Logo
Logo
Gardeners' world wrzesień - październik 2019
11
Do góry
Artykuł na: 4-5 minut

Zdrowotne właściwości owoców sezonowych

Owoce sezonowe to prawdziwe bomby witaminowe, stanowiące bogate źródło substancji odżywczych, antyoksydantów i błonnika pokarmowego. Mają także właściwości detoksykujące i bakteriobójcze.

Ponad 70 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że warzywa i owoce są podstawą właściwego trybu życia – wynika z badań Krajowej Unii Producentów Soków.Szczególne właściwości mają owoce leśne, zawierają bowiem bardzo duże ilości witaminy C i witamin z grupy B, antyoksydantów, karotenoidów, wapnia, żelaza, miedzi i błonnika pokarmowego. Jagody mają silne działanie bakteriobójcze, poziomki zawierają substancje detoksykujące, dlatego warto po nie sięgnąć, kiedy mamy spadek energii. Poziomki, dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, usuwają z organizmu toksyny.

Maliny to przede wszystkim salicylany. Często spożywamy konfitury, przetwory na bazie malin albo sok malinowy wtedy, kiedy jesteśmy chorzy, przeziębieni. Ale pamiętajmy również o tym, że maliny i zawarte w nich salicylany mają działanie poronne, dlatego kobiety w ciąży powinny tego typu owoce jeść w ograniczonych ilościach – radzi Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska.

W ciepłe dni zamiast gorących, wymagających długiego gotowania potraw, lepiej wybrać warzywne sałatki i świeże owoce na deser. Największą popularnością cieszą się te, które można wyhodować samemu, w przydomowym ogródku, a więc maliny i porzeczki.

Świeże czereśnie, truskawki, maliny i porzeczki to produkty, które mają swój czas właśnie w okresie lata. I co bardzo cieszy dietetyków, wtedy znacznie wzrasta spożycie tych ważnych warzyw i owoców w naszej codziennej diecie – podkreśla Agnieszka Piskała w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.


W letniej diecie powinny się także znaleźć porzeczki, które zwiększają odporność organizmu, oczyszczają organizm z toksyn i poprawiają stan skóry. Czarne porzeczki powinny jeść zwłaszcza osoby cierpiące na miażdżycę, choroby wątroby, schorzenia układu krążenia oraz astmatycy. Uważać muszą na nie natomiast osoby na diecie, bowiem czarne porzeczki zaostrzają apetyt.

Białe i czerwone porzeczki są dobrym źródłem witamin z grupy B, żelaza i wapnia. Natomiast zielone warzywa i owoce, takie jak jarmuż, sałata czy agrest zawierają chlorofil, który oczyszcza organizm, usprawnia pracę flory bakteryjnej jelit, zwiększa liczebność czerwonych krwinek, pomaga zapobiegać nowotworom i poprawia wzrok. Dostarczają też miedź, która jest deficytowym składnikiem w naszej codziennej diecie.

Im bardziej kolorowo na talerzu, tym ładniej i smaczniej, bo pamiętajmy, że jemy oczami, ale dostarczając sobie wszystkich kolorowych warzyw i owoców w codziennej diecie jesteśmy w stanie zapobiec niedoborom ważnych składników mineralnych oraz witamin, których często w ciągu roku bardzo nam brakuje – mówi Agnieszka Piskała.

Sezonowe owoce mają znacznie większe wartości odżywcze niż wykonane z nich przetwory. Dlatego najlepiej jeść je na surowo lub z dodatkiem jogurtu bądź kefiru. Dzięki temu dostarcza się organizmowi także wapń, którego Polacy nadal spożywają zbyt mało. Dietetycy zalecają, aby dziennie zjadać 2–3 porcje owoców.

 Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska

 


Tekst i film: Newseria, zdjęcie tytułowe: Esther Carabasa Pixabay Public Domain CC0


Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (5)
Rośliny cebulowe
Temat miesiąca
Rośliny cebulowe
Zobacz więcej
Warto przeczytać
Porady na ten tydzień
Tydzień 41, Sentencja nr:6
Tydzień 41, Sentencja nr:6
Najlepszym okresem na sadzenie drzew owocowych jest jesień (od pierwszych dni października do pierwszych przymrozków). Przed nastaniem zimy drzewka zdążą zregenerować uszkodzony system korzeniowy.
Tydzień 41, Sentencja nr:5
Tydzień 41, Sentencja nr:5
Krzewy róż warto teraz zasilić. Wierzchnią warstwę ziemi przemieszajmy z przefermentowanym obornikiem. Róże pienne należy zabezpieczyć przed nadchodzącą zimą. W tym celu przygina się je do ziemi i obsypuje ziemią.
Tydzień 41, Sentencja nr:4
Tydzień 41, Sentencja nr:4
Jeśli w październiku posadzimy w ogrodzie róże, wytworzą drobne korzenie, dzięki którym na wiosnę krzewy szybko zbudzą się do życia. Pamiętajmy, że róże preferują miejsca półcieniste i glebę piaszczysto-gliniastą o odczynie obojętnym lub lekko kwaśnym.
Tydzień 41, Sentencja nr:2
Tydzień 41, Sentencja nr:2
Przenieśmy do domu kwiaty, które do tej pory zdobiły taras lub balkon (najlepiej zrobić to przed sezonem grzewczym, aby różnica temperatury nie była dla roślin zbyt duża). Przeniesione rośliny należy mniej podlewać i zaprzestać ich nawożenia.
Tydzień 41, Sentencja nr:1
Tydzień 41, Sentencja nr:1
W październiku możemy wysadzać do ogrodu drzewa i krzewy liściaste, które rosły w donicach. Sadzimy także drzewa i krzewy iglaste oraz pnącza.
Twoja strona ogrodu