Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2022
38
Okazje

Warzywa i owoce dobre na upały: arbuz i pomidor

W upały, poza wodą, sięgajmy po soki, owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Jak radzi dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie, szczególnie cenne są sok pomidorowy i arbuz, bo uzupełnią m.in. potas, wapń, magnez i żelazo, które latem szybko tracimy.

 

W czasie upału pij więcej!
Woda z mikro- i makroelementami

Zgodnie z zaleceniami dietetyków, osoba dorosła powinna dostarczać do organizmu około 2,5 litra płynów dziennie. Jednak latem, kiedy temperatury robią się coraz wyższe, zwiększa się tempo utraty płynów z organizmu. Wraz z płynami organizm traci cenne dla zdrowia mikro- i makroelementy, co w konsekwencji prowadzi do zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej.

Jak podkreśla dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia, podczas upałów bardzo istotne jest nawadnianie organizmu, ale nie możemy zapominać o produktach bogatych w substancje odżywcze, a szczególnie w mikro i makroelementy.

"Ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że w gorące dni jemy dużo mniej, tym samym dostarczamy do organizmu zdecydowanie mniej substancji odżywczych. Dlatego poza wodą, nie zapominajmy o innych produktach, sięgajmy m.in. po soki owocowe i warzywne, owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, które uzupełnią potas, sód, wapń, magnez, ale także błonnik, fosfor, mangan i żelazo. Substancje te wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, niektóre z nich pomagają zapobiec odwodnieniu” – mówi dr Stoś.

Na upały najlepsze warzywa i owoce
Arbuz i sok pomidorowy

Latem, kiedy panują wyższe temperatury, warto zjadać więcej warzyw i owoców niż 400 g, czyli minimum zalecane przez Światową Organizację Zdrowia.

Można też sięgać po owoce i warzywa zdecydowanie częściej niż pięć razy dziennie. Szczególnie cenny w tym okresie będzie arbuz, który aż w 92 proc. składa się z wody, a ma niską wartość energetyczną: około 30 kcal na 100 gramów. Dodatkowo zawiera potas, wapń, magnez, żelazo i sód. 

Podobny wpływ na organizm będą miały melon czy gruszka. Latem warto przestawić się na sałatki uzupełniane makaronem pełnoziarnistym lub kawałkiem mięsa bądź sera.

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że szklanka soku – czyli ok. 200 ml – może zastąpić jedną z dziennych porcji warzyw lub owoców. Jednak w ciepłe dni po soki można sięgnąć zdecydowanie częściej.

"Soki doskonale uzupełniają płyny w organizmie. Dodatkowo dostarczają one znaczące ilości substancji mineralnych – warto zwrócić uwagę na potas, szczególnie ważny w kontekście równowagi sodowo-potasowej jak również ogólnej równowagi elektrolitycznej w organizmie człowieka.

Sok to produkt dostarczający organizmowi wody, a dodatkowo niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji odżywczych oraz bioaktywnych, występujących w warzywach i owocach. To doskonała, letnia przekąska. Co ważne, soki nie zawierają żadnych substancji konserwujących, barwników, ani żadnych sztucznych dodatków, a soki owocowe również dodatku cukru – mówi dr Stoś.

sok pomiorowy fot. PublicDomainPictures

Źródłem praktycznie wszystkich cennych składników odżywczych jest sok pomidorowyZnajdziemy w nim potas, magnez, fosfor, ale też witaminę C, witaminę B6, beta-karoten, witaminę E oraz witaminę K. Jest niezwykle bogaty w błonnik, dzięki czemu nie tylko dostarcza organizmowi płynów, ale też doskonale zaspokaja głód.

Warto wiedzieć, że likopen zawarty w soku pomidorowym, a poddany podczas przygotowania soku obróbce termicznej, jest lepiej przyswajalny dla człowieka niż ten pochodzący z surowych pomidorów. Szklanka, a nawet dwie, soku pomidorowego dziennie to pomogą w prawidłowym funkcjonowaniu układu mięśniowego, nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce www.naukawpolsce.pap.pl, djęcia tytułowe: JillWellington, Larisa Koshkina/Pixabay

Dowiedz się więcej



To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (10)
Ważne tematy


Komentarze

Gość Piotr

30-06-2022 11:41

Nie zapominajmy też o starej, dobrej lemoniadzie z miętą ;) Wspaniała orzeźwiająca i chętnie pita przez najmłodszych, a co ważniejsze też najstarszych! ♥

Wiecej na Forum ZielonyOgrodek.pl
NEWSLETTER
Porady ogrodnicze na Twój email!
Zapisz się i odbierz darmowe e-wydanie magazynu Gardeners` World!
Twoja strona ogrodu