Logo
Logo
132
Do góry
Artykuł na: 4-5 minut

Ogrodnictwo – najlepszy lek dla ciała i ducha!

Ogrodnictwo wpływa pozytywnie na zdrowie i szczęście, tak twierdzą naukowcy na całym Świecie. Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów-Ogrodników w swojej najnowszej publikacji przedstawia liczne zalety ogrodnictwa (poparte licznymi badaniami naukowymi). Pielęgnowanie roślin ma pozytywny wpływ na nasze ciało i psychikę, nie tylko w czasie pandemii koronawirusa.

 

Dla ciała i ducha
Ogrodnictwo wspiera zdrowie psychiczne i fizyczne

Rośliny są nie tylko piękne, ale mają pozytywny wpływ na nasze samopoczucie. Ich pielęgnacja przynosi nie tylko im, ale i nam wiele korzyści. Naturalny rytm ogrodu i roślin działa jak tarcza na stres. W ogrodzie panuje cisza i spokój. Ogród stymuluje kreatywność, a uprawa roślin jest powodem do satysfakcji i dumy. Wpływa także na wzrost zadowolenia z życia, jego jakość i wzmacnia poczucie wspólnoty.

Ogrody i ogrodnictwo mogą stanowić intymny związek z życiem, nadając cel i znaczenie osobom starszym. Pomagają także w szybszym powrocie do zdrowia. Badania wykazują ich pozytywny wpływ na wiele aspektów życia i pomoc w walce z chorobami, np.: zmniejszenie depresji, lęków, chorób serca, raka, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, a także zmniejsza otyłość

Regularna dawka ogrodnictwa może poprawić nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Ogrodnictwo daje nam kreatywny sposób na zmianę stresu i frustracji w coś pięknego, oferując komfort i radość. Przynosi ulgę w zmaganiu się z problemami i pomaga w skupieniu uwagi na ich rozwiązywaniu.

Spokojna zieleń
Już samo patrzenie na rośliny może być uspokajające

Patrzenie na naturalną zieleń jest relaksujące, nie tylko w okresach stresu, ale także w fazie powrotu do zdrowia po stresującej sytuacji. Zalety te są szczególnie ważne dla osób, które nie chcą wchodzić w interakcje z naturą, np. dzieci i osoby starsze. Pacjenci, którzy widzą przyrodę i zieleń, nawet przez okno, odczuwają mniejszy stres, mają lepszą stymulację umysłu i zwracają mniejszą uwagę na ból i dyskomfort.

Możliwość zobaczenia różnorodnej zieleni z domu obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu) i poprawia samopoczucie. Nawet pięciominutowe patrzenie na przyrodę zmniejsza objawy stresu, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza napięcie mięśni i zwiększa wrażliwość skóry.

Wyraźnie zwiększa się liczba dowodów empirycznych, które ukazują wartość w doświadczaniu natury dla zdrowia psychicznego.

Zieleń w mieście
Przebywanie na łonie natury niesie za sobą wiele korzyści

Zieleń miejska ma właściwości edukacyjne i lecznicze, które przyczyniają się do poczucia sensu i celu w życiu. Badania pokazują, że spędzanie czasu na łonie natury niesie za sobą więcej korzyści w porównaniu do przestrzeni miejskich. Są to m.in.: zmniejszenie zmęczenia psychicznego, poprawa nastroju i redukcja stresu. Osoby mieszkające na obszarach miejskich z większą powierzchnią zieleni rzadziej cierpią na choroby psychiczne i mają lepsze samopoczucie. Uczestnicy tego badania twierdzili, że są szczęśliwsi. Doświadczanie natury ma związek z lepszym snem i sprawdza się szczególnie w przypadku mężczyzn i osób po 65 roku życia.

  • W Holandii badania wykazały, że każdorazowe zwiększanie powierzchni terenów zieleni o 10%, przekłada się na poprawę zdrowia mieszkańców, którzy czują się młodsi o 5 lat.
  • W Kanadzie coraz większa zielona przestrzeń mieszkalna wpływała na obniżenie śmiertelności mieszkańców, zwłaszcza z powodu chorób układu oddechowego.
  • W Japonii mieszkanie w okolicy terenów zielonych, gdzie można spacerować, pozytywnie wpłynęło na długość życia.

Spacery na łonie natury, w porównaniu z chodzeniem po obszarach miejskich, zmniejszają niepokój, powtarzające się myśli o cierpieniu i konsekwencjach (rozmyślanie) oraz negatywne emocje. Osoby, które spacerowały przez 40 minut, zgłaszały więcej pozytywnych emocji i mniej złości, w porównaniu do tych, którzy chodzili po mieście, a nawet siedzieli w ciszy i słuchali muzyki.

Źródło: Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Ogrodniczych (International Association of Horticultural Producers – AIPH)
Pełna treść ulotki oraz literatura badań naukowych
Zdjęcie: PEPPERSMINT / Depositphotos

Warto przeczytać
Powiązane artykuły
Pokaż więcej (3)

Komentarze

Gość Józef

13-04-2020 12:04

Jest faktem że w czasie epidemii grypy ,można się przed nią zabezpieczyć prawie w stu procentach dodając do ciepłej herbaty kilka kropel nalewki bursztynowej.A żeby skrócić jej czas trwania i uniknąć powikłań należy się nią również często nacierać-Ojciec Andrzej Czesław ...

Wiecej na Forum ZielonyOgrodek.pl
Porady na ten tydzień
Tydzień 24, Sentencja nr:5
Tydzień 24, Sentencja nr:5
Prężnie usuwamy chwasty wyrywając je dokładnie z korzeniami. W drugim roku od założenia trawnika, można zastosować oprysk herbicydem aby oczyścić go z chwastów.
Tydzień 24, Sentencja nr:4
Tydzień 24, Sentencja nr:4
Kwiatom balkonowym może być bardzo gorąco, zwłaszcza gdy okna wychodzą na południowy zachód dlatego przestawmy je jeśli możemy. 
Tydzień 24, Sentencja nr:3
Tydzień 24, Sentencja nr:3
Rośliny domowe należy regularnie podlewać. Bardzo ważne jest także zasilanie roślin roztworem nawozu wieloskładnikowego.
Tydzień 24, Sentencja nr:2
Tydzień 24, Sentencja nr:2
Około miesiąc po posadzeniu do skrzynek kwiatów jednorocznych należy rozpocząć ich nawożenie (aksamitki, pelargonie, surfinie). Nie można także zapomnieć o ich systematycznym podlewaniu.
Tydzień 24, Sentencja nr:1
Tydzień 24, Sentencja nr:1
Rośliny wrażliwe na zimno można teraz wystawić na taras lub balkon (agawy, cytrusy, palmy, oleandry, itd). Rośliny trzeba chronić przed ostrym słońcem i podlewać jedynie rano lub wieczorem.
 
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu