Logo
Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2020
1
Do góry

Superfoods. Bomby zdrowia prosto z grządki

Dieta bogata w superfoods nie musi kosztować fortuny. Lekarz Michael Mosley i botanik James Wong podpowiadają, jakie gatunki o cudownych właściwościach możemy uprawiać w ogrodzie.

Kto nie chciałby żyć dłużej, wymazać zmarszczki lub zwalczyć raka naturalnymi metodami? Takie właściwości przypisywane są superfoods [superżywność; produkty o bogatych wartościach odżywczych, mające bardzo korzystny wpływ na organizm] – m.in. jagodom goji, sokowi z brzozy lub z granatów – i oczywiście rewelacje o tym lądują na pierwszych stronach gazet. Ale włączenie ich do codziennej diety sporo kosztuje i oznacza korzystanie z importowanych dóbr przez 365 dni w roku. Jest jednak wielu zasługujących na uwagę cichych bohaterów – roślin zawierających znacznie więcej składników odżywczych, niż można by się spodziewać, i które możemy z łatwością uprawiać na działce, a nawet w doniczce.

– W naszej diecie najbardziej niezbędne są witaminy i fitoskładniki. Jest ich najwięcej w skórkach owoców i warzyw – odpowiadają za ich kolor, zapach i smak – mówi dr Michael Mosley. Wśród fitoskładników znajdują się korzystne dla zdrowia karoteny i antocyjany. – Udowodniono, że jedzenie warzyw i owoców obniża ryzyko zachorowania na nowotwory i chorobę wieńcową – dodaje. Musimy jednak jeść szereg różnych produktów bogatych w składniki odżywcze.

Może wydawać się, że prościej jest połknąć witaminę w pigułce, ale nasz organizm bardzo dobrze sobie radzi z pozyskiwaniem potrzebnych mu składników z warzyw i owoców. Według dr. Mosleya duże znaczenie ma pobieranie jak największej ilości składników odżywczych z żywności, bo nasze jelita przystosowały się do ich absorbowania właśnie w taki sposób w drodze ewolucji.

Aby zapewnić sobie te fitoskładniki, nie trzeba wcale kupować kosztownej „superżywności”. Sporo mówi się o borówce amerykańskiej w związku z jej walorami zdrowotnymi, ale jak zauważa dr Kirsten Brandt z Ośrodka Badań nad Żywieniem Człowieka z Uniwersytetu w Newcastle, czarne porzeczki mają cztery razy więcej przeciwutleniaczy – antocyjanów1 – i są zasobniejsze w witaminę C. Przeprowadzone przez nią i jej zespół badania wykazały, że zachorowaniom na raka zapobiegają nie tylko warzywa kapustne, ale nawet skromna marchewka. – Marchew wytwarza substancję, która zwalcza grzyby. Nasze badania udowodniły, że ogranicza ona też rozwój komórek nowotworowych – mówi dr Brandt.

Bardzo ważne jest, aby jeść bardzo różne pokarmy. Wybraliśmy dla was 10 roślin o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych, które łatwo uprawiać nawet na małej przestrzeni, żebyście mogli zbierać „superżywność” z własnego ogródka przez cały rok – a plony nie będą musiały pokonać nawet kilometra, aby trafić na talerz!

   
Gardeners World Edycja Polska Pełny tekst możesz przeczytać w magazynie: Gardeners` World Edycja Polska - Maj-Czerwiec 2018
   
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (6)
O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą luty 2020

O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą

Twoje zdrowie w Twoich rękach

Holistic Health marzec - kwiecień 2020

Holistic Health

Porady lekarzy praktykujących medycynę holistyczną

Gardeners' World Edycja Polska marzec - kwiecień 2020

Gardeners' World Edycja Polska

Najlepsze inspiracje i porady ogrodnicze

100 Odpowiedzi na Pytania Ogrodników 2015

100 Odpowiedzi na Pytania Ogrodników

Nowość na polskim rynku oraz w Ulubionym Kiosku!

Digital Camera Polska luty 2020

Digital Camera Polska

Wszystko o fotografii cyfrowej. Spójrz na świat z perspektywy obiektywu.

Dom Polski 2020

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

ABC Budowania 2019

ABC Budowania

To, co koniecznie musisz wiedzieć, żeby Twój pierwszy dom był dla Ciebie, a nie dla wroga

Czas na Wnętrze luty 2020

Czas na Wnętrze

Od inspiracji do realizacji

Budujemy Dom styczeń - luty 2020

Budujemy Dom

Dla budujących dom i wykonawców

Digital Photographer Polska styczeń - marzec 2020

Digital Photographer Polska

Magazyn ambitnych fotoamatorów