Logo
Logo
Gardeners' world lipiec - sierpień 2021
41
Okazje
Artykuł na: 6-9 minut

Ogród jako przestrzeń do wypoczynku | RAPORT

Z danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań wynika, że liczba budynków jednorodzinnych w naszym kraju przekroczyła 5 mln i można spodziewać się, że w 2021 r. znacząco się ona zwiększy. Dla branży ogrodniczej to dobra wiadomość, skoro według platformy Homebook.pl aż 68% właścicieli domów dysponuje ogrodem, a 12% ankietowanych deklaruje, że korzysta z ogrodu przy tzw. bliźniaku lub domku szeregowym.

Artykuł pochodzi z:
Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5/2020

Drugi dom? Ogród jako przestrzeń wypoczynku

Z badań Homebook.pl wynika, że ok. 34% posiadaczy ogrodów dysponuje niewielką przydomową przestrzenią wypoczynku, nieprzekraczającą powierzchni 500 m kw. Ogrodami o wielkości do 1000 m kw. może poszczycić się nieco ponad 24% respondentów, a 22% deklaruje, że ich zewnętrzna strefa relaksu obejmuje obszar większy niż 1000 m kw. Nie oznacza to jednak, że polskie ogrody są zaniedbane i niedoposażone. Wręcz przeciwnie!

Dla 92% naszych rodaków miejsce relaksu odgrywa w przydomowej zieleni najważniejszą rolę, a zaraz po nim plasuje się grillowisko – z 65% wskazań, plac zabaw dla dzieci – 38% oraz zewnętrzna kuchnia z ogniskiem – 28% lub wędzarnią – 14%. Co więcej, wg Homebook.pl, Polacy coraz chętniej wprowadzają elementy dekoracyjne do ogrodów, zwłaszcza oświetlenie dekoracyjne – aż 61% wskazań oraz pergole – 49%.

Remedium na pandemię

Można prognozować, że w br. oraz nadchodzących latach znacząco zwiększy się zapotrzebowanie na inne elementy wyposażenia ogrodu: wszelkiego rodzaju markizy oraz zadaszenia, parasole, zewnętrzne meble, baseny i jacuzzi, małą architekturę ogrodową, a także trampoliny oraz pozostałe akcesoria do sportu i rekreacji dla całej rodziny.

W Wielkiej Brytanii zapytania o outdoorowe parasole zwiększyły się aż o 81%, a te o zadaszenia oraz markizy o 34% – wynika z danych firmy Fulton, natomiast meble ogrodowe są drugą najczęściej poszukiwaną kategorią produktową wg ustaleń grupy centrów ogrodniczych Wyevale. Można przypuszczać, że z jednej strony to efekt kluczowego w 2020 r. i paneuropejskiego trendu przekształcania się ogrodu w „piąty pokój”, a z drugiej – oczekiwany skutek pandemii koronawirusa.

Domowakacje

Przymusowy lockdown sprawił, że granica między domem a ogrodem zaczęła się jeszcze bardziej zacierać. Ogrodowa zieleń staje się przedłużeniem polskich domostw i bardzo prawdopodobne, że tegoroczny sezon wiosenno-letni upłynie pod znakiem „domowakacji”. Mieszkańcy naszego kraju z pewnością będą poszukiwali nowych sposobów, aby cieszyć się wypoczynkiem w pobliżu własnego domu, zamiast wyczekiwać nerwowo na lotniskach i biegać z walizkami.

– „Po co zresztą ograniczać wakacje do jednego wyjazdu w ciągu roku, skoro można sprawić, aby ogród dawał wytchnienie przez całą wiosnę i lato?” – pyta prowokacyjnie słynny projektant ogrodów, Scott Shrader. – „Do szczęścia wystarczą: wygodny fotel i inne meble zewnętrzne, nastrojowe oświetlenie, wysoki żywopłot, basen i wodoodporne głośniki” – przekonuje.

Doinwestowane marzenia

Z badań przeprowadzonych przez platformę Shopalike.pl wynika, że już w pierwszych 2 tygodniach zamknięcia polscy konsumenci znacząco zmienili swoje preferencje zakupowe. Zaczęli bowiem przeglądać przede wszystkim produkty uprzyjemniające czas spędzany w ogrodzie, a także te pomagające zabić nudę.

