Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2019

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
3
Do góry

Nie 5, a 10 porcji warzyw i owoców codziennie!

Najdłuższe życie zapewnia spożywanie dziennie 10 porcji warzyw i owoców; rocznie mogłoby to uchronić przed zgonem 7,8 mln ludzi na świecie – twierdzą badacze brytyjscy na łamach „International Journal of Epidemiology”.

5 czy 10 porcji dziennie?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, żeby spożywać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców (400 gramów), bo to gwarantuje zdrowie i dłuższe życie. Najnowsze badania sugerują, że jeśli zwiększymy spożycie tych produktów dwukrotnie efekt będzie jeszcze lepszy.

Jedna z autorek badania dr Dagfinn Aune z Imperial College London wyjaśnia, że do takiego wniosku skłania analiza 95 badań na ten temat, którymi objęto 2 mln osób na świecie. Jedna porcja to 80 gramów warzyw lub owoców.

Większe działanie prozdrowotne

Efekt zdrowotny się zwiększa wraz ze wzrostem ilości spożywanych warzyw i owoców.

Wyliczono, że 200 g tych produktów dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo naczyniowych o 13 proc., a 800 g - o 28 proc. Nieco mniejszy jest skutek zdrowotny w przypadku nowotworów: 200 g warzyw i owoców obniża ryzyko raka o 4 proc., a 800 g – o 13 proc.


Oceniono również, w jakim stopniu dieta bogata w te produkty wydłuża życie. I tak 200 g warzyw i owoców dziennie przedłuża je o 15 proc., a 800 g na dzień – o 31 proc.

Brytyjscy badacze ustalili również, że największy efekt przeciwnowotworowy dają warzywa zielone, żółte oraz kapustowate (krzyżowe). Przed zawałami chronią głównie jabłka, gruszki, owoce cytrusowe, sałatki, zielone warzywa liściaste (np. sałata