Organizatorzy – Związek Szkółkarzy Polskich i Agencja Promocji Zieleni – podkreślają stabilną, mocną pozycję wystawy, budowaną od niemal trzydziestu lat i utrwaloną podczas tegorocznej odsłony tego wydarzenia, które odwiedziło około 9500 osób z kraju i zagranicy.
Wystawcy – stali, nowi, powracający
W targach wzięło udział 156 wystawców z 9 krajów: Polski, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Włoch, USA. Jak zwykle, rośliny do ogrodów i na tereny zieleni stanowiły trzon wystawy (pokazało je prawie 65% uczestników), ale większą niż w ubiegłym roku powierzchnię zajęły stoiska ze środkami produkcji ogrodniczej, takimi jak maszyny i urządzenia, doniczki itd.
Około 23% firm zaprezentowało tu swą ofertę po raz pierwszy lub wróciło na warszawską wystawę po co najmniej 3-letniej przerwie. Nie zabrakło jednocześnie szkółek, które nie opuściły żadnej edycji wystawy „Zieleń to Życie”, wpisawszy ją na trwałe w kalendarz swoich najważniejszych działań biznesowych.
Charakterystyczne były ekspozycje wspólne – m.in. reprezentujące region produkcji lub/i zapowiadające hurtowe targi materiału szkółkarskiego, które mają się odbyć jesienią 2022 r. Niektórzy dostawcy zaistnieli na stoiskach firm, z którymi na co dzień współpracują, toteż w istocie na targach pojawiło się więcej marek niż wskazywałaby na to liczba wystawców.
Zwiedzający: tu trzeba być!
Wystawę odwiedziło około 9500 osób, z czego 4948 stanowili goście branżowi.
– Tym razem większość profesjonalistów pojawiła się w drugim, a nie – jak w innych latach – pierwszym dniu wystawy, co może mieć związek z inauguracją roku szkolnego – przyznaje dyrektor wystawy Joanna Filipczak. – Nie odbyło się to jednak na ogólnej frekwencji i zainteresowaniu zwiedzających – dodaje.
Gros gości branżowych reprezentowała kadrę zarządzającą w firmach, które działają w zielonym biznesie, przy czym dominowali właściciele tych przedsiębiorstw. Jeśli chodzi o profil zawodowy, najliczniejsze grono stanowili producenci roślin (30%), a kolejne miejsca zajęły grupy związane z: projektowaniem lub urządzaniem ogrodów i terenów zieleni (22,5%); handlem detalicznym – centrum ogrodniczym, sklepem, marketem (13,5%); administracją, urzędami (11%).
Wśród zwiedzających byli przybysze z 25 krajów. Najwięcej zagranicznych gości przyjechało z Litwy, Łotwy, Holandii, Rumunii, Estonii, Serbii, Słowacji i Czech.
Zainteresowanie wystawą generują także wydarzenia jej towarzyszące, takie jak seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” (odbywa się w 1. dniu) – w br. wzięły w nim udział 262 osoby – oraz konferencja Mocno Zielone Miasto (w 2. dniu – 419 uczestników).
Utrwalony przekaz, poszerzony zasięg
Ci, którzy w dniach 1-3 września nie byli w stanie dotrzeć do Warszawy, mogli śledzić filmowe relacje Studia Targowego, które po raz drugi działało podczas wystawy Zieleń to Życie, prowadzone przez Oktawię Wasielewską i Marka Jezierskiego. Do 4.09. 2022 r. obejrzało je w mediach społecznościowych i na You Tubie 6045 widzów (liczba ta stale rośnie, gdyż nagranie znajduje się w sieci), a streaming z konferencji Mocno Zielone Miasto śledziły 1782 osoby z kraju i zagranicy.
Czas, który potrzebuje wystawy
Atmosfera tegorocznej wystawy była inna niż poprzedniej.
– We wrześniu 2021 r. towarzyszyła nam wielka radość ze spotkania, po pandemicznych ograniczeniach i długiej przerwie – przypomina Joanna Filipczak. – Dobry nastrój wynikał także z niezwykle ożywionej koniunktury na rynku zielonej branży i rozwojowych perspektyw, a troski dotyczyły raczej niedoboru środków produkcji, który był skutkiem rosnącego popytu na drzewa, krzewy i byliny – dodaje dyrektor wystawy Zieleń to Życie.
– W bieżącym roku zapotrzebowanie na rośliny jest mniejsze, ale porównywalne z tym, jakie notowano w 2019 r.; szkółkarze i sprzedawcy mają jednak więcej uzasadnionych obaw co do przyszłości – podsumowuje Joanna Filipczak.
Jak zwykle, kontakty podczas wystawy ZtŻ dotyczyły przede wszystkim poszukiwanych produktów i składaniu zamówień.
– Rozmowy na stoiskach były konkretne i dobre. Służyły zarazem utrwalaniu relacji, co jest cenne zwłaszcza w okresie rynkowych zawirowań i niepewności – ocenia Joanna Filipczak.
O szczególnej roli stałych klientów, którzy regularnie powracają, mówił podczas seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” ceniony prelegent Erwin Meier-Honegger ze Szwajcarii. Przedstawił wykład pt. „Opcje modeli biznesowych centrów ogrodniczych w nowym środowisku cyfrowym”.
Jego najważniejszym przesłaniem dla prowadzących sprzedaż detaliczną była jednak rada, by nie kopiować globalnych, „obowiązujących” rozwiązań, lecz postawić na rośliny, jakość produktów i tradycyjnej obsługi, a także autentyczność w kontaktach z klientami, niekoniecznie uciekając się do narzędzi ery cyfrowej, które są tylko jedną z opcji do wyboru, a nie warunkiem sukcesu.
Niezależnie od szukania rezerw na rodzimym rynku, szereg polskich szkółkarzy pilnie potrzebuje nowych kontrahentów, po utracie klientów rosyjskich w rezultacie wojny w Ukrainie.
Prezes ZSzP Wiesław Szydło zwraca uwagę, że uczestniczenie w wystawie Zieleń to Życie dało możliwość poszukiwania nowych kierunków eksportu, nawiązywania kontaktów z nieznanymi dotychczas odbiorcami, którzy w tym roku dość licznie przyjechali m.in. z krajów nadbałtyckich czy bezpośrednio zza naszej południowej granicy, ale także z Rumunii i Serbii.
Tradycje i nowoczesność
29. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA stała się okazją do świętowania kilku jubileuszy.
- Czterdziestolecie obchodziła dwupokoleniowa Szkółka Szmit, znana z bogatego asortymentu roślin ozdobnych, w tym wielu rarytasów.
- Trzydzieści lat pracy hodowlanej dr. Szczepana Marczyńskiego (ponad 50 odmian powojników) świętowała szkółka Clematis Źródło Dobrych Pnączy, którą założył on wraz z Władysławem Piotrowskim w 1988 r.
- Swoje 25. urodziny obchodziły firmy – Agro-Sur, producent i wykonawca tuneli foliowych i szklarni z wyposażeniem oraz obiektów dla centrów ogrodniczych, a także Chomik, zaczynający od handlu słoikami, a w 2022 r. oferujący asortyment składający się z ponad 10 000 artykułów.
Dbałość o tradycje przenikała się podczas wystawy z przejawami bieżących tendencji, takich jak dywersyfikacja asortymentu roślin, wprowadzanie nowych działów produkcji czy kanałów sprzedaży (np. handel internetowy, media społecznościowe, własny kanał You Tube) przez kolejne pokolenia szkółkarzy, współdecydujących o funkcjonowaniu rodzinnych gospodarstw.
Konkurs Roślin „Nowości” 2022
Organizowany od 14 lat podczas wystawy Zieleń to Życie konkurs, stał się już marką samą w sobie. Przyciąga uwagę zwiedzających i mediów oraz skutecznie promuje zgłoszone do niego rośliny – zwłaszcza zwycięskie.
- W tym roku złoty medal odebrała Szkółka Szmit za judaszowiec kanadyjski (Cercis canadensis) ETERNAL FLAME.
- Srebrne medale powędrowały do trzech wystawców: Szkółki Krzewów Ozdobnych Pudełek za azalię (Rhododendron) ‘Anna’, Szkółki Piech – za hortensję dębolistną (Hydrangea quercifolia) EDITIONS® JETSTREAM™ oraz firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o. – za budleję Davida (Buddleja davidii) BUTTERFLY CANDY® LITTLE RUBY.
- Brązowe medale trafiły do: firmy A&M Kałuzińscy Szkółka Polskie Korzenie – za jałowiec nadbrzeżny (Juniperus conferta) ‘Sunflower’PBR, Szkółek Kurowscy – za pęcherznicę kalinolistną (Physocarpus opulifolius) MAGIC BALL oraz Szkółki Roślin Ozdobnych Daglezja Artur Maj – która zaprezentowała proso rózgowate (Panicum virgatum) ‘Nosferatu’PBR.
- Ponadto jury Konkursu Roślin „Nowości” 2022 przyznało dwa wyróżnienia – za tulipanowiec amerykański (Liriodendron tulipifera) ‘Snowbird’ (zgłoszony przez Szkółkę Szmit) i zawilec (Anemone) ‘Summer Breeze Snow’PBR (z firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o.).
- Wyróżnienie dziennikarzy – z krajowych i zagranicznych redakcji mediów branżowych, którzy głosowali mailowo (na podstawie zdjęć roślin i opisów) – przypadło budlei Davida BUTTERFLY CANDY® LITTLE RUBY.
- Zwycięzcą internetowego plebiscytu, przeprowadzonego wśród szerokiego grona odbiorców został miskant chiński (Miscanthus sinensis) ‘Polonus’PBR, zgłoszony do konkursu przez Szkółkę Roślin Ozdobnych Daglezja Artur Maj.
Zielone Miasto – Green City, czyli współczesna konieczność
Konferencja z cyklu Mocno Zielone Miasto, który towarzyszy wystawie i łączy producentów roślin z architektami krajobrazu, wykonawcami terenów zieleni oraz urzędnikami, cieszyła się dużym zainteresowaniem.
– Przygotowując program konferencji, zawsze stawiamy na konkretne przykłady, kierowane do odbiorców, którzy chcą się uczyć, ale też dzielić swoimi uwagami, osiągnięciami, trudnościami – tłumaczy Joanna Filipczak. – Mocno Zielone Miasto to forum wymiany doświadczeń, niezwykle cennych zwłaszcza teraz, gdy temat „Green Cities” i realizacja tego przedsięwzięcia stały się tak ważnym wyzwaniem – dodaje.
Wśród tegorocznych prelekcji, w nawiązaniu do hasła wystawy i współczesnych tendencji znalazły się m.in. wykłady o naturalnych nasadzeniach w przestrzeniach zurbanizowanych oraz o „odbetonowywaniu” miast.
Gościem specjalnym konferencji, w ramach programu Green Cities Europe (Zielone Miasto Europy), który w Polsce realizuje ZSzP, była właścicielka znanej na całym świecie firmy projektowej Martha Schwartz z USA. W zdalnej prezentacji, którą prowadziła z Nowego Jorku, uzmysłowiła słuchaczom i widzom drastyczne skutki globalnego ocieplenia na Ziemi i to, jak szybko ono postępuje.
Dowodziła, że architektura krajobrazu powinna odgrywać zasadniczą rolę w przeciwdziałaniu dalszym zmianom klimatycznym i stanowić punkt wyjścia realizacji budowlanych i infrastrukturalnych inwestycji miejskich. Podkreślała, że nie ma chwili do stracenia. Zieleń to życie!
Źródło: Agencja Promocji Zieleni