Sporym zainteresowaniem cieszyły się też akcesoria do uprawiania sportu w domowych pieleszach. Meble ogrodowe zanotowały aż 510% wzrostu! Polki i Polacy poszukiwali ponadto akcesoriów ogrodowych: +318%, huśtawek ogrodowych: +224%.

Co interesujące, największy wzrost w sektorze ogrodniczym – rzędu 762% – odnotowano w kategorii fontann! Generalnie według analiz Shopalike.pl asortyment ogrodowy cieszył się największą popularnością spośród wszystkich oferowanych grup produktowych. W praktyce oznacza to, że konsumentom w naszym kraju zależy przede wszystkim na zadbaniu o zaciszne miejsce wypoczynku blisko natury. Tendencja ta na pewno utrzyma się w ciągu najbliższych kilku lat, co odzwierciedlają najbardziej aktualne trendy mieszkaniowe.

Bez ogrodu ani rusz!

Koronakryzys wywarł ogromny wpływ na nasz rodzimy rynek mieszkaniowy, co już widać gołym okiem. Z najnowszych danych agencji badawczej IQS i platformy Otodom.pl wynika, że na początku 2020 r. domu poszukiwało aż do 35% użytkowników wspomnianego portalu nieruchomościowego. Po ogłoszeniu pandemii ten odsetek wzrósł do 50%. Co znamienne, w maju br. zaobserwowano znaczące wzrosty zainteresowania w segmencie mieszkań z ogrodem: wynoszące aż 68%, mieszkań z tarasem: +67% oraz nieruchomości z balkonami: +30%. Okazywałoby się więc, że coraz więcej Polaków poszukuje odosobnionego azylu z dodatkową przestrzenią do relaksu i zabawy na świeżym powietrzu.

– „Obserwujemy zdecydowany wzrost chęci zakupu domu, która dochodzi obecnie do 45%, podczas gdy zainteresowanie kupnem mieszkania bez dodatkowej przestrzeni, takiej jak balkon, taras czy ogródek spadło do poziomu 30%” – podkreśla Jarosław Krawczyk z Otodom. pl. – „Może to oznaczać, że poszukujący zdali sobie sprawę, jak istotna jest większa przestrzeń i bliższy kontakt z naturą. Znaczenie może mieć również to, co za oknem: widok zieleni, szersza perspektywa, a może czystsze powietrze” – przypuszcza.

Ogród sanktuarium spokoju

Ogród od zawsze był miejscem relaksu po pracy i codziennej ucieczki. W czasach rosnącej niepewności związanej m.in. ze światową pandemią, przydomowa zieleń staje się dodatkowym pokojem. W związku z tym umacnia się dobrze znany z poprzednich lat trend urządzania outdoorowej przestrzeni z domową manierą. Nowe meble ogrodowe przypominają trochę te salonowe, ale wykonane są z bardzo wytrzymałych materiałów.

Inne domowe akcenty, np. wodoodporne i niezwykle trwałe zasłony, dywany i inne tekstylia sprawiają, że sprawy domowe przenoszą się do ogrodu. Latarenki, girlandy świetlne oraz cotton-balle czynią zewnętrzną przestrzeń wypoczynku jeszcze bardziej przyjazną dla domowników. Wnętrzarskiego klimatu nadadzą ogrodom ponadto modne ostatnio szklarenki, mobilne bary do przyrządzania koktajli, a także kompaktowe piece do pizzy oraz piekarniki na drewno, które do zewnętrznej kuchni wniosą powiew świeżości.

Biofiliczny design i trend ekologiczny

Upłynniająca się granica między domem a outdoorem to również zasługa tzw. biofilicznego designu, który polega na odtwarzaniu i naśladowaniu we wnętrzach środowiska poprzez wykorzystanie roślinności, naturalnych i kojarzących się z naturą barw oraz materiałów. Okazuje się, że moda na tę estetykę przenika również do ogrodnictwa, korespondując z innym megatrendem: ekologicznością.

