Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2019

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
41
Do góry
Artykuł na: 4-5 minut

Czy grzyby są zdrowe?

"Kurki mają więcej beta karotenu niż marchewka, boczniaki wykazują silne działanie przeciwmiażdżycowe, a pieczarki mogą chronić przed depresją (...)" – dr hab. Pani Bożena Muszyńska obala mit o tym, że grzyby nie mają żadnych wartości!

Warto jeść grzyby!

Grzyby to jedne z najbardziej znanych symboli jesieni. W Polsce jest wielu pasjonatów, którzy w każdą pogodę i o najwcześniejszych godzinach idą "na łowy", by później cieszyć się smakiem leśnych grzybów jadalnych.

Tymczasem opiewany smak i zapach grzybów nie jest ich jedynym atutem. Przede wszystkim zwierają one wiele substancji prozdrowotnych i leczniczych!

"Uwagę na lecznicze właściwości grzybów w Europie, bo na świecie są stosowane od czasów prehistorycznych, zwrócono wraz z odkryciem penicyliny, której źródłem są właśnie grzyby. Takie samo pochodzenie, tzn. grzybowe, ma cyklosporyna zapobiegająca odrzuceniu przeszczepów przez system immunologiczny u osób po przeszczepach" – wyjaśnia rozmówczyni PAP.

Czy grzyby są zdrowe fot. LuAnn Hunt - Unsplash
Fot. LuAnn Hunt/Unsplash


Apteka w grzybowym kapeluszu

Warto sięgać po wszystkie grzyby jadalne, ale na szczególną uwagę zasługują przede wszystkim:

  • pieczarkę dwuzarodnikową
  • boczniaki
  • podgrzybki
  • koźlarze
  • kurki
  • maślaki
  • kanie

"W każdym grzybie kapeluszowym jest cały komplet witamin – od B1 do B12,H, C, witaminy D, E, kwasy fenolowe o działaniu antyoksydacyjnym, polisacharydy działające immunostymulująco" – wylicza dr Muszyńska.

Badania pokazują, że grzyby są też doskonałym źródłem makro- i mikroelementów np. cynku, magnezu, miedzi, selenu w porównaniu do pokarmu pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Zwykła kurka jest lepszym źródłem β-karotenu niż marchewka czy pomidor, a pieczarka czy boczniak mogą wspomóc funkcjonowanie naszego serca! (w Czechach ekstrakty z pieczarki stosowane są nawet w leczeniu gruźlicy). Ugotowana pieczarka jest też jednym z najlepszych źródeł tryptofanu, który ma działanie antydepresyjne.


Fot. Barbroforsberg/Pixabay

"25 dag zupki z boczniaków, podawane codziennie pacjentom z hipercholesterolemią (podwyższone stężenie cholesterolu – PAP) spowodowało, że po miesiącu mieli oni wręcz książkowe parametry. Dzieje się tak, dlatego, że w tym gatunku, podobnie jak w pieczarce, znajduje się lowastatyna, która jest obecnie podstawowym lekiem stosowanym w leczeniu miażdżycy" - wyjaśnia dr Muszyńska.

Wszystkie grzyby wielkoowocnikowe (posiadające trzon i kapelusz) wytwarzają też antybiotyki!

W odkryciu antybiotyków w grzybach całkiem nieświadomie pomogły naukowcom... łosie!

Zaobserwowano, że bardzo chętnie zjadają one napotkane w lesie muchomory czerwone. Naukowcy chcieli, więc sprawdzić, dlaczego po nie sięgają. Okazało się, że zwierzęta te cierpią, jak wszystkie ssaki, na robaczycę i muchomory ze względu na zawartość antybiotyku o działaniu przeciwrobaczym – muskarufiny - leczą tę przypadłość!

W ostatnich latach chitynę pochodzącą ze skorupiaków, stosowaną w produkcji glukozaminy (leku wspomagającego stawy) coraz częściej zastępuje się chityną z grzybów. W ten sposób oszczędzane są zagrożone gatunki tych zwierząt, a sama chityna uzyskiwana z grzybów jest lepsza, bo wiąże niekorzystne dla organizmu toksyny.

"Najstarsze udowodnione właściwości grzybów, to właściwości antynowotworowe. W Japonii w terapii antynowotworowej stosuje się polisacharydy z grzybów, jako leki wspomagające układ odpornościowy i pomagające przetrwać skutki uboczne chemioterapii, np. nudności, brak apetytu, utrata wagi, wypadanie włosów" – podkreśla rozmówczyni PAP.



Fot. Portal_Jardin, Igor_Schubin/Pixabay, Margaret Weir/Unsplash

Smażone pieczarki, grzyb wielkoowocnikowy – nasz znany podgrzybek i huba drzewna.

Szeroko w lecznictwie stosowane są też grzyby nadrzewne – huby. One również mają działanie przeciwnowotworowe, ale też przeciwstarzeniowe i przeciwzapalne.

"Z punktu widzenia dietetycznego grzybów lepiej nie smażyć, tylko zjeść je w postaci ekstraktów wodnych czyli zup i sosów" – podkreśla dr Muszyńska.

Zbieraj grzyby, które dobrze znasz

Pani dr. Bożena Muszyńska zwraca uwagę, że zatrucia grzybami zdarzają się rzadko i wynikają zwykle z ignorancji, czyli nieznajomości grzybów.

Należy zbierać te grzyby, które dobrze znamy. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, co do znalezionego okazu, to lepiej go zostawić, a jeśli nie znamy się na grzybach to nic straconego – sklepy już standardowo obfitują prozdrowotne pieczarki, boczniaki i twardziaki.

Więcej informacji o badaniach nad grzybami opisano w Projektorze Jagiellońskim 2.

Tekst: Ewelina Krajczyńska/PAP Nauka w Polsce, zdjęcie tytułowe: Michel Bosma/Unsplash


Warto przeczytać

Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (8)
Wybrane dla Ciebie
Wieści z branży
Pomysły na Święta
Temat miesiąca
Pomysły na Święta
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Gdy zima zaczyna się za oknami na naszych parapetach w dalszym ciągu kwitną niektóre rośliny. Należy je systematycznie podlewać.
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Poinsecję można kupić już na początku grudnia – będzie wtedy przez kilka tygodni przypominać nam o zbliżających się Świętach.
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Pamiętajmy, aby przed zimą wyczyścić i zakonserwować narzędzia ogrodnicze. Metalowe części warto zabezpieczyć smarem lub preparatem do konserwacji metalu. Narzędzia wygodnie jest przechowywać na specjalnych wieszakach lub stojakach. Miejsce to powinno być zabezpieczone przed wilgocią.
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Krzewy zimozielone warto osłonić na zimę siatkami cieniującymi, które nie przepuszczają promieniowania UV i chronią przed wiatrem. Cieniowanie jest bardzo istotnym zabiegiem, ponieważ z powierzchni liści podczas silnego nasłonecznienia wyparowuje woda, a każda zamarznięta warstwa uniemożliwia roślinie uzupełnianie jej braku.
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Podlewajmy zimozielone krzewy. Jest to bardzo ważne, ponieważ także zimą przez ich liście odparowuje woda, co naraża rośliny na uschnięcie (pamiętajmy jednak, by nie podlewać roślin ogrodowych podczas mrozów).
Twoja strona ogrodu