Internetowe zakupy są wygodne, łatwe i nie wymagają od nas wychodzenia z domu. Po wyszukaniu interesującego produktu możemy w kilka minut zamówić towar i odebrać go w dogodnym dla siebie terminie i we wskazanym miejscu.
Zanim jednak zdecydujemy się na tę nową, atrakcyjną i wygodną formę zakupów, powinniśmy pamiętać, że mimo wielu zalet, wiąże się ona też z pewnym ryzykiem, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę robiąc ogrodnicze zakupy przez Internet.
Jaki sklep internetowy?
Patrz na opinie!
Przed dokonaniem pierwszej transakcji na odległość, powinniśmy przede wszystkim znaleźć odpowiedni sklep i sprawdzić jego wiarygodność. W tym celu najlepiej wybrać kilku różnych sprzedawców i poszukać w Internecie opinii na ich temat.
Oczywiście nie wszystkie będą prawdziwe, ale pozwolą nam wyrobić sobie ogólny pogląd na temat danej firmy. Szczególnie cenne będą komentarze krytyczne, ostrzegające nas przed zakupami w konkretnym sklepie internetowym (np. informacje o źle zapakowanych i uszkodzonych w transporcie roślinach).
Kiedy już uda nam się znaleźć właściwy sklep, powinniśmy dokładnie przejrzeć jego stronę internetową. Rzetelne firmy chętnie chwalą się swoimi osiągnięciami i umieszczają na swoich stronach rozmaite certyfikaty i nagrody oraz podkreślają swoją obecność w mediach (np. w postaci artykułów w pismach branżowych lub tematycznych programów telewizyjnych).
Dlatego też raczej nie będą ryzykowały nadszarpnięcia reputacji z powodu niewłaściwej obsługi klienta czy wadliwego towaru. Oczywiście błędy mogą się im przytrafić, ale wtedy pracownicy firmy są często chętni do pomocy i starają się jak najszybciej naprawić szkody.
Fot. edbockstock - Fotolia.com |
Zakupy ogrodnicze przez internet
Jakie jest ryzyko?
Rośliny
Sprzedaż internetowa roślin rośnie z roku na rok. Jeszcze kilka lat temu była rzadkością, a dzisiaj duża część materiału roślinnego kupowana jest przez internet. Rośliny można kupować nie tylko w internetowych sklepach ogrodniczych. Wiele szkółek (czyli producentów materiału roślinnego) prowadzi już swoje własne sklepy internetowe.
Rośliny w internetowej sprzedaży mają często bardzo atrakcyjne ceny. Niestety często rośliny, które do nas docierają, są dalekie od naszych oczekiwań. Przesyłka może do nas dotrzeć z dużym opóźnieniem lub wcale, rośliny mogą zostać źle zapakowane i ulec uszkodzeniu w transporcie, siewki mogą być źle przechowane, zleżałe lub mogą pochodzić z niepewnego źródła (mogą być np. porażone chorobami), a zamówione rośliny wcale nie muszą być tymi, na którym nam zależało.
Nie oznacza to jednak, że wszystkie rośliny kupowane przez Internet są złej jakości! Znaczna większość z nich, nawet po kilkudniowej wysyłce, wygląda bardzo dobrze. Zawsze będzie niewielkie ryzyko nietrafionych zakupów, ale z roku na rok liczba nieuczciwych sprzedawców maleje.
Nawozy
Duże ryzyko wiąże się też z internetowym zakupem nawozów. W ich przypadku niezmiernie ważne jest właściwe przechowywanie nawozów oraz terminy ich ważności. Jeśli nie znamy sprzedawcy i nie możemy liczyć na to, że jest objęty jakąkolwiek formą nadzoru (np. producenta nawozów), może się okazać, że zamówione nawozy nie będą nadawały się do użycia. Przechowywane w niewłaściwych warunkach mogą zmienić swoje właściwości w wyniku zachodzących w nich reakcji chemicznych, przez co staną się bezużyteczne lub nawet groźne dla nas, dla roślin i dla środowiska.
Nasiona
Z pewnym ryzykiem wiąże się też zakup nasion przez Internet. Jeśli zdecydujemy się na produkty polskich, znanych i renomowanych firm, ryzykujemy niewiele, gdyż mają one w swojej ofercie głównie takie rośliny, które są dość dobrze przystosowane do uprawy w naszych warunkach. Nasiona są też zwykle dobrze zapakowane i odpowiednio przygotowane (np. poddane zaprawianiu). Wybierając natomiast nasiona z nieznanego źródła lub decydując się na zakup egzotycznych, roślinnych ciekawostek, musimy liczyć się z tym, że mogą nam sprawić wiele niemiłych niespodzianek (np. nasiona mogą być spleśniałe, uszkodzone, porażone chorobami lub mogą wcale nie wykiełkować).
Reklamacje i zwroty
Dokonując zakupów przez Internet powinniśmy też pamiętać, że towar zakupiony na odległość, zawsze możemy zwrócić w ciągu 14 dni, bez podania przyczyny. Zobacz szczegóły na stronie informacyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pobierz wzory dokumentów:
- Reklamacja towaru
- Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
W przypadku sprawdzonej i solidnej firmy z ewentualnym zwrotem towaru i odzyskaniem wpłaconej kwoty nie powinno być problemu, większe ryzyko ponosimy, zawierając umowę z nierzetelnym lub niepewnym sprzedawcą.
Tekst: Katarzyna Józefowicz, zdjęcie tytułowe: simoballero - Fotolia.com