Logo
Logo
11
Okazje
Artykuł na: 4-5 minut

Zdrowotne właściwości owoców sezonowych – to prawdziwe bomby witaminowe!

Owoce sezonowe to prawdziwe bomby witaminowe, stanowiące bogate źródło substancji odżywczych, antyoksydantów i błonnika pokarmowego. Mają także właściwości detoksykujące i bakteriobójcze.

 

Ponad 70 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że warzywa i owoce są podstawą właściwego trybu życia – wynika z badań Krajowej Unii Producentów Soków.Szczególne właściwości mają owoce leśne, zawierają bowiem bardzo duże ilości witaminy C i witamin z grupy B, antyoksydantów, karotenoidów, wapnia, żelaza, miedzi i błonnika pokarmowego. Jagody mają silne działanie bakteriobójcze, poziomki zawierają substancje detoksykujące, dlatego warto po nie sięgnąć, kiedy mamy spadek energii. Poziomki, dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, usuwają z organizmu toksyny.

Maliny to przede wszystkim salicylany. Często spożywamy konfitury, przetwory na bazie malin albo sok malinowy wtedy, kiedy jesteśmy chorzy, przeziębieni. Ale pamiętajmy również o tym, że maliny i zawarte w nich salicylany mają działanie poronne, dlatego kobiety w ciąży powinny tego typu owoce jeść w ograniczonych ilościach – radzi Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska.

W ciepłe dni zamiast gorących, wymagających długiego gotowania potraw, lepiej wybrać warzywne sałatki i świeże owoce na deser. Największą popularnością cieszą się te, które można wyhodować samemu, w przydomowym ogródku, a więc maliny i porzeczki.

Świeże czereśnie, truskawki, maliny i porzeczki to produkty, które mają swój czas właśnie w okresie lata. I co bardzo cieszy dietetyków, wtedy znacznie wzrasta spożycie tych ważnych warzyw i owoców w naszej codziennej diecie – podkreśla Agnieszka Piskała w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

W letniej diecie powinny się także znaleźć porzeczki, które zwiększają odporność organizmu, oczyszczają organizm z toksyn i poprawiają stan skóry. Czarne porzeczki powinny jeść zwłaszcza osoby cierpiące na miażdżycę, choroby wątroby, schorzenia układu krążenia oraz astmatycy. Uważać muszą na nie natomiast osoby na diecie, bowiem czarne porzeczki zaostrzają apetyt.

Białe i czerwone porzeczki są dobrym źródłem witamin z grupy B, żelaza i wapnia. Natomiast zielone warzywa i owoce, takie jak jarmuż, sałata czy agrest zawierają chlorofil, który oczyszcza organizm, usprawnia pracę flory bakteryjnej jelit, zwiększa liczebność czerwonych krwinek, pomaga zapobiegać nowotworom i poprawia wzrok. Dostarczają też miedź, która jest deficytowym składnikiem w naszej codziennej diecie.

Im bardziej kolorowo na talerzu, tym ładniej i smaczniej, bo pamiętajmy, że jemy oczami, ale dostarczając sobie wszystkich kolorowych warzyw i owoców w codziennej diecie jesteśmy w stanie zapobiec niedoborom ważnych składników mineralnych oraz witamin, których często w ciągu roku bardzo nam brakuje – mówi Agnieszka Piskała.

Sezonowe owoce mają znacznie większe wartości odżywcze niż wykonane z nich przetwory. Dlatego najlepiej jeść je na surowo lub z dodatkiem jogurtu bądź kefiru. Dzięki temu dostarcza się organizmowi także wapń, którego Polacy nadal spożywają zbyt mało. Dietetycy zalecają, aby dziennie zjadać 2–3 porcje owoców.

 

Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia Nestlé Polska

 

Tekst i film: Newseria, zdjęcie tytułowe: Esther Carabasa Pixabay Public Domain CC0

Newsletter
Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać od nas bezpłatne porady ogrodnicze!
Warto przeczytać
To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (12)
Nowe treści

 

Lista zakupów

Komentarze

Porady na ten tydzień
Tydzień 4, Sentencja nr:7
Tydzień 4, Sentencja nr:7
Odpowiednio dbaj o rośliny domowe – skąpe zimowe światło, nadmierne lub zbyt rzadkie podlewanie mogą być przyczyną zrzucania ich liści, a w skrajnych przypadkach nawet zamierania całych roślin.
Tydzień 4, Sentencja nr:5
Tydzień 4, Sentencja nr:5
Pod koniec stycznia wykonuje się bielenie pni drzew, gdy temperatura wzrośnie powyżej zera. Bielenie zapobiegnie pękaniu kory na skutek zmian temperatury oraz silnego nasłonecznienia, które są częste w późniejszych, zimowych miesiącach.
Tydzień 4, Sentencja nr:4
Tydzień 4, Sentencja nr:4
Kwiaty domowe przechodzą teraz okres spoczynku. Podlewajmy je zatem umiarkowanie i nie nawoźmy. Gatunki, które preferują wilgoć – zraszajmy. Jeśli jest możliwość, przenieśmy je w jak najwidniejsze miejsce.
Tydzień 4, Sentencja nr:3
Tydzień 4, Sentencja nr:3
Jeśli na Święta Bożego Narodzenia mieliśmy w domu choinkę w formie żywego drzewka z korzeniami, możemy zacząć proces przesadzania go do ogrodu. Nie można tego robić od razu, ale pomału, by roślina przystosowała się do nowych, surowych warunków.
Tydzień 4, Sentencja nr:2
Tydzień 4, Sentencja nr:2
W okresie odwilży podlejmy krzewy zimozielone rosnące w doniczkach na tarasie. Przez ich liście wyparowuje bowiem woda, co naraża rośliny na uschnięcie.
Tydzień 4, Sentencja nr:1
Tydzień 4, Sentencja nr:1
Możemy formować drzewa liściaste i iglaste – na wykonanie tego zabiegu mamy czas do końca marca. Pamiętajmy, że niektóre gatunki liściaste, np. klon, grab czy brzoza, po przycięciu bardzo obficie tracą soki roślinne, dlatego formuje się je od czerwca do września.
 
Serwisy partnerskie
Dom i wnętrze
Twoja strona ogrodu
 
Już jest! Nowe wydanie Gardeners` World
Gardeners' World Edycja Polska styczeń - luty 2022
Zamów z darmową dostawą do domu!