
Borówek jemy więcej i więcej
Konsumpcja borówki wysokiej w Polsce osiągnęła poziom 1,83 kg na osobę. To wynik wyższy niż w jej ojczyźnie - Stanach Zjednoczonych. Moda na sezonowość sprawia, że 11% Polaków zamierzało kupować ją w sezonie 2025 częściej. Jak się okazuje, chętnych na borówkę było znacznie więcej.
W sierpniu borówki jadło już 66% dorosłych Polaków. Badania realizowane w sposób ciągły od 2020 roku dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji wielu gatunków. Badania tego typu realizowane są wśród osób dorosłych, w wieku 15 lat i więcej. To istotne w przypadku owoców, które tak jak borówki, są lubiane przez dzieci.
Analizując okres od sierpnia 2020 r. do sierpnia br. - cały monitorowany przez Kantar Polska - borówka zyskała blisko 7 mln nowych klientów. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o połowę więcej, dokładnie 21,5 mln konsumentów.

Borówka podbiła serca konsumentów w każdym wieku i rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. Krajowi producenci pokazują borówkę także jako owoc polski, zawsze świeży i wyjątkowo smaczny.


Lato z borówkami
Sierpień to szczyt polskiego sezonu. Plantatorzy organizują wtedy popularne samozbiory. Większe zakupy borówek, z przeznaczeniem na mrożenie, też wielu konsumentom kojarzą się już z wakacjami i latem.
Wynik 66% dał borówce tytułu najpopularniejszego owocu jagodowego sierpnia. Stało się tak mimo, że inne owoce jagodowe także zanotowały w sierpniu 2025 roku rekordowe wyniki. Zarówno maliny, jak i truskawki, zanotowały w sierpniu historyczny rekord konsumpcji. Maliny jadło 58% badanych, czyli 18,7 mln osób. Truskawki jadł co trzeci dorosły Polak - 34%, czyli 11 mln konsumentów.

Czas na polskie superowoce
Polska ma wyjątkowo korzystne położenie do produkcji wysokiej jakości borówki. Nasz klimat, określany jako umiarkowany przejściowy, łączy cechy klimatu morskiego i kontynentalnego. M.in. duże dobowe i duże roczne amplitudy temperatur. To dlatego nigdzie w Europie i nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków, w tak dużych ilościach i tej jakości konsumpcyjnej. Owoce jagodowe są charakterystyczne dla Polski. Zdaniem wielu są za najsmaczniejsze w Europie.

Z nadzieją należy patrzeć na rosnącą konsumpcję. Polscy plantatorzy, wiele lat temu, uznali budowę krajowego popytu za fundament rozwoju branży i eksportu. Dziś jako Polacy, jesteśmy jednym z liderów konsumpcji borówek na świecie. Branża koncentruje się na doborze odmian i kreowaniu rynku, w tym mody na borówkowe samozbiory.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw