Logo
Logo
Okazje

Ogród przedszkolny

Teren ogrodu został podzielony na kilka stref płynnie ze sobą połączonych. Pierwsza strefa to główny plac o utwardzonej powierzchni, który rozlewając się po ogrodzie zaprasza do odwiedzenia dalszych części. Dzięki intrygującej fakturze, plac pozostaje atrakcyjny przez cały rok, w zimie nie tylko rozweseli ogród, ale także pozwoli na nieskrępowaną zabawę bez błota i kałuż.

 

Ogród przedszkolny - cele projektu

  • Miejsce przyjazne i bezpieczne dla dzieci.
  • Przestrzeń umożliwiająca swobodną zabawę, gdzie bez sugerowania gotowych zabawek rozwija się inwencję i kreatywność młodych użytkowników.
  • Obszar, podglądania natury oraz aktywnego uczestnictwa w jej cyklach, z możliwością obserwowania zmian pór roku oraz towarzyszących im zmian flory.

W wyniku analizy miejsca, potrzeb i bezpieczeństwa dzieci, powstał niepowtarzalny, odznaczający się mocną formą projekt, w którym poszczególne elementy zazębiają się, tworząc całość o wysokich walorach estetycznych.

Opis projektu

Teren ogrodu został podzielony na kilka stref płynnie ze sobą połączonych. Pierwsza strefa to główny plac o utwardzonej powierzchni, który rozlewając się po ogrodzie zaprasza do odwiedzenia dalszych części. Dzięki intrygującej fakturze, plac pozostaje atrakcyjny przez cały rok, w zimie nie tylko rozweseli ogród, ale także pozwoli na nieskrępowaną zabawę bez błota i kałuż.

Dwa przylegające do placu łuki przewidziałam pod istniejącą małą architekturę (pociąg, huśtawki, drabinki, równoważnia). Tutaj zaproponowałam bezpieczną dla dzieci, a jednocześnie naturalną nawierzchnię z kory.

Kolejny łuk to rabata warzywno-ozdobna zaprojektowana i uprawiana w sposób permakulturowy. Dzięki temu dzieci będą mogły przez cały rok obserwować przyrodę, sposób naturalnej uprawy warzyw, owoców i ziół, a także czynnie brać udział w ich produkcji.

ogród przedszkolny projekt

Z założenia, ma być to rabata naśladująca naturalny ekosystem, gdzie oddziałujące na siebie elementy podtrzymują się wzajemnie. Dzięki temu będą przynosić zróżnicowane pożywienie wysokiej jakości, jednocześnie spełniając niezwykle ważną rolę edukacji najmłodszych.

Kolejny łuk to górka ze zjeżdżalnią i piaskownicą. Stopnie wykonane są ze zużytych opon samochodowych, co gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Stare opony zostały wykorzystane tu również jako obrzeże piaskownicy.

Górka dodatkowo obsadzona jest jałowcem sabińskim 'Tamariscifolia' (Juniperus sabina 'Tamariscifolia'), w celu wzmocnienia skarpy oraz jej uatrakcyjnienia. Ostatni krąg obsadzony został berberysem thunberga 'Red Carpet' (Berberis thunbergii 'Red Carpet'), który swym czerwonym kolorem wprowadzi urozmaicenie i dopełnienie do istniejących nasadzeń.

Projekt został wpasowany w istniejące nasadzenia. Proponuję przesadzić jedynie niewielką ilość krzewów (tabela 2), w celu uporządkowania ogrodu. Wolną przestrzeń pomiędzy roślinami wokół ogrodzenia proponuję obsadzić zimozieloną, okrywową trzmieliną Fortune'a 'Coloratus' (Euonymus fortunei 'Coloratus').

Projekt ogrodu przedszkolnego Projekt ogrodu przedszkolnego
Projekt ogrodu przedszkolnego
Projekt ogrodu przedszkolnego Projekt ogrodu przedszkolnego
Autorem projektu jest Bogumiła Bulga, Studio B

 

Tagi
Newsletter
Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać od nas bezpłatne porady ogrodnicze!
Warto przeczytać
Nowe treści

 

Lista zakupów

Komentarze

Porady na ten tydzień
Tydzień 4, Sentencja nr:7
Tydzień 4, Sentencja nr:7
Odpowiednio dbaj o rośliny domowe – skąpe zimowe światło, nadmierne lub zbyt rzadkie podlewanie mogą być przyczyną zrzucania ich liści, a w skrajnych przypadkach nawet zamierania całych roślin.
Tydzień 4, Sentencja nr:5
Tydzień 4, Sentencja nr:5
Pod koniec stycznia wykonuje się bielenie pni drzew, gdy temperatura wzrośnie powyżej zera. Bielenie zapobiegnie pękaniu kory na skutek zmian temperatury oraz silnego nasłonecznienia, które są częste w późniejszych, zimowych miesiącach.
Tydzień 4, Sentencja nr:4
Tydzień 4, Sentencja nr:4
Kwiaty domowe przechodzą teraz okres spoczynku. Podlewajmy je zatem umiarkowanie i nie nawoźmy. Gatunki, które preferują wilgoć – zraszajmy. Jeśli jest możliwość, przenieśmy je w jak najwidniejsze miejsce.
Tydzień 4, Sentencja nr:3
Tydzień 4, Sentencja nr:3
Jeśli na Święta Bożego Narodzenia mieliśmy w domu choinkę w formie żywego drzewka z korzeniami, możemy zacząć proces przesadzania go do ogrodu. Nie można tego robić od razu, ale pomału, by roślina przystosowała się do nowych, surowych warunków.
Tydzień 4, Sentencja nr:2
Tydzień 4, Sentencja nr:2
W okresie odwilży podlejmy krzewy zimozielone rosnące w doniczkach na tarasie. Przez ich liście wyparowuje bowiem woda, co naraża rośliny na uschnięcie.
Tydzień 4, Sentencja nr:1
Tydzień 4, Sentencja nr:1
Możemy formować drzewa liściaste i iglaste – na wykonanie tego zabiegu mamy czas do końca marca. Pamiętajmy, że niektóre gatunki liściaste, np. klon, grab czy brzoza, po przycięciu bardzo obficie tracą soki roślinne, dlatego formuje się je od czerwca do września.
 
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu
 
Już jest! Nowe wydanie Gardeners` World
Gardeners' World Edycja Polska styczeń - luty 2022
Zamów z darmową dostawą do domu!