Logo
Logo
24
Do góry

Dlaczego warto jeść więcej warzyw i owoców?

Coraz więcej osób deklaruje rezygnację z mięsa lub znacząco ogranicza jego spożycie – niespełna 12% przyznaje, że spożywa je codziennie (1). Z ostatnich badań wynika, że już 1 mln Polaków w wieku 18-65 lat to wegetarianie i weganie, natomiast aż 2 mln planuje przejść na taką dietę *(2)! Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich?

Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście” opowie o zaletach włączenia odpowiedniej ilości warzyw i owoców do codziennego menu oraz wadach płynących z ograniczenia spożywania mięsa.

Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym.

– "Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty świeże – warzywa i owoce oraz zboża i nasiona oleiste, które dzięki zawartości witamin i składników odżywczych znacząco wpłyną na poprawę stanu naszego zdrowia. Prawidłowo skomponowana, pełnowartościowa dieta bezmięsna, z dużą ilością warzyw i owoców pozwala zapobiegać wielu chorobom, w tym m.in.: otyłości, cukrzycy typu II, chorobie niedokrwiennej serca, nadciśnieniu tętniczemu, hipercholesterolemii, nowotworom, kamicy żółciowej i nerkowej" – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, ekspert kampanii.

Ograniczając spożycie mięsa, a zastępując je owocami i warzywami, dostarczamy organizmowi odpowiednią ilość przeciwutleniaczy, ważnych witamin i składników mineralnych.

– "Ogromną zaletą diety bezmięsnej jest dostateczne spożycie warzyw i owoców, które są źródłem ważnych w diecie witamin, a przede wszystkim witaminy C. Pełni ona wiele istotnych funkcji w organizmie, jak np. poprawia odporność, warunkuje prawidłowy rozwój chrząstki, kości i zębów, przyspiesza gojenie ran. Dzięki takiemu rodzajowi odżywiania dostarczamy również odpowiedniej ilości błonnika, który nie tylko usprawnia działanie przewodu pokarmowego, ale również obniża poziom cholesterolu i ułatwia wydalanie z organizmu metali ciężkich oraz toksyn".

Decyzja o przejściu na dietę eliminującą mięso powinna być jednak przemyślana, skonsultowana z odpowiednim specjalistą oraz opierać się na Piramidzie Zdrowego Odżywiania.

– "Podstawą tego typu żywienia powinny być warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, cieciorka, groch, bób, fasola – jako substytuty mięsa), produkty mleczne i nabiałowe, jajka oraz tłuszcze roślinne i nasiona oleiste, jak np.: orzechy, pestki dyni i słonecznika"

Wykluczenie mięsa z codziennego jadłospisu nie zawsze jest jednak korzystne dla zdrowia, jak w przypadku osób młodych, które są w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju.

– "Białko pochodzenia zwierzęcego jest najbardziej wartościowe i dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych mu aminokwasów. Dlatego też odgrywa kluczową rolę w rozwijającym się, młodym organizmie. Istnieje jednak na to sposób – rezygnując ze spożywania mięsa, możemy dostarczyć białko wraz z produktami mlecznymi – mleko, jogurt, kefir, ser żółty, ser biały, maślanka, zsiadłe mleko, sery pleśniowe, twarogowe. Większym problemem związanym z nieodpowiednią ilością spożywanego mięsa zwierzęcego jest deficyt żelaza hemowego, które zapobiega rozwojowi niebezpiecznej anemii. Najlepsze źródła tego żelaza to natka pietruszki, orzechy, produkty zbożowe z żyta i owsa, owoce strączkowe, śliwki suszone, rodzynki, żółtko, drożdże oraz kakao".

Źródła
1. Sondaż przeprowadzony w ramach kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście”, badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research w lipcu 2019 roku metodą wywiadów on-line (CAWI), na próbie N=1031, wśród Polaków.
2. Raport Food Trendów Pyszne.pl, badanie zrealizowane w kwietniu 2019 na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. w wieku 20-50 lat.

Smaczne przepisy na wykorzystanie warzyw i owoców

  Poradnik szefa kuchni  
Zobacz więcej przepisów Marcina Budynka na smaczne wykorzystanie warzyw i owoców!

Warzywa i owoce na szczęście

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szczęście!” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej: www.warzywaiowocenaszczescie.pl oraz na profilu na Facebooku: www.facebook.com/warzywaiowocenaszczescie

Zdjęcie tytułowe: JillWellington / Pixabay


Warto przeczytać

To Cię zainteresuje

Komentarze

Wieści z branży
Katalog roślin
Quizy
Array
(
    [0] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 28314
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => lato-na-swiezym-powietrzu-inspiracje-tarasowe
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

    [1] => SimpleXMLElement Object
        (
            [id] => 27082
            [title] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [alias] => jak-wykonac-i-zabezpieczyc-meble-z-palet
            [url] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [urlsef] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

            [image] => SimpleXMLElement Object
                (
                )

        )

)
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu
Najpopularniejszy magazyn ogrodniczy na Świecie!
Gardeners' World Edycja Polska kwiecień 2020
Zamów z darmową dostawą do domu!