Czy zezwolenie na wycinkę drzewa jest potrzebne?
Wydawać by się mogło, że na własnej posesji można samodzielnie decydować, co zasadzimy, a co wytniemy. Jednak przepisy jasno wskazują, że w niektórych przypadkach wycinka nie może się odbyć bez stosownego zezwolenia. Co więcej, dotyczy to nie tylko drzew, ale i krzewów.
Jakie drzewa można wyciąć bez zezwolenia?
Jak wspomniano wcześniej, zezwolenia na wycinkę drzew nie potrzebujemy, jeśli obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza 50 cm. Zasada ta nie dotyczy niektórych gatunków drzew, a bez zezwolenia, niezależnie od ich grubości, można wyciąć:
- robinia akacjowa;
- kasztanowiec zwyczajny;
- platan klonolistny – zezwolenie jest wymagane, jeśli obwód przekracza 65 cm;
- klon srebrzysty, klon jesionolistny, topola, wierzba – zezwolenie jest niezbędne, jeśli obwód pnia wynosi co najmniej 80 cm.
Zezwolenie na wycinkę nie jest też konieczne w przypadku drzew, które zostały uszkodzone w wyniku działania sił natury lub katastrofy (np. połamane konary, drzewo porażone przez piorun itp.). Samodzielnie można też usunąć drzewa, jeśli chcemy przywrócić teren do użytkowania rolniczego. Zasady nie dotyczą również krzewów i drzew owocowych, które można ścinać bez zezwolenia. Oczywiście zezwolenia nie wymagają cięcia pielęgnacyjne, ale nie można usuwać więcej niż 30% korony, chyba że została ona zniszczona lub doszło do obumierania gałęzi.
Jak uzyskać zezwolenie na wycięcie drzewa?
Przede wszystkim warto pamiętać, że o zezwolenie muszą ubiegać się przedsiębiorcy i spółdzielnie. Osoby prywatne dokonują jedynie zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa i krzewów (nie mogą one być wycinane w związku z prowadzeniem działalności). Dopiero gdy urząd odmówi zgody na usunięcia drzewa lub krzewów po dokonaniu zgłoszenia, należy wystąpić o zezwolenie. Można to zrobić we właściwym ze względu na usytuowanie działki urzędzie miasta lub gminy osobiście, listownie lub elektronicznie, a wniosek o zezwolenie na wycinkę składa właściciel nieruchomości bądź najemca lub dzierżawca gruntu za zgodą właściciela.
W przypadku nieruchomości, które wpisane są do rejestru zabytków, wniosek należy złożyć do wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków. We wniosku należy zawrzeć dokładne informacje o drzewie:
- gatunku, jeśli nie znamy gatunku i nie jesteśmy w stanie go zidentyfikować, to zrobi to wyznaczony urzędnik;
- obwodzie na wysokości 5 cm;
- obwodzie na wysokości 130 cm, a jeśli drzewo ma kilka pni, to należy podać obwód każdego z nich.
Tekst: Redakcja ZielonyOgrodek.pl, G.T., zdjęcie tytułowe: Mezenmir / Pixabay