilościach, gdyż najnowsze badania dowodzą, że ostre jedzenie nie powoduje żadnych dolegliwości ani nie jest przyczyną wrzodów, za to pozytywnie wpływa na serce.

Tekst: Redakcja ZielonyOgrodek.pl, G.T., zdjęcie tytułowe: fot. Thomas Breher / Pixabay

Dowiedz się więcej
Powiązane rośliny
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (15)



Komentarze


Twoja strona ogrodu