Logo
Gardeners' world wrzesień - październik 2020
Artykuł na: 2-3 minuty

Niebieskie petunie. Naukowcy odkryli sekret tych kwiatów

Naukowcy z Amsterdamu odkryli sposób, w jaki petunie uzyskują rzadki odcień koloru niebieskiego. Najprawdopodobniej jest to wynik pewnych wad genetycznych... ale nie tylko.

Kluczowym momentem w badaniach nad niezwykłymi kolorami płatków tych kwiatów było odkrycie nietypowego rodzaju pompy komórkowej, która nie była do tej pory znana w organizmach roślinnych. W przypadku niewłaściwego działania tej pompy, środowisko komórki nie jest odpowiednio zakwaszone, co przekłada się na występowanie niebieskiej barwy płatków. Przypomina to działanie papierka lakmusowego.

Jak dotąd kwiaty koloru niebieskiego stanowiły zagadkę i były przedmiotem mitycznych opowieści. Z punktu widzenia samych kwiatów zmiana koloru płatków na odcienie niebieskiego jest niekorzystna ze względu na słabe przyciąganie owadów zapylających. Już w 1920 roku pojawiły się głosy, że kolor niebieski jest związany z niską kwasowością soku komórkowego roślin. Istniały również teorie, iż kolor niebieski jest spowodowany uszkodzeniami komórek kwiatów oraz obecnością antocyjanów. Obecne odkrycie świadczy, że obie teorie były słuszne.

Trudność sprawiło poznanie samego mechanizmu zmiany barwy kwiatów. Już w 1980 roku odkryto jeden rodzaj pompy protonowej Według naukowców transport przez błony komórkowe jest napędzany poprzez v-ATPazy. W kwiatach koloru niebieskiego występują duże różnice w pH między przedziałami wewnątrzkomórkowymi. Prawdopodobnie ma to związek z nieprawidłowym funkcjonowaniem genu PH odpowiedzialnym za działanie pompy. Tak więc w rzeczywistości petunie przybierają kolor niebieski z powodu wad genetycznych. Wyniki badań mogą pomóc w manipulacji kolorami innych kwiatów ozdobnych, a także w tworzeniu nowych nietypowych smaków.

Tekst: laboratoria.xtech.pl, fot. Andrew Bossi Wikimedia Commons