Wygodne ścieżki w ogrodzie – czyli jakie?
Ogrodowe ścieżki powinny być możliwie krótkie i lepiej, żeby nie było ich zbyt dużo, aby nie odejmowały uwagi roślinom. Dobrze wyglądają, jeśli ich przebieg nie jest prostoliniowy i ginie wśród zieleni. Z roślinami współgra każdy materiał, który jest naturalny lub go dobrze imituje, dlatego na ścieżki w ogrodzie odpowiednie będą elementy drewniane i kamienne.
Planowanie ścieżki – dwa sposoby
Są dwie możliwości – jedna z nich to planowanie z ołówkiem i planem naszego przyszłego ogrodu w ręku. Wytyczamy nasze dróżki wraz z naszą wizją całej przestrzeni (rabat, oczka wodnego czy umiejscowienia większych roślin).
Drugie rozwiązanie to sprawdzenie, gdzie umieścić ścieżki już w trakcie użytkowania ogrodu. Patrzymy wtedy na to, którędy najczęściej chodzimy i w tych właśnie miejscach zaczynamy pracować nad dróżkami. Ten pomysł sprawdza się bardzo dobrze, gdy w domu są małe dzieci.
Materiały na ścieżki ogrodowe – rodzaje i opis
Drewno
PODKŁADY KOLEJOWE
Cenione są za bardzo dużą trwałość i wygląd. Musimy jednak pamiętać, że podkłady kolejowe są z reguły nieprzyjazne dla środowiska ze względu na zawarte w nich substancje chemiczne.
PLASTRY Z DREWNA
Bardzo efektownie prezentują się nawierzchnie wykonane z grubych plastrów drewna powstałych po pocięciu pni dużych drzew lub z grubych, drewnianych kołków. Taki materiał możemy kupić lub przygotować samodzielnie.
KOŁKI
W handlu możemy natknąć się na kołki sosnowe i akacjowe, impregnowane ciśnieniowo środkiem grzybobójczym. Wymiary kołków to zwykle: wysokość ok. 15 cm i średnica 4-10 cm. Kołki ustawia się pionowo, ściśle jeden przy drugim i pobija gumowym młotkiem, aby lekko zagłębiły się w ziemi. W powstałe szczeliny wsypuje się bardzo drobny żwir lub piasek (piasek należy zamulić wodą!).
BRUK DREWNIANY
Kupić też możemy bruk drewniany. Szczególnie dębowy jest bardzo odporny na warunki atmosferyczne i niezwykle trwały. Dostępna jest kostka brukowa w formie sześcianów, o bokach długości najczęściej 6 cm. Dzięki regularnemu kształtowi elementów ułożona z nich nawierzchnia jest ścisła.
KLOCKI DREWNIANE
Innym rodzajem bruku drewnianego są klocki o okrągłym przekroju i grubości ok. 10 cm. Również w tym przypadku konieczne jest wypełnienie przestrzeni między elementami. Te nawierzchnie wymagają zabezpieczenia bocznych krawędzi przed rozsuwaniem się elementów. Trzeba więc wykonywać obrzeża, które mogą być także z drewna.
DREWNIANE PODESTY
Jeśli nie chcemy rozwiązań pracochłonnych, możemy ułożyć ścieżkę z tzw. podestów – paneli wykonanych z drewnianych deseczek. Elementy mają różne wzory. Nawierzchnię układa się bardzo szybko, nie jest konieczne robienie obrzeży, gdyż panele nie rozsuną się.
Kamień
Powierzchnie z kamiennych kostek
Nawierzchnie kamienne są bardzo efektowne i znacznie trwalsze od drewnianych. Możemy sięgnąć po kostkę granitową lub bazaltową.
Ta pierwsza jest cały czas produkowana i kupienie jej nie nastręcza większych kłopotów. Druga jest trudno dostępna i droga (produkcja jest niewielka). Jeśli bardzo chcemy wykonać ogrodową nawierzchnię z bazaltu, pamiętajmy też, że po deszczu staje się on bardzo śliski.
Oprócz wymienionych wyżej nawierzchni, produkuje się też kostkę marmurową, kwarcytową i porfirową.
- Kostka ma kształt regularnych sześcianów, dzięki czemu ułożona nawierzchnia jest ścisła. Konieczne jest robienie obrzeży – szczególnie są one potrzebne na podjazdach dla samochodów.
- Kostki mogą mieć powierzchnię surowo-łupaną oraz gładką – uzyskaną w wyniku cięcia ich piłą do kamienia a następnie poddawaną procesowi płomieniowania, groszkowania lub piaskowania, uzyskując powierzchnię chropowatą. Dostępna jest również kostka tzw. rustykalna, o zaokrąglonych krawędziach.
Powierzchnie z naturalnych kamieni
Z naturalnego kamienia robi się też płyty różnej wielkości. Większe przypominają chodnikowe, mają różne rozmiary i grubość od 3 do 5 cm. Mniejsze mogą mieć wielkość zbliżoną do cegieł. Bardzo efektownie wygląda nawierzchnia z różnych odmian łupka. Stosuje się głównie łupek chlorytowo-serycytowy (w kolorze srebrnorudym) oraz fyllitowy (o barwie grafitu).
W ogrodzie można wykorzystać także płyty łamane. Nawet w centrach ogrodniczych kupuje się łamańce z piaskowca czy marmuru. Ładnie wygląda ścieżka z elementów ułożonych luźno. Przestrzenie pomiędzy nimi możemy wysypać mieloną korą – wtedy nie zarosną trawą czy chwastami.
