Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2021
26
Okazje
Artykuł na: 6-9 minut

Czosnek – na co pomaga i dlaczego warto jeść?

Rozwój medycyny sprawia, iż na coraz więcej chorób pojawiają się skuteczne lekarstwa lub szczepionki, które chronią przed zakażeniem i łagodzą objawy. Pomimo to wciąż żywa i praktykowana jest medycyna naturalna, która czerpie z dobrodziejstw świata, wykorzystując liczne zioła i rośliny. Wśród nich jest czosnek – nie można odmówić mu właściwości leczniczych i zdrowotnych, jednak czy jest to produkt dla każdego? Warto się o tym dowiedzieć.

 

Czosnek (łac. Allium) to roślina niezastąpiona w wielu kuchniach świata, a jego charakterystyczny zapach jest nie do pomylenia z żadnym innym. Czosnek to gatunek byliny, warzywo, którego bulwą jest kłąb z licznymi ząbkami oraz z wybijającą się łodygą. Pochodzi z Azji, w wyniku ekspansji dotarł do Europy oraz Afryki Północnej.

Właściwości odżywcze czosnku 

Spożywanie tego warzywa wiąże się z dostarczeniem organizmowi wielu składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wśród witamin, jakie się w nim znajdują, wymienić można między innymi witaminę C, prowitaminę A, witaminę B1, B2 i PP, liczne sole mineralne jak potas, wapń i magnez oraz rzadkie sole mineralne: kobalt, chrom i nikiel.

Czosnek na co pomaga i dlaczego warto jeść, fot. Monika Grabkowska - Unsplash
Fot. Monika Grabkowska/Unsplash

Najcenniejszym, co można znaleźć w czosnku, są olejki eteryczne, które bogate są w siarczki oraz w allicynę – jest to związek o znanym nam, ostrym zapachu. Najbardziej bogaty w te wszystkie substancje czosnek jest w swojej surowej postaci.

5 właściwości leczniczych czosnku

Czosnek wykazuje szereg właściwości leczniczych, co wyróżnia go na tle innych warzyw czy roślin. Wyróżnia go działanie wpływające na pracę wielu układów i narządów, co sprawia, że jest składnikiem, którego nie należy pomijać w swojej codziennej diecie.

1. Zwalczanie infekcji

Dietetycy i lekarze zachęcają, by w okresie jesienno-zimowym częściej sięgać po czosnek ze względu na jego wpływ na układ oddechowy – zapobiega bowiem jego infekcjom, a także je zwalcza. Dzieje się to za sprawą zawartych w warzywie lotnych związków siarkowych oraz olejków eterycznych.

Sprawdzonym sposobem na zwalczenie infekcji jest użycie czosnku w formie zmiażdżonej dodanego do ciepłego mleka (niektórzy dodają jeszcze odrobię masła). Taka mieszanka ułatwia odkrztuszanie, rozgrzewa, obniża gorączkę oraz udrażnia drogi oddechowe.

Czosnek przygotowany do wyciśnięcia, fot. Erika Varga - Pixabay
Fot. Erika Varga/Pixabay

2. Ochrona przed zawałem i udarem

Warzywo to wykazuje działanie podobne do aspiryny – wpływa znacząco na zmniejszenie lepkości krwi. Poza tym wpływa na śródbłonek naczyniowy, prowadząc do rozkurczu naczyń krwionośnych, a to przekłada się na zapobieganiu wystąpienia zawału serca oraz udaru mózgu. Badania wykazały ponadto, iż regularne spożywanie czosnku wpływa na poprawę elastyczności naczyń krwionośnych, co usprawnia przepływ krwi.

3. Wspomaganie trawienia

Czosnek wpływa korzystnie także na funkcjonowanie układu pokarmowego. Przez zawarte w nich substancje przyspieszone i nasilone staje się wydzielanie żółci, dochodzi do usprawnienia pracy jelit, po zapobieganiu powstawaniu wzdęć. Z tego względu czosnek powinno uwzględniać się podczas szykowania potraw tłustych i ciężkostrawnych.

4. Hamulec na bakterie

Substancje zawarte w czosnku – olejki eteryczne i związki siarki – są naturalnym antybiotykiem, który niszczy niebezpieczne bakterie takie jak paciorkowiec czy gronkowiec złocisty. Dodatkowo jego jedzenie nie uszkadza naturalnej flory bakteryjnej. Poza ochroną przed bakteriami spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita, okrężnicy czy też jelita grubego.

5. Odmładzanie

Dzięki zawartości antyutleniaczy warzywo to zwalcza wolne rodniki i hamuje powstawanie nowych, a to przekłada się na opóźnienie procesów starzenia organizmu, zwłaszcza skóry. Wpływając na naczynie krwionośne i poprawiając krążenie krwi, czosnek zapobiega powstawaniu żylaków oraz pojawiania się pajączków.

Zbiór czosnku, fot. andreas160578 - Pixabay
Fot. andreas160578/Pixabay

Czosnek można stosować w każdej diecie!

Czosnek powinien na stałe zagościć w diecie i stanowić składnik wielu potraw. Oprócz niewątpliwych walorów smakowych to również idealne lekarstwo do walki z przeziębieniem, z którym można przygotować wspomniane wcześniej ciepłe mleko, jak również syrop, który wspomaga odporność, a spożywać go mogą i dorośli, i dzieci.

Czosnek najlepiej jeść jak najbardziej surowy – nie gotować czy smażyć. Nie należy też nie przesadzać z jego ilością – dwa ząbki dziennie wystarczą, by móc skorzystać z właściwości tej rośliny. Większe spożycie może bowiem spowodować wystąpienie biegunki lub wzdęcia.

Jeżeli chce się z nich korzystać, jednak przed spożyciem odciąg zapach tego warzywa, nie ma się czym przejmować – na rynku dostępne są preparaty bezwonne, w których skład wchodzi czysty liofilizowany czosnek, jak też można go przyjmować w formie maceratu olejowego.

Starajmy się jak najmniej poddawać czosnek obróbce termicznej, gdyż doprowadzi to do inaktywacji allinazy (substancji bakteriobójczej).


Przeciwwskazania

  • Czosnek nie jest przeznaczony do spożycia dla każdej osoby. Nie powinny sięgać po niego osoby borykające się z niskim ciśnieniem krwi, wrzodami żołądka, niewydolnością wątroby czy zapaleniem nerek.
  • Nie nadaje się do podawania dzieciom poniżej dziesiątego miesiąca życia.
  • Także mamy karmiące piersią nie powinny zbyt często po niego sięgać – ma on bowiem wpływ na układ trawienny oraz immunologiczny dziecka.


Tekst: Redakcja ZielonyOgródek.pl, G.T. , zdjęcie tytułowe: Daniela/Unsplash

Tagi
Newsletter
Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać od nas bezpłatne porady ogrodnicze!
Warto przeczytać
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (1)
Powiązane rośliny
Nowe treści

 

Ważne tematy
Lista zakupów
Nowe rośliny w katalogu
Zostań redaktorem!

Podziel się z nami swoim ogrodniczym doświadczeniem.
W nagrodę otrzymasz wybrane czasopismo.


Komentarze

ŚWIĘTA
Na czasie
ŚWIĘTA
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 47, Sentencja nr:6
Tydzień 47, Sentencja nr:6
Kolumnowe odmiany iglaków trzeba szczelnie obwiązać sznurkiem a bardziej wrażliwe odmiany owinąć agrowłókniną, aby ciężar śniegu nie wyłamał gałązek.
Tydzień 47, Sentencja nr:5
Tydzień 47, Sentencja nr:5
Opadające liście należy usówać również z niższych krzewów. W tym celu możemy użyć miotłograbi o miękkich, sprężystych zębach lub odkurzacza ogrodowego (elektrycznego lub spalinowego).
Tydzień 47, Sentencja nr:4
Tydzień 47, Sentencja nr:4
Przykryjmy miejsca, gdzie we wrześniu lub październiku zostały posadzone cebulki roślin kwitnących wiosną. Najlepsza do tego celu będzie kora lub torf (warstwa grubości 2–4-cm), gałązki świerkowe, suche liście lub słoma.
Tydzień 47, Sentencja nr:3
Tydzień 47, Sentencja nr:3
Po pierwszych przymrozkach, zanim ziemia w ogrodzie zamarznie, trzeba zabezpieczyć rośliny wrażliwe na mróz. Wokół bylin, które mogą przemarznąć pokryjmy glebę korą, liśćmi lub obornikiem (ściółkowanie zapobiega wahaniom temperatury w glebie i sprzyja utrzymaniu jej wilgotności). Rośliny można także okrywać gałązkami sosnowymi lub...
Tydzień 47, Sentencja nr:2
Tydzień 47, Sentencja nr:2
Rośliny ogrodowe można nawieźć nawozami fosforowymi i potasowymi. UWAGA! Jesienią nie powinno się stosować nawozów azotowych, gdyż przedłużają okres wegetacji roślin, co może stać się przyczyną ich zmarznięcia.
Tydzień 47, Sentencja nr:1
Tydzień 47, Sentencja nr:1
Pod koronami drzew i krzewów warto rozprowadzić dojrzały kompost. Jest to uniwersalny nawóz do stosowania jesienią, można nim nawozić do końca listopada.
 
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu