Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?

Ułożenie atrakcyjnej i trwałej nawierzchni z kostki brukowej, to wieloetapowy proces, który wymaga spełnienia szeregu czynności – wyboru materiału, właściwego rozplanowania, przygotowania podłoża, a w końcu starannej realizacji. Jak wykonać prace brukarskie i uniknąć najczęstszych błędów radzi Wojciech Średniawa, projektant Firmy Polbruk.

Posłuchaj
00:00
Najnowszy numer
Gardeners' World - Edycja Polska Gardeners' World - Edycja Polska
przejrzyj
Gardeners' World - Edycja Polska
10

Bogaty wybór faktur, kształtów i kolorów sprawia, że wyłożone przy pomocy kostki brukowej ścieżki pasują niemal do każdej aranżacji. To materiał, który w porównaniu z innymi tworzywami nawierzchniowymi ma bardzo uniwersalny charakter i jest stosunkowo prosty w ułożeniu. Dodatkowo, sprawdza się niemal w każdych warunkach, zarówno na suchym, piaszczystym lub żwirowym podłożu, jak również na gruntach gliniastych i wilgotnych.

Jednak aby wybrukowana nawierzchnia była atrakcyjna wizualnie, trwała i wytrzymała przez wiele lat należy dużą wagę przyłożyć do wyboru właściwego rodzaju kostki, a przede wszystkim odpowiedniego przygotowania podłoża i precyzyjnego ułożenia poszczególnych elementów. Choć jest to relatywnie łatwy proces, nie brakuje w nim etapów, w trakcie, których nie trudno o popełnienie szeregu błędów mających wpływ na późniejszą trwałość całej nawierzchni.

Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?
Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?
Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?
Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?
Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?

Etapy układania brukowanych nawierzchni

Najwięcej zagrożeń pojawia się już na samym początku prac, a wynikać może między innymi z nieodpowiednio wyprofilowanego koryta. W miejscu, w którym układana będzie nawierzchnia powinno powstać koryto na głębokość kostki i podbudowy, a powierzchnia gruntu powinna być dokładnie zniwelowana. Pamiętać należy, by już na tym etapie ukształtować poziom przebiegu ścieżek i wykonać potrzebne spadki, zwłaszcza te, które pozwolą uniknąć tworzenia się kałuż.

Jedne z najczęściej występujących błędów wykonawczych dotyczą natomiast przygotowania podbudowy niedopasowanej do rodzaju gruntu, co w konsekwencji może spowodować miejscowe zapadanie się nawierzchni. Na podbudowę, czyli jedną z najważniejszych warstw odpowiadającą między innymi za równomierne przenoszenie obciążeń, należy poświęcić odpowiednią ilość czasu. Do jej wykonania trzeba użyć twardego, niespoistego kruszywa, jak żwir, tłuczeń czy żużel, który układa się na uprzednio wyrównanym i ubitym gruncie.

To co niezwykle ważne, to dostosowanie jej grubości do przewidywanych obciążeń nawierzchni - w przypadku podjazdu powinna być ona grubsza (20 - 40 cm), natomiast na ciągach komunikacyjnych dla pieszych może być ona cieńsza (10 - 20 cm). Problematyczne mogą być zwłaszcza grunty podmokłe i gliniaste, w przypadku których często zapomina się o zastosowaniu dodatkowej warstwy odsączającej o grubości od 20 do 60 cm.

Kolejną czynnością na drodze do perfekcyjnej nawierzchni jest wykonanie podsypki, jednak i tu mogą pojawić się ewentualne trudności. Zbyt cienka warstwa wyrównująca z piasku (optymalna grubość 3-5 cm)lub zbyt mocno ubita, utrudni bowiem osadzanie kostek.

Jak uniknąć błędów przy układaniu brukowanej nawierzchni?
odpływy
 

Po tak przygotowanej podbudowie przystąpić można do układania kostki brukowej, jednak i ten z pozoru prosty proces może nieść za sobą ryzyko błędów. Jednym z poważniejszych jest niedopasowanie grubości poszczególnych elementów do realnego obciążenia nawierzchni. Na ścieżki powinno wykorzystywać się kostki o grubości 6-8 cm, natomiast na podjazdy do garażu i miejsca przeznaczone dla ruchu kołowego 8-10 cm. Zbyt cienkie elementy poddawane intensywnej eksploatacji mogą bowiem popękać.

Ryzyko przedwczesnego zniszczenia się nawierzchni wynika również ze zbyt ciasnego lub zbyt luźnego ułożenia poszczególnych kostek. Zalecane odstępy, to ok. 3-5 mm. Niektóre dostępne na rynku kostki brukowe, w tym wszystkie kolekcje Firmy Polbruk, posiadają fabrycznie wykonane specjalne wypusty, pozwalające w prosty sposób zachować wymagane spoiny równe ok. 3 mm. By nawierzchnia wyłożona kostką brukową była elegancką ozdobą posesji, musi być wykonana z wielka dokładnością. Tylko w ten sposób będzie stanowiła trwałe podłoże niepodatne na użytkowanie i upływ czasu.

Źródło: Polbruk


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś artykuł do końca. Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera. Zajrzyj do naszego sklepu internetowego, dołącz do dyskusji na forum ogrodniczym i wypróbuj aplikację do projektowania ogrodu.

Redakcja poleca
Eko Kompostownik TERMO – 350 litrów
Eko Kompostownik TERMO – 350 litrów
Effect24h 680 EC – zwalcza chwasty i mech w 24h – 150 ml | Target
Effect24h 680 EC – zwalcza chwasty i mech w 24h – 150 ml | Target
Obrzeże faliste trawnikowe brązowe  – 10 cm x  9 m
Obrzeże faliste trawnikowe brązowe – 10 cm x 9 m
Palenisko ogrodowe stalowe – Boat – 107 x 60 x 26 cm Unico
Palenisko ogrodowe stalowe – Boat – 107 x 60 x 26 cm Unico
Obserwuj
Tematy
Więcej na ten temat
Warsaw Garden Expo 2025 – to tu 18-20 lutego spotkają się miłośnicy roślin i profesjonaliści
Komentarze

Zobacz nasz
Sklep ogrodniczy
sprawdź ofertę
Sklep Zielony Ogródek
Bestsellery
Tagi
Najnowsze treści