Logo
Logo
37
Do góry

Warzywa i owoce dobre na upały

W upały, poza wodą, sięgajmy po soki, owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Szczególnie cenne są sok pomidorowy i arbuz, bo uzupełnią m.in. potas, wapń, magnez i żelazo, które latem szybko tracimy - radzi dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

W czasie upału pij więcej!

Zgodnie z zaleceniami dietetyków, osoba dorosła powinna dostarczać do organizmu około 2,5 litra płynów dziennie. Jednak latem, kiedy temperatury robią się coraz wyższe, zwiększa się tempo utraty płynów z organizmu. Wraz z płynami organizm traci cenne dla zdrowia mikro i makroelementy, co w konsekwencji prowadzi do zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej.

Jak podkreśla dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia, podczas upałów bardzo istotne jest nawadnianie organizmu, ale nie możemy zapominać o produktach bogatych w substancje odżywcze, a szczególnie w mikro i makroelementy.

"Ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że w gorące dni jemy dużo mniej, tym samym dostarczamy do organizmu zdecydowanie mniej substancji odżywczych. Dlatego poza wodą, nie zapominajmy o innych produktach, sięgajmy m.in. po soki owocowe i warzywne, owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, które uzupełnią potas, sód, wapń, magnez, ale także błonnik, fosfor, mangan i żelazo. Substancje te wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, niektóre z nich pomagają zapobiec odwodnieniu” – mówi dr Stoś.

arbuz fot. Havis Pixabay

Na upały najlepsze sok pomidorowy i arbuz

Latem, kiedy panują wyższe temperatury, warto zjadać więcej warzyw i owoców niż 400 g, czyli minimum zalecane przez Światową Organizację Zdrowia.

Można też sięgać po owoce i warzywa zdecydowanie częściej niż pięć razy dziennie. Szczególnie cenny w tym okresie będzie arbuz, który aż w 92 proc. składa się z wody, a ma niską wartość energetyczną: około 30 kcal na 100 gramów.

Dodatkowo zawiera potas, wapń, magnez, żelazo i sód. Podobny wpływ na organizm będą miały melon czy gruszka. Latem warto przestawić się na sałatki uzupełniane makaronem pełnoziarnistym lub kawałkiem mięsa bądź sera.

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że szklanka soku - 200 ml - może zastąpić jedną z dziennych porcji warzyw lub owoców. Jednak w ciepłe dni po soki można sięgnąć zdecydowanie częściej.

Soki doskonale uzupełniają płyny w organizmie. Dodatkowo dostarczają one znaczące ilości substancji mineralnych – warto zwrócić uwagę na potas, szczególnie ważny w kontekście równowagi sodowo-potasowej jak również ogólnej równowagi elektrolitycznej w organizmie człowieka.

Sok to produkt dostarczający organizmowi wody, a dodatkowo niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji odżywczych oraz bioaktywnych, występujących w warzywach i owocach.

To doskonała, letnia przekąska. Co ważne, soki nie zawierają żadnych substancji konserwujących, barwników, ani żadnych sztucznych dodatków, a soki owocowe również dodatku cukru” – mówi dr Stoś.

sok pomiorowy fot. PublicDomainPictures

Źródłem praktycznie wszystkich cennych składników odżywczych jest sok pomidorowy.

Znajdziemy w nim potas, magnez, fosfor, ale też witaminę C, witaminę B6, beta-karoten, witaminę E oraz witaminę K. Jest niezwykle bogaty w błonnik, dzięki czemu nie tylko dostarcza organizmowi płynów, ale też doskonale zaspokaja głód.

Co ciekawe, likopen zawarty w soku pomidorowym, a poddany podczas przygotowania soku obróbce termicznej, jest lepiej przyswajalny dla człowieka niż ten pochodzący z surowych pomidorów. Szklanka, a nawet dwie, soku pomidorowego dziennie to pomogą w prawidłowym funkcjonowaniu układu mięśniowego, nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

 

Źródło: PAP - Nauka w Polsce www.naukawpolsce.pap.pl
zdjęcia: Pixabay - JillWellington, Larisa Koshkina, Havis, PublicDomainPictures


Warto przeczytać

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (3)

Komentarze

Nowe treści
Wieści z branży
Katalog roślin
HORTENSJE
Na czasie
HORTENSJE
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 27, Sentencja nr:10
Tydzień 27, Sentencja nr:10
Regularnie podlewamy cały ogród, a w szczególności rośliny nowo posadzone. Poznaj zasady podlewania ogrodu w upalne dni.
Tydzień 27, Sentencja nr:8
Tydzień 27, Sentencja nr:8
Z warzyw i owoców robimy przetwory: robimy soki i dżemy, kisimy ogórki i nie tylko, fermentujemy wino i nastawiamy nalewki.
Tydzień 27, Sentencja nr:6
Tydzień 27, Sentencja nr:6
Możemy uprzątnąć grządki po zbiorze wczesnych warzyw (cebuli z dymki, kalafiorów, kapusty głowiastej, rzodkiewki, sałaty, szpinaku) i przygotować je do uprawy kolejnych roślin.
Tydzień 27, Sentencja nr:1
Tydzień 27, Sentencja nr:1
Po świętojańskich opadach można przystąpić do przerzedzania zawiązków owocowych na drzewach w sadzie, pozostawiając te najładniejsze, osadzone w środkowej części pędu.
Array
(
    [0] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 28314
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => lato-na-swiezym-powietrzu-inspiracje-tarasowe
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

    [1] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 27082
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => jak-wykonac-i-zabezpieczyc-meble-z-palet
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

)
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu
Najpopularniejszy magazyn ogrodniczy na Świecie!
Gardeners' World Edycja Polska kwiecień 2020
Zamów z darmową dostawą do domu!