Logo
Logo
62
Do góry

Dlaczego warto jeść kiełki?

Wiosna to czas, kiedy naturalnym odruchem jest poszukiwanie nowalijek, których po długiej zimie zawsze niecierpliwie wyczekujemy. Jednak pierwsze warzywa bardziej cieszą oczy niż podniebienie i zdrowie. Warto zatem postawić na rzeżuchę oraz inne kiełki – są niezwykle wartościowe i świetnie wkomponują się w nasze wiosenne menu.

Przeczytaj także
Automatyczna konewka solarna. Sprawdzamy, jak działa
Przeczytaj także
Automatyczna konewka solarna. Sprawdzamy, jak działa
Automatyczna konewka solarna AquaBloom marki Gardena to pomysłowe, automatyczne rozwiązanie do podlewania roślin doniczkowych na balkonie i tarasie....

Właściwości rzeżuchy

Rzeżucha to przede wszystkim niezwykle bogate źródło bezcennych witamin, między innymi C, B, A, K i E, oraz minerałów, głównie żelaza i wapnia, a także potasu, fosforu, cynku, selenu i jodu. Składniki odżywcze zawarte w kiełkach rzeżuchy są łatwo przyswajalne przez nasz organizm, a do tego wzbogacone obecnością niezbędnego błonnika oraz olejków eterycznych. Wszystko to sprawia, że rzeżucha pozostawia daleko w tyle absolutnie wszystkie nowalijki i zdecydowanie wygrywa w kategorii wartości odżywczych.

Dlaczego warto jeść rzeżuchę? Tak, jak wszystkie kiełki, tak i rzeżuchę warto włączać do naszego menu przez cały rok, jednak to właśnie wiosną, rzeżucha ma dla naszego organizmu szczególne znaczenie. Jej wyjątkowe wartości odżywcze doskonale podreperują nasz organizm po wyczerpującym okresie jesienno – zimowym, dostarczając niemal wszystkiego, co jest nam niezbędne. Poza tym rzeżucha oraz inne kiełki to dobry sposób na oczyszczenie organizmu. Oryginalny smak i zapach nadadzą z kolei naszym potrawom zupełnie nowego, wiosennego charakteru.

Więcej wiosny, smaku i zdrowia: poznaj także inne kiełki!

Rzeżucha jest z pewnością najbardziej znanym zwiastunem wiosny, który możemy sami sobie wyhodować. Warto jednak wiedzieć, że wiosna to nie tylko rzeżucha, ale także inne kiełki. I tak:

  • Kiełki lucerny obfitują w witaminy A, B i E oraz żelazo, wapń, magnez i fosfor. To doskonały dodatek do kanapek, sałatek, sosów, zup, a nawet mięs. Polecane są szczególnie kobietom w ciąży, karmiącym oraz będącym w okresie menopauzy.

  • Kiełki brokuła to natomiast bogate źródło sulforafanu – przeciwutleniacza, który pomaga zapobiegać rozwojowi nowotworów. Poza tym kiełki brokuła zawierają wszystkie witaminy z grupy B, koenzym Q10 i ważną dla naszego wzroku luteinę. Ich pikantny smak doskonale komponuje się z kanapkami, sałatkami i białym serem.

  • Burak to z kolei warzywo, które w postaci kiełków dostarcza niezwykle dużych ilości witamin A, B, i C, a także białka i błonnika. Kiełki buraka obniżają ciśnienie krwi, odkwaszają organizm, wykazują działanie przeciwnowotworowe oraz wpływają pozytywnie na wzrost krwinek czerwonych, czym skutecznie zapobiegają anemii. To także kiełki doskonale pielęgnujące urodę, poprawiają bowiem stan włosów, cery i paznokci.

  • Kiełki soczewicy oraz kiełki fasoli mung to obowiązkowy składnik diety kobiet będących w ciąży, gdyż stanowią bogate źródło kwasu foliowego. Poza tym zawierają spore ilości witaminy C oraz witamin z grupy B, a także cennych minerałów, w tym magnezu, fosforu, żelaza, potasu, cynku, miedzi, manganu i krzemu. Jak je wykorzystać w codziennej diecie? Kiełki te doskonale nadają się do kanapek, sałatek, jajecznicy, omletów, a nawet farszu pierogowego.

Lista roślin i zbóż, które możemy z powodzeniem kiełkować jest naprawdę długa. Może to być kapusta, cebula, groch, słonecznik, owies, żyto, pszenica, siemię lniane, czy też soja. A wszystkie z tych propozycji to bogactwo witamin i składników mineralnych, które nasz organizm z pewnością doceni. Doskonałym rozwiązaniem są tutaj specjalne mieszanki, będące kompozycją różnych nasion do kiełkowania – dla niezdecydowanych lub pragnących różnorodności i ciekawych wrażeń smakowych.

Uprawia kiełków

Domowa uprawa, zarówno rzeżuchy, jak i innych kiełków, jest czynnością niezwykle prostą i dostarczającą jednocześnie mnóstwa satysfakcji. Możemy mieć bowiem trochę wiosny i całkiem sporo witamin na swoim talerzu i w domowym ogrodzie.

Aby nasiona mogły kiełkować potrzebują jednak odpowiednich warunków, powinniśmy zatem zadbać o odpowiednią temperaturę, wilgoć i światło. Kiełki potrzebują nieco zacienionego miejsca oraz temperatury w granicach 19-21 stopni Celsjusza. Poza tym warto pamiętać, aby:

  • kupować nasiona najlepszej jakości u sprawdzonych dostawców,
  • przed posianiem opłukać kiełki w letniej, przegotowanej wodzie, następnie zalać je wodą i odstawić na kilka godzin, aby spęczniały,
  • do uprawy kiełków używać wygodnej, higienicznej kiełkownicy, która pozwala na usuwanie nadmiaru wody i gazów, a jednocześnie zapewnia kiełkom optymalną temperaturę i wilgoć,
  • podlewać kiełki dwa razy dziennie (niektóre nasiona potrzebuję częstszego podlewania, np. 3 razy dziennie – warto to sprawdzić),
  • nasiona rozsypać luźno.

Jesteś już zdecydowany na wiosenną uprawę kiełków?
Wszystko, co niezbędne znajdziesz na https://www.sklepogrodniczy.pl/


Tekst: Katarzyna Polczyk, zdjęcie tytułowe: Esther Merbt/Pixabay


Warto przeczytać

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (3)

Komentarze

Gość KtoPyta

02-03-2020 19:25

Kiedy wyśpiewać kiełki?

Wiecej na Forum ZielonyOgrodek.pl
Nowe treści
Wieści z branży
Katalog roślin
Zostań redaktorem!

Podziel się z nami swoim ogrodniczym doświadczeniem.
W nagrodę otrzymasz wybrane czasopismo.

DZIAŁKA ROD
Na czasie
DZIAŁKA ROD
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 22, Sentencja nr:5
Tydzień 22, Sentencja nr:5
Kupując kwiaty na balkon wybieramy rośliny dobrze rozkrzewione, z silnymi sztywnymi pędami i co najmniej kilkoma pąkami kwiatowymi. Rośliny sadzimy w odległości 20-30 cm od siebie i obficie podlewamy.
Tydzień 22, Sentencja nr:4
Tydzień 22, Sentencja nr:4
W maju siejemy marchew, pietruszkę, buraki (na zbiór jesienny) oraz inne warzywa. Gdy pojawią się siewki – przerywamy je. Zagony należy odchwaszczać i podlewać (w przypadku braku opadów).
Tydzień 22, Sentencja nr:3
Tydzień 22, Sentencja nr:3
Najbardziej intensywny wzrost trawy ma miejsce od połowy maja do końca czerwca, dlatego w tym czasie najlepiej kosić ją co 3-4 dni lub raz w tygodniu (ale dopuszczalna jest nawet 2-3 tygodniowa przerwa w strzyżeniu).
Tydzień 22, Sentencja nr:2
Tydzień 22, Sentencja nr:2
Pod nowymi nasadzeniami drzew i krzewów należy rozłożyć warstwę ściółki o grubości 5–10 cm. W tym celu można zastosować zmieloną korę drzew iglastych, torf lub kompost. Należy pamiętać o pozostawieniu wokół nasady roślin fragmentu nie wyściółkowanej ziemi (o promieniu 2,5-5 cm), ponieważ wilgotna ściółka może przyczynić się do gnicia roślin.
Tydzień 22, Sentencja nr:1
Tydzień 22, Sentencja nr:1
Jeśli nasz trawnik ma blady, żółtawy kolor może oznaczać to braki w nawożeniu. W takim przypadku zastosujmy nawóz wieloskładnikowy oraz przeciw żółknięciu. Nadmiar nawozu także jest szkodliwy, objawem tego jest pasowe zasychanie trawy. W przypadku przenawożenia murawę trzeba obficie podlać, a nawożenie ograniczyć na około miesiąc.
Array
(
    [0] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 51646
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => jak-dobrze-ulozyc-bukiet
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

    [1] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 51140
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => miejskie-tropiki-mieszkanie-w-trendzie-urban-jungle
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

)
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu