Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2019

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
11
Do góry
Artykuł na: 4-5 minut

Zdrowotne właściwości owoców sezonowych

Owoce sezonowe to prawdziwe bomby witaminowe, stanowiące bogate źródło substancji odżywczych, antyoksydantów i błonnika pokarmowego. Mają także właściwości detoksykujące i bakteriobójcze.

Ponad 70 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że warzywa i owoce są podstawą właściwego trybu życia – wynika z badań Krajowej Unii Producentów Soków.Szczególne właściwości mają owoce leśne, zawierają bowiem bardzo duże ilości witaminy C i witamin z grupy B, antyoksydantów, karotenoidów, wapnia, żelaza, miedzi i błonnika pokarmowego. Jagody mają silne działanie bakteriobójcze, poziomki zawierają substancje detoksykujące, dlatego warto po nie sięgnąć, kiedy mamy spadek energii. Poziomki, dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, usuwają z organizmu toksyny.

Maliny to przede wszystkim salicylany. Często spożywamy konfitury, przetwory na bazie malin albo sok malinowy wtedy, kiedy jesteśmy chorzy, przeziębieni. Ale pamiętajmy również o tym, że maliny i zawarte w nich salicylany mają działanie poronne, dlatego kobiety w ciąży powinny tego typu owoce jeść w ograniczonych ilościach – radzi Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska.

W ciepłe dni zamiast gorących, wymagających długiego gotowania potraw, lepiej wybrać warzywne sałatki i świeże owoce na deser. Największą popularnością cieszą się te, które można wyhodować samemu, w przydomowym ogródku, a więc maliny i porzeczki.

Świeże czereśnie, truskawki, maliny i porzeczki to produkty, które mają swój czas właśnie w okresie lata. I co bardzo cieszy dietetyków, wtedy znacznie wzrasta spożycie tych ważnych warzyw i owoców w naszej codziennej diecie – podkreśla Agnieszka Piskała w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.


W letniej diecie powinny się także znaleźć porzeczki, które zwiększają odporność organizmu, oczyszczają organizm z toksyn i poprawiają stan skóry. Czarne porzeczki powinny jeść zwłaszcza osoby cierpiące na miażdżycę, choroby wątroby, schorzenia układu krążenia oraz astmatycy. Uważać muszą na nie natomiast osoby na diecie, bowiem czarne porzeczki zaostrzają apetyt.

Białe i czerwone porzeczki są dobrym źródłem witamin z grupy B, żelaza i wapnia. Natomiast zielone warzywa i owoce, takie jak jarmuż, sałata czy agrest zawierają chlorofil, który oczyszcza organizm, usprawnia pracę flory bakteryjnej jelit, zwiększa liczebność czerwonych krwinek, pomaga zapobiegać nowotworom i poprawia wzrok. Dostarczają też miedź, która jest deficytowym składnikiem w naszej codziennej diecie.

Im bardziej kolorowo na talerzu, tym ładniej i smaczniej, bo pamiętajmy, że jemy oczami, ale dostarczając sobie wszystkich kolorowych warzyw i owoców w codziennej diecie jesteśmy w stanie zapobiec niedoborom ważnych składników mineralnych oraz witamin, których często w ciągu roku bardzo nam brakuje – mówi Agnieszka Piskała.

Sezonowe owoce mają znacznie większe wartości odżywcze niż wykonane z nich przetwory. Dlatego najlepiej jeść je na surowo lub z dodatkiem jogurtu bądź kefiru. Dzięki temu dostarcza się organizmowi także wapń, którego Polacy nadal spożywają zbyt mało. Dietetycy zalecają, aby dziennie zjadać 2–3 porcje owoców.

 Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska

 


Tekst i film: Newseria, zdjęcie tytułowe: Esther Carabasa Pixabay Public Domain CC0


Warto przeczytać

Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (5)
Wybrane dla Ciebie
Wieści z branży
Pomysły na Święta
Temat miesiąca
Pomysły na Święta
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Gdy zima zaczyna się za oknami na naszych parapetach w dalszym ciągu kwitną niektóre rośliny. Należy je systematycznie podlewać.
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Poinsecję można kupić już na początku grudnia – będzie wtedy przez kilka tygodni przypominać nam o zbliżających się Świętach.
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Pamiętajmy, aby przed zimą wyczyścić i zakonserwować narzędzia ogrodnicze. Metalowe części warto zabezpieczyć smarem lub preparatem do konserwacji metalu. Narzędzia wygodnie jest przechowywać na specjalnych wieszakach lub stojakach. Miejsce to powinno być zabezpieczone przed wilgocią.
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Krzewy zimozielone warto osłonić na zimę siatkami cieniującymi, które nie przepuszczają promieniowania UV i chronią przed wiatrem. Cieniowanie jest bardzo istotnym zabiegiem, ponieważ z powierzchni liści podczas silnego nasłonecznienia wyparowuje woda, a każda zamarznięta warstwa uniemożliwia roślinie uzupełnianie jej braku.
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Podlewajmy zimozielone krzewy. Jest to bardzo ważne, ponieważ także zimą przez ich liście odparowuje woda, co naraża rośliny na uschnięcie (pamiętajmy jednak, by nie podlewać roślin ogrodowych podczas mrozów).
Twoja strona ogrodu