Kantar Polska: rośnie liczba konsumentów jabłek
Wiosna przyniosła znaczące wzrosty ilości konsumentów jabłek. Realizowany przez Kantar Polska monitoring konsumpcji owoców i warzyw, pokazuje, że coraz więcej Polaków je jabłka. Pierwsze oznaki poprawy koniunktury odnotowano zimą, porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy od lat ilość konsumentów nie spadła. Wiosna przyniosła pierwsze od 5 lat, od kiedy prowadzone są comiesięczne badania, znaczące wzrosty ilości konsumentów. Wyniki komentują sadownicy.

Badania pokazują zmianę trendu
Konsumpcja jabłek spadała od lat. Już zima przyniosła zahamowanie spadku ilości konsumentów „rok do roku”. Trudno było mówić o zmianie trendu, ale już wtedy widać było 9,7 mln konsumentów regularnie spożywających jabłka. Ta grupa zwiększyła się „styczeń do stycznia” o 1,3 mln, do poziomu 30% populacji.

Jabłku pomaga moda na polskie
Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%) i jabłka (29%).

🟢 Największe targi ogrodnicze w Polsce: Nowości roślinne, konkursy, kiermasze, wykłady i inspiracje. Zieleń to Życie 2025 już we wrześniu!
Wiosna przyniosła pierwsze wzrosty
W maju jabłko jadło 85% Polaków vs 81% w maju 2024 roku. Różnica jest duża, istotna statystycznie. Majowe i czerwcowe wzrosty ilości konsumentów jabłek nie są niespodzianką w kontekście wyników zimowych i marcowych deklaracji większych zakupów w sezonie. Niespodzianką jest natomiast ich skala i fakt, że dotyczą wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych.

Jedno jabłko dziennie dla każdego
Historyczny wzrost jest obserwowany we wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Wzrosła konsumpcja wśród kobiet i mężczyzn (w podziale na płeć). Wzrosła w większości przedziałów wiekowych i regionów Polski. We wszystkich przedziałach związanych z wykształceniem - wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym, zawodowym, średnim i wyższym. Wśród pracujących i wśród niepracujących (sytuacja zawodowa). We wszystkich przedziałach dochodów netto na osobę i na gospodarstwo domowe. Wreszcie, we wszystkich segmentach związanych z miejscem zamieszkania. Więcej osób je jabłka na wsi, więcej w miastach od 10 do 19 tys. mieszkańców, od 20 do 99, od 100 do 499 i więcej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, w tym w Warszawie.

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
Promocji jabłka w Polsce przyświeca idea współpracy wielu środowisk sadowników. Przykładem jest projekt „Jedno jabłko dziennie” realizowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie, Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Związkiem Sadowników RP i Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw. Innym przykładem są realizowane dla całego sektora badania konsumpcji, dzięki którym wiemy, że wzrosty na rynku jabłek są faktem. Projekty finansowane są z Funduszu Promocji.

Źródło: Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.