Zanim zdecydujemy się, z jakiego materiału ułożyć nawierzchnie w ogrodzie, powinniśmy zaplanować kształt i wielkość podjazdu oraz układ ścieżek. Warto przy tym skorzystać z pomocy architekta zieleni projektującego ogród lub firmy oferującej kostkę, jeśli wlicza w jej cenę projekt nawierzchni.
Projektowanie nawierzchni w ogrodzie:
od czego zacząć?
- Do wykonania projektu potrzebny będzie plan terenu z uwzględnieniem istniejących i planowanych w jego obrębie obiektów – budynków, roślinności, elementów małej architektury.
- Zanim jednak powstanie projekt, warto zrobić przymiarkę: wyznaczyć przebieg traktów palikami powiązanymi sznurkiem i ocenić efekt z każdej strony.
- Zalecana szerokość ścieżek ogrodowych wynosi 80 cm; na takiej ścieżce mijają się swobodnie dwie osoby. Dobrze jest przejść się wzdłuż wyznaczonych na próbę tras, by sprawdzić, czy będą wygodne.
- Rozrysowanie w skali ścieżek i podjazdów umożliwia określenie wielkości powierzchni do wybrukowania – z uwzględnieniem obciążeń, do jakich trzeba je będzie przystosować zależnie od tego, czy są to ścieżki, czy podjazdy.
W przypadku kostki betonowej nie ma problemu z odpływem wody deszczowej, która łatwo wsiąka przez szczeliny wypełnione piaskiem. |
- Na etapie projektowania nawierzchni trzeba także zebrać informacje na temat rodzaju gruntu na działce i poziomu wód gruntowych, niezbędne do zaprojektowania systemu odwodnienia.
- Nawierzchnie trzeba zaprojektować ze spadkiem w takim kierunku, aby woda deszczowa – zanim wsiąknie w szczeliny bruku – nie spływała w stronę ścian budynków.
Najlepsze miejsce na utwardzone nawierzchnie w ogrodzie:
gdzie powinniśmy je zaprojektować?
Dobre rozplanowanie ścieżek prowadzących do najczęściej odwiedzanych obiektów w ogrodzie, takich jak altana, ulubiona ławka, plac zabaw dla dzieci czy ogródek ziołowy, zapewnią wygodę i zapobiegną wydeptywaniu trawnika.
Na małej działce warto utwardzić przynajmniej ścieżkę prowadzącą od furtki do domu oraz podjazd, na większym terenie – jeszcze przejścia od furtki na taras lub do altany.
Najpopularniejsza nawierzchnia ogrodowa:
projektujemy z kostką brukową
• Dlaczego kostka brukowa jest taka dobra?
Najpopularniejszym materiałem do utwardzania ścieżek i podjazdów jest kostka brukowa. Wykonane z niej nawierzchnie są wyjątkowo trwałe i łatwo z nich usunąć liście czy piasek. Przez szczeliny między elementami szybko odpływa woda, więc na podjazdach i ścieżkach nie tworzą się kałuże. Zaletą kostki jest też łatwość wymiany uszkodzonych elementów.
W projekcie nawierzchni powinien być określony jej rodzaj. Wybór materiałów jest naprawdę duży, więc nietrudno dobrać bruk tak, by pasował do stylu ogrodu, elewacji domu, ogrodzenia i innych obiektów na działce. Nawierzchnię ogrodową należy bowiem traktować jako część większej kompozycji.
Fot. Semmelrock, Jadar
Kształt wybrukowanej powierzchni może nawiązywać do zarysu budynku czy zaokrąglonej formy balkonu. Kolorowa kostka betonowa umożliwia ułożenie niemal każdego wzoru. |
• Na co zwrócić uwagę przy wyborze kostki brukowej?
-
naturalnie wygląda bruk z elementów o nieregularnym kształcie,
-
do budynków o architekturze tradycyjnej doskonale pasuje kostka kamienna o wyoblonych krawędziach (tzw. rustykalna, gładzona),
-
zestawienie kostki betonowej z kamienną daje ciekawy, skontrastowany układ,
-
jeśli bruk ma z czasem nabrać naturalnego wyglądu, nie należy wybierać jaskrawej kostki klinkierowej, bo jej barwa nawet z upływem czasu nie zblaknie,
-
kolorowa kostka umożliwia zaakcentowanie ważnych miejsc w ogrodzie, na przykład otoczenia altany.
• Jakiej grubości kostkę zastosować?
Grubość kostki dobiera się do przewidywanych obciążeń nawierzchni. Do obciążeń trzeba też przystosować podłoże, na którym kostka ta będzie układana, bo nawet dobrze dobrana nie sprawdzi się na zbyt słabo utwardzonym podkładzie.
Kostki betonowe produkuje się w kilku grubościach:
- 4 cm – do wykładania ciągów: pieszych i przeznaczonych do ruchu samochodów o ciężarze do 2 ton;
- 6 cm – do wykładania nawierzchni przenoszących obciążenia do 3,5 tony;
- 8 cm – na nawierzchnie, po których poruszają się samochody ciężarowe;
- 10 cm – na place magazynowe, po których porusza się ciężki sprzęt.
Wymiary kostek z kamienia podawane są zazwyczaj w przybliżeniu, z tolerancją do 3 cm, ponieważ bruk ten powstaje przez odłupywanie ze skalnych bloków.
Uwaga!
Nie warto kupować kostki bardziej wytrzymałej, niż to wynika z planowanego obciążenia, gdyż im grubsza, tym droższa.
Tekst: Małgorzata Cuch, zdjęcie tytułowe: Sammelrock