Logo
Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2021

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
132
Do góry

Ogrodnictwo – najlepszy lek dla ciała i ducha!

Ogrodnictwo wpływa pozytywnie na zdrowie i szczęście, tak twierdzą naukowcy na całym Świecie. Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów-Ogrodników w swojej najnowszej publikacji przedstawia liczne zalety ogrodnictwa (poparte licznymi badaniami naukowymi). Pielęgnowanie roślin ma pozytywny wpływ na nasze ciało i psychikę, nie tylko w czasie pandemii koronawirusa.

Dla ciała i ducha
Ogrodnictwo wspiera zdrowie psychiczne i fizyczne

Rośliny są nie tylko piękne, ale mają pozytywny wpływ na nasze samopoczucie. Ich pielęgnacja przynosi nie tylko im, ale i nam wiele korzyści. Naturalny rytm ogrodu i roślin działa jak tarcza na stres. W ogrodzie panuje cisza i spokój. Ogród stymuluje kreatywność, a uprawa roślin jest powodem do satysfakcji i dumy. Wpływa także na wzrost zadowolenia z życia, jego jakość i wzmacnia poczucie wspólnoty.

Ogrody i ogrodnictwo mogą stanowić intymny związek z życiem, nadając cel i znaczenie osobom starszym. Pomagają także w szybszym powrocie do zdrowia. Badania wykazują ich pozytywny wpływ na wiele aspektów życia i pomoc w walce z chorobami, np.: zmniejszenie depresji, lęków, chorób serca, raka, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, a także zmniejsza otyłość

Regularna dawka ogrodnictwa może poprawić nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Ogrodnictwo daje nam kreatywny sposób na zmianę stresu i frustracji w coś pięknego, oferując komfort i radość. Przynosi ulgę w zmaganiu się z problemami i pomaga w skupieniu uwagi na ich rozwiązywaniu.

Spokojna zieleń
Już samo patrzenie na rośliny może być uspokajające

Patrzenie na naturalną zieleń jest relaksujące, nie tylko w okresach stresu, ale także w fazie powrotu do zdrowia po stresującej sytuacji. Zalety te są szczególnie ważne dla osób, które nie chcą wchodzić w interakcje z naturą, np. dzieci i osoby starsze. Pacjenci, którzy widzą przyrodę i zieleń, nawet przez okno, odczuwają mniejszy stres, mają lepszą stymulację umysłu i zwracają mniejszą uwagę na ból i dyskomfort.

Możliwość zobaczenia różnorodnej zieleni z domu obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu) i poprawia samopoczucie. Nawet pięciominutowe patrzenie na przyrodę zmniejsza objawy stresu, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza napięcie mięśni i zwiększa wrażliwość skóry.

Wyraźnie zwiększa się liczba dowodów empirycznych, które ukazują wartość w doświadczaniu natury dla zdrowia psychicznego.

Zieleń w mieście
Przebywanie na łonie natury niesie za sobą wiele korzyści

Zieleń miejska ma właściwości edukacyjne i lecznicze, które przyczyniają się do poczucia sensu i celu w życiu. Badania pokazują, że spędzanie czasu na łonie natury niesie za sobą więcej korzyści w porównaniu do przestrzeni miejskich. Są to m.in.: zmniejszenie zmęczenia psychicznego, poprawa nastroju i redukcja stresu. Osoby mieszkające na obszarach miejskich z większą powierzchnią zieleni rzadziej cierpią na choroby psychiczne i mają lepsze samopoczucie. Uczestnicy tego badania twierdzili, że są szczęśliwsi. Doświadczanie natury ma związek z lepszym snem i sprawdza się szczególnie w przypadku mężczyzn i osób po 65 roku życia.

  • W Holandii badania wykazały, że każdorazowe zwiększanie powierzchni terenów zieleni o 10%, przekłada się na poprawę zdrowia mieszkańców, którzy czują się młodsi o 5 lat.
  • W Kanadzie coraz większa zielona przestrzeń mieszkalna wpływała na obniżenie śmiertelności mieszkańców, zwłaszcza z powodu chorób układu oddechowego.
  • W Japonii mieszkanie w okolicy terenów zielonych, gdzie można spacerować, pozytywnie wpłynęło na długość życia.

Spacery na łonie natury, w porównaniu z chodzeniem po obszarach miejskich, zmniejszają niepokój, powtarzające się myśli o cierpieniu i konsekwencjach (rozmyślanie) oraz negatywne emocje. Osoby, które spacerowały przez 40 minut, zgłaszały więcej pozytywnych emocji i mniej złości, w porównaniu do tych, którzy chodzili po mieście, a nawet siedzieli w ciszy i słuchali muzyki.

Źródło: Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Ogrodniczych (International Association of Horticultural Producers – AIPH)
Pełna treść ulotki oraz literatura badań naukowych
Zdjęcie: PEPPERSMINT / Depositphotos

Warto przeczytać
Powiązane artykuły
Pokaż więcej (2)
SIEJ I SADŹ!
Na czasie
SIEJ I SADŹ!
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 10, Sentencja nr:5
Tydzień 10, Sentencja nr:5
W połowie marca można usunąć osłony i rozgarnąć kopczyki, które zimą chroniły krzewy ogrodowe przed mrozem. Osłony warto jednak mieć pod ręką w razie nawrotu przymrozków.
Tydzień 10, Sentencja nr:4
Tydzień 10, Sentencja nr:4
Sprawdzamy okrycia zimowe roślin. Jeśli uległy zniszczeniu – naprawiamy je. Podczas odwilży podlewamy iglaki, szczególnie te, które rosną w pojemnikach na balkonie lub tarasie.
Tydzień 10, Sentencja nr:3
Tydzień 10, Sentencja nr:3
W marcu możemy wysiewać do doniczek i inspektów nasiona ogrodowych roślin jednorocznych oraz warzyw (wczesne odmiany kapusty, sałaty, rzodkiewki, kopru, marchwi). W ogrodzie można siać warzywa wytrzymałe na zimno: rzodkiewka, koper, cebulę, groch (należy przykryć je włókniną).
Tydzień 10, Sentencja nr:2
Tydzień 10, Sentencja nr:2
Niektóre byliny rosnące na rabatach (złocienie, omiegi, ostróżki, rudbekie, liliowce, rozchodniki czy funkie) można rozmnożyć przez podział kęp. Dzięki temu nie tylko rozmnożymy, ale też odmłodzimy rośliny.
Tydzień 10, Sentencja nr:1
Tydzień 10, Sentencja nr:1
Przesadźmy rośliny doniczkowe do większych pojemników. Możemy je też zasilić nawozem.
Polecane
Nowości
Promocje
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu
Już jest! Nowe, wiosenne wydanie Gardeners` World
Gardeners' World Edycja Polska marzec - kwiecień 2021
Zamów z darmową dostawą do domu!