Można też zrobić ścieżkę gruntową wysypaną grubo kruszoną korą bądź żwirem – jest dostępny w różnej wielkości ziaren i w różnych kolorach – oraz tłuczniem kamiennym. Takie nawierzchnie muszą być jednak szczególnie starannie wyprofilowane, aby w okresie wiosennych i jesiennych opadów nie powstawały kałuże.
Ścieżki z łamanych płyt kamiennych niemal wtapiają się w otoczenie. |
Cegła
Do wykonywania ścieżek szczególnie nadają się cegły klinkierowe ze względu na dużą trwałość. Te odpowiednie do tego celu mają grubość 45-80 mm. Pozostałe wymiary są różne, gdyż z klinkieru produkuje się również kostkę. Może ona mieć kształt regularnego sześcianu lub rombu, czy trapezu.
Klinkier jest wystarczająco wytrzymały, by wyłożyć nim także podjazd dla samochodu. W tym przypadku cegieł nie kładziemy na płask, a na sztorc – na dłuższym boku.
Dostępny jest w handlu klinkier w różnych kolorach. Oprócz naturalnego ciemnoczerwonego jest też brązowy, rudy, brunatny, antracytowy oraz biały. Możemy więc pokusić się także o wykonanie rozmaitych barwnych wzorów.
Elementy nawierzchniowe z klinkieru mogą mieć różny kształt; na zdjęciu widać połączenie prostokątnych cegieł z rozetą z kostki. |
Oprócz elementów nawierzchniowych, z klinkieru produkowane są również płytki obrzeżowe. Mają kształt prostokąta. Odpowiednie ukształtowanie krótszych boków – jeden bok wklęsły, drugi wypukły, pozwala na wykonywanie łuków. Jeśli takie obrzeże ułożymy przy trawniku na równi z powierzchnią gruntu, bez problemu skosimy trawę do samej ścieżki.
Płyty ażurowe
Niekiedy, szczególnie gdy planowany podjazd dla samochodu ma zająć sporą powierzchnię, wolelibyśmy nie wykładać go materiałem nawierzchniowym. Możliwe jest wykorzystanie elementów ażurowych, które można następnie obsiać trawą, albo wysypać drobnym – także wielobarwnym – żwirem.
KRATKI BETONOWE
Są produkowane w kolorze szarym lub barwione. Najczęściej spotyka się białe i różowe. Mają grubość ok. 10 cm i pozostałe wymiary 40x60 cm.
KRATKI Z TWORZYWA SZTUCZNEGO
Tworzywo sztuczne także znajduje zastosowanie do wyrobu elementów nawierzchniowych. W handlu są kratki o oczkach w kształcie plastra miodu. Ich spodnie krawędzie zaopatrzone są w samoblokujące zaczepy, którymi spina się sąsiadujące elementy. Wielkość oczek bywa różna, a wysokość kratki to najczęściej 4-5 cm.
Kratki produkowane są w kolorach czarnym i zielonym.
Nawierzchnia z płyt ażurowych świetnie nadaje się na podjazd, a obsiewając kratkę z tworzywa sztucznego trawą uzyskuje się bardzo trwałą nawierzchnię. |
Innym rozwiązaniem jest tzw. geosiatka produkowana z taśm polietylenowych. Również ona ma oczka w kształcie plastra miodu. Po rozłożeniu ma wymiary 6x2,4 m. Do wykonania podjazdu dla samochodu osobowego wystarczy siatka o wysokości 10 cm.
Siatkę przytwierdza się do podłoża klinami, a w oczka wsypuje drobny żwir, tłuczeń lub ziemię.
Samodzielne wykonanie ścieżki w ogrodzie – zasady
Ścieżkę i podjazd dla samochodu wykonuje się tak samo i z tych samych warstw. Inna jest tylko skala prac.
Zaczynamy, oczywiście, od zaplanowania przebiegu traktu oraz jego szerokości. Przebieg traktu wytyczamy w terenie za pomocą sznurka rozpiętego na palikach. Wzdłuż niego wykonujemy wykop. Zdjętą wierzchnią warstwę ziemi, czyli humus, wykorzystamy na grządkach. Wykop musi mieć głębokość odpowiadającą grubości warstw nawierzchni.
Warstwy ścieżki ogrodowej. |
W przypadku ścieżki jest to 10-20 cm warstwy nośnej ze żwiru lub tłucznia; ok. 5 cm piasku lub piasku stabilizowanego cementem – czyli podsypka. Warstwa wierzchnia ma różną grubość (np. kostka betonowa na trakty piesze – 6 cm) i musi wystawać ok. 3 cm ponad poziom gruntu.
W przypadku podjazdu warstwa nośna to 20-30 cm, a podsypka – również ok. 5 cm. Elementy stanowiące warstwę wierzchnią są grubsze – przykładowo, kostka betonowa na podjazd dla samochodu osobowego ma 8 cm grubości.
- Podłoże musi być starannie ubite zagęszczarką. Jeśli po trakcie będą jeździły samochody, zagęszczona musi być także warstwa nośna (odpowiednie urządzenie można wypożyczyć zwykle za ok. 80 zł na dobę).
- Podsypka musi być wyrównana, ale niezagęszczona.
- Warstwy muszą być wyprofilowane ze spadkiem na oba boki (ok. 2%), co ułatwi odpływ wody.
- Wzdłuż traktu umieszczamy elementy ograniczające – dla ścieżki są to obrzeża, dla podjazdu – masywniejsze krawężniki. Oba muszą być umieszczone w stopach z chudego betonu.
- Nawierzchnia z drobnowymiarowych elementów musi być ułożona ściśle, dobita gumowym młotkiem i zamulona wodą z piaskiem.
Tekst: Anna Grocholska