Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Niebieskie petunie. Naukowcy odkryli sekret tych kwiatów

Naukowcy z Amsterdamu odkryli sposób, w jaki petunie uzyskują rzadki odcień koloru niebieskiego. Najprawdopodobniej jest to wynik pewnych wad genetycznych... ale nie tylko.

Kluczowym momentem w badaniach nad niezwykłymi kolorami płatków tych kwiatów było odkrycie nietypowego rodzaju pompy komórkowej, która nie była do tej pory znana w organizmach roślinnych. W przypadku niewłaściwego działania tej pompy, środowisko komórki nie jest odpowiednio zakwaszone, co przekłada się na występowanie niebieskiej barwy płatków. Przypomina to działanie papierka lakmusowego.

Jak dotąd kwiaty koloru niebieskiego stanowiły zagadkę i były przedmiotem mitycznych opowieści. Z punktu widzenia samych kwiatów zmiana koloru płatków na odcienie niebieskiego jest niekorzystna ze względu na słabe przyciąganie owadów zapylających. Już w 1920 roku pojawiły się głosy, że kolor niebieski jest związany z niską kwasowością soku komórkowego roślin. Istniały również teorie, iż kolor niebieski jest spowodowany uszkodzeniami komórek kwiatów oraz obecnością antocyjanów. Obecne odkrycie świadczy, że obie teorie były słuszne.

Trudność sprawiło poznanie samego mechanizmu zmiany barwy kwiatów. Już w 1980 roku odkryto jeden rodzaj pompy protonowej Według naukowców transport przez błony komórkowe jest napędzany poprzez v-ATPazy. W kwiatach koloru niebieskiego występują duże różnice w pH między przedziałami wewnątrzkomórkowymi. Prawdopodobnie ma to związek z nieprawidłowym funkcjonowaniem genu PH odpowiedzialnym za działanie pompy. Tak więc w rzeczywistości petunie przybierają kolor niebieski z powodu wad genetycznych. Wyniki badań mogą pomóc w manipulacji kolorami innych kwiatów ozdobnych, a także w tworzeniu nowych nietypowych smaków.

Tekst: laboratoria.xtech.pl, fot. Andrew Bossi Wikimedia Commons

Może to Cię zainteresuje...
Pokaż więcej (4)
Nowe treści
Porady na ten tydzień
Tydzień 12, Sentencja nr:5
Przy sprzyjającej pogodzie, gdy pokrywa śnieżna stopnieje i przejdą już ostre mrozy, można zacząć zdejmować zimowe okrycia wrażliwych na mróz roślin
Tydzień 12, Sentencja nr:4
Jeśli na drzewach są jeszcze zaschnięte owoce - trzeba je usunąć, bo mogą być źródłem chorób roślin
Tydzień 12, Sentencja nr:3
Drzewa owocowe (śliwy, grusze, jabłonie) warto prześwietlić, aby rozluźnić korony i dopuścić światło do ich wnętrza. Pamiętajmy, że jednorazowo można usunąć nie więcej niż 15% korony, a rany po usuniętych gałęziach należy posmarować maścią ogrodniczą. Nie powinno się ciąć starych i grubych gałęzi, gdyż powstające rany są duże i źle się zabliźniają
Tydzień 12, Sentencja nr:2
Przycinamy krzewy. Warto przeprowadzić cięcie sanitarne (polega na usunięciu obumarłych, połamanych lub chorych pędów) krzewów liściastych i iglastych. Można też przycinać krzewy, które będą kwitły na pędach tegorocznych (budleje, krzewuszki, pięciorniki, wrzosy). Połowa marca jest również dobrym terminem strzyżenia żywopłotów bukszpanowych i...
Tydzień 12, Sentencja nr:1
Pod koniec marca można przystąpić do pierwszych zabiegów pielęgnacyjnych trawnika. Ważne, by na początku z jego powierzchni wygrabić tzw. filc: suchą trawę, liście i śmieci
Warto przeczytać
Twoja strona ogrodu

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.