W praktyce sprowadza się to do użycia m.in. ekologicznego drewna z kontrolowanych zasobów leśnych, np. z certyfikatem FSC lub z okrętów i innych drewnianych elementów z rozbiórki, np. okrętów, a także metalu z recyklingu. Na topie będą też ratan, wiklina, kamienne donice i inne pojemniki oraz niewielkie baseny z drewnianym, wodoodpornym wykończeniem. Obok nich popularność zyskują innowacyjne materiały wyróżniające się wytrzymałością, wytworzone z plastikowych odpadów zebranych z oceanów lub butelek PET.

Co interesujące, „zielona moda” promieniuje na segment BBQ. Coraz więcej firm oferujących asortyment grillowy dba bowiem o to, aby materiały wykorzystywane do produkcji i konserwacji były wolne od toksycznych substancji. Niektórzy spośród tych producentów idą o krok dalej, wprowadzając na rynek grille z elementami wykonanymi z bambusa lub kamieni lawy wulkanicznej!

Powrót do prostoty

Ogrodnicy w Europie, obok bliskości natury, będą cenili sobie także autentyczność oraz prosty design przedmiotów wykonanych z drewna, ratanu i bambusa. Można zauważyć, że wraca też moda na powtarzalność, linearność i minimalistyczny wygląd elementów ogrodowych, co wyraża się m.in. w zredukowanych kształtach sof oraz pozostałych mebli wypoczynkowych, które można ustawić w dowolnym porządku. Elementy wyposażenia outdoorowej kuchni cechuje podobny klasyczny, casualowy wygląd. Nierdzewna stal świetnie komponuje się z drewnem tekowym, naturalnymi tekstyliami i terakotą.

Dla europejskiego i rodzimego rynku wyposażenia ogrodów, sportu i rekreacji można wysunąć bardzo optymistyczne prognozy. Konsumenci w Europie i Polsce z pewnością zwiększą swoje wydatki na meble, zadaszenia, małą architekturę, baseny czy nawet jacuzzi, przerzucając na ogrody sporą część wakacyjnego budżetu. Dlatego warto zainwestować w ten asortyment i poświęcić więcej uwagi promowaniu tych produktów.

Tekst: Michał Fajerski

Lider Biznesu 5-2020

Artykuł pochodzi z:
Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5/2020
Więcej na www.liderbiznesu.com.pl

To Cię zainteresuje
Nowe treści
Porady na ten tydzień
Tydzień 30, Sentencja nr:8
Tydzień 30, Sentencja nr:8
Nie zapomnijmy o pielęgnacji róż. Ważne jest systematyczne usuwanie przekwitłych kwiatów oraz wycinanie dzikich pędów.
Tydzień 30, Sentencja nr:7
Tydzień 30, Sentencja nr:7
Po zakończeniu zbioru wczesnych malin usuwamy zeszłoroczne pędy, na których znajdowały się owoce. Palimy je, bo mogą stanowić źródło chorób. Jeśli młode gałązki są słabe lub połamane też je wycinamy przy samej ziemi.
Tydzień 30, Sentencja nr:6
Tydzień 30, Sentencja nr:6
Pamiętajmy o usuwaniu nadmiaru roślin wodnych z oczka, w przeciwnym razie może dojść do zaburzenia równowagi biologicznej w zbiorniku. Rośliny nie powinny zajmować więcej niż 1/3 powierzchni lustra wodnego.
Tydzień 30, Sentencja nr:5
Tydzień 30, Sentencja nr:5
Latem trawa jest bardziej narażona na wysychanie (szczególnie młode trawniki, założone w tym sezonie), dlatego trzeba ją systematycznie nawadniać (co 1-3 dni). Podlewanie najlepiej przeprowadzać wczesnym rankiem lub późnym wieczorem.
Tydzień 30, Sentencja nr:3
Tydzień 30, Sentencja nr:3
Jeżeli trawa na naszym trawniku jest żółta, dobrze ją podlejmy, a następnie (gdy się zazieleni) skośmy i zasilmy nawozem azotowym.
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze