Czym charakteryzuje się malarstwo abstrakcyjne? Kto był prekursorem?
Za jednego z „ojców” abstrakcji uznawany jest Piet Mondrian, który był holenderskim malarzem i teoretykiem sztuki. Uważany jest za jednego z czołowych przedstawicieli ruchu De Stijl, który propagował idee prostoty, harmonii i porządku w sztuce i architekturze. Jego prace, w szczególności z okresu późniejszego, charakteryzują się prostymi kształtami geometrycznymi (kwadraty, prostokąty, linie) i podziałem płaszczyzn na białe i kolorowe obszary, które tworzą abstrakcyjne kompozycje o wyjątkowej harmonii i równowadze.
Wprowadził do swojego stylu tzw. neoplastyczną estetykę, w której forma i kolor miały odzwierciedlać uniwersalne prawdy i zasady. Jego prace, takie jak „Kompozycja w czerwieni, żółci, błękicie i czerni" (1921), czy „Broadway Boogie Woogie" (1942), miały duży wpływ na rozwój malarstwa abstrakcyjnego w XX wieku, a jego koncepcje estetyczne wciąż stanowią inspirację dla artystów i projektantów.
Abstrakcja w projektowaniu ogrodu, czyli przepis na kompozycję według Johna Brookesa
Kompozycja obrazu abstrakcyjnego ma wiele cech wspólnych z kompozycją ogrodu, a szczególnie z kompozycją ogrodów od okresu modernizmu, kiedy w kreowaniu przestrzeni poza warstwą estetyczną, dekoracyjną główną rolę zaczęła odgrywać funkcjonalność. Jednym z pierwszych architektów krajobrazu, który inspirował się malarstwem abstrakcyjnym, a szczególnie dziełami Pieta Mondriana i Bena Nicholsona, był John Brookes. Sztuka abstrakcyjna wywarła ogromny wpływ na styl jego projektowania i zrewolucjonizowała jego myślenie o projektowaniu przestrzeni.
Brookes, podobnie jak artyści abstrakcyjni, skupiał się na kształtach, kolorach i formach, a także na relacjach między nimi, aby stworzyć harmonijną i estetycznie przemyślaną przestrzeń. W swoich ogrodach zastosował abstrakcyjne formy i wzory, które nawiązywały do koncepcji i stylu sztuki abstrakcyjnej, takie jak podziały geometryczne, zestawienia kolorów oraz użycie prostych, ale silnych form.
Jak połączyć abstrakcyjną formę z funkcją i czy w ogóle jest to możliwe?
W 1969 roku Brookes opublikował książkę "The Garden in Winter", która stała się bestsellerem i w której przedstawił swoje podejście do projektowania ogrodów i wykorzystania abstrakcyjnych koncepcji w projektowaniu krajobrazu. Jego prace, takie jak ogrody wokół Royal Shakespeare Theatre w Stratford-upon-Avon czy wokół American Museum in Britain w Bath, były wielokrotnie nagradzane i uznawane za przykłady innowacyjnego podejścia do projektowania przestrzeni.
Patrząc na detal obrazu inspirowany dziełami Mondriana trudno nie zauważyć podobieństw do podziałów przestrzennych, jakie tworzy się w koncepcjach ogrodów. Niebieskie prostokąty mogą być np. zbiornikami wodnymi, czarne linie mogą wyznaczać rysunek nawierzchni, a pozostałe pola mogą w rzeczywistości być geometrycznymi nasadzeniami. Ten obraz to gotowy plan funkcjonalnego ogrodu!
Ten obraz to również oczywiste nawiązanie do Mondriana, które wygląda jak projekt zagospodarowania ogrodu. W tym przypadku możemy wyobrazić sobie, że czerwony kwadrat to rzut domu, a pozostałe prostokątne elementy to podziały wyznaczające strefy w ogrodzie. Jakie funkcje przypisalibyście poszczególnym prostokątom?
Ten obraz wygląda jak koncepcja zagospodarowania ciekawej przestrzeni publicznej! My widzimy tutaj gotowy rysunek parku kieszonkowego, który mógłby idealnie wpisać się w geometryczną przestrzeń wielkiego miasta! Jak widać, najlepszą inspiracją do projektowania jest sztuka abstrakcyjna, która oddziałuje na wyobraźnię i wyzwala kreatywność! Co sądzicie o tym, by niebieskie pola w realu były zbiornikami wodnymi, a żółte - zacisznymi strefami relaksu?
Wystawa John Brookes Design for the Garden odbyła się w Osace w Japonii w 1999 roku. To właśnie tam zaprezentowano koncepcje ogrodów Johna Brookesa, które były wyświetlane w serii instalacji ogrodowych, z których każda pokazywała inny aspekt jego filozofii projektowania. Instalacje te obejmowały ogród wodny, ogród inspirowany Japonią oraz ogród z naturalistycznymi nasadzeniami.
Abstrakcja we współczesnej architekturze krajobrazu
Abstrakcyjne motywy możemy zaobserwować w realizacjach wielu współczesnych architektów krajobrazu. Jedną z czołowych przedstawicielek artystycznego nurtu projektowania jest m.in. Martha Schwartz.
O wykorzystywaniu abstrakcyjnych wzorów do budowania kompozycji ogrodu wspomina także Rosemary Alexander. Projektantka w swojej książce „Podstawy projektowania ogrodów” młodym adeptom sztuki urządzania przestrzeni radzi, by proces projektowy rozpoczęli od stworzenia siatki z geometrycznych wzorów:
Sztuka abstrakcyjna to niewyczerpane źródło inspiracji, o czym przekonał się John Brookes i mnóstwo innych znanych projektantów. Jeśli marzą wam się unikalne realizacje, w których funkcja spotka się z estetyką, a cała koncepcja doskonale wpisze się w kontekst, weźcie na warsztat kilka ulubionych dzieł abstrakcyjnych i pobawcie się formą! Być może w obrazach waszych ukochanych mistrzów kryją się genialne rozwiązania przestrzenne!
Tekst: Katarzyna Augustyniak, zdjęcie tytułowe: Belogorodov / Adobe Stock