Logo
Logo
1
Do góry

Superfoods. Bomby zdrowia prosto z grządki

Dieta bogata w superfoods nie musi kosztować fortuny. Lekarz Michael Mosley i botanik James Wong podpowiadają, jakie gatunki o cudownych właściwościach możemy uprawiać w ogrodzie.

Kto nie chciałby żyć dłużej, wymazać zmarszczki lub zwalczyć raka naturalnymi metodami? Takie właściwości przypisywane są superfoods [superżywność; produkty o bogatych wartościach odżywczych, mające bardzo korzystny wpływ na organizm] – m.in. jagodom goji, sokowi z brzozy lub z granatów – i oczywiście rewelacje o tym lądują na pierwszych stronach gazet. Ale włączenie ich do codziennej diety sporo kosztuje i oznacza korzystanie z importowanych dóbr przez 365 dni w roku. Jest jednak wielu zasługujących na uwagę cichych bohaterów – roślin zawierających znacznie więcej składników odżywczych, niż można by się spodziewać, i które możemy z łatwością uprawiać na działce, a nawet w doniczce.

– W naszej diecie najbardziej niezbędne są witaminy i fitoskładniki. Jest ich najwięcej w skórkach owoców i warzyw – odpowiadają za ich kolor, zapach i smak – mówi dr Michael Mosley. Wśród fitoskładników znajdują się korzystne dla zdrowia karoteny i antocyjany. – Udowodniono, że jedzenie warzyw i owoców obniża ryzyko zachorowania na nowotwory i chorobę wieńcową – dodaje. Musimy jednak jeść szereg różnych produktów bogatych w składniki odżywcze.

Może wydawać się, że prościej jest połknąć witaminę w pigułce, ale nasz organizm bardzo dobrze sobie radzi z pozyskiwaniem potrzebnych mu składników z warzyw i owoców. Według dr. Mosleya duże znaczenie ma pobieranie jak największej ilości składników odżywczych z żywności, bo nasze jelita przystosowały się do ich absorbowania właśnie w taki sposób w drodze ewolucji.

Aby zapewnić sobie te fitoskładniki, nie trzeba wcale kupować kosztownej „superżywności”. Sporo mówi się o borówce amerykańskiej w związku z jej walorami zdrowotnymi, ale jak zauważa dr Kirsten Brandt z Ośrodka Badań nad Żywieniem Człowieka z Uniwersytetu w Newcastle, czarne porzeczki mają cztery razy więcej przeciwutleniaczy – antocyjanów1 – i są zasobniejsze w witaminę C. Przeprowadzone przez nią i jej zespół badania wykazały, że zachorowaniom na raka zapobiegają nie tylko warzywa kapustne, ale nawet skromna marchewka. – Marchew wytwarza substancję, która zwalcza grzyby. Nasze badania udowodniły, że ogranicza ona też rozwój komórek nowotworowych – mówi dr Brandt.

Bardzo ważne jest, aby jeść bardzo różne pokarmy. Wybraliśmy dla was 10 roślin o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych, które łatwo uprawiać nawet na małej przestrzeni, żebyście mogli zbierać „superżywność” z własnego ogródka przez cały rok – a plony nie będą musiały pokonać nawet kilometra, aby trafić na talerz!

   
Gardeners World Edycja Polska Pełny tekst możesz przeczytać w magazynie: Gardeners` World Edycja Polska - Maj-Czerwiec 2018
   
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (6)
100 Odpowiedzi na Pytania Ogrodników 2015

100 Odpowiedzi na Pytania Ogrodników

Odpowiadamy na trudne pytania

Budujemy Dom czerwiec 2020

Budujemy Dom

Dla budujących dom i wykonawców

Gardeners' World Edycja Polska kwiecień 2020

Gardeners' World Edycja Polska

Najlepsze inspiracje i porady ogrodnicze

Czas na Wnętrze lipiec - sierpień 2020

Czas na Wnętrze

Od inspiracji do realizacji

Pakiet Gardeners' World Polska maj 2020

Pakiet Gardeners' World Polska

Najpopularniejszy magazyn ogrodniczy na Świecie!
Gardeners' World Edycja Polska kwiecień 2020
Zamów z darmową dostawą do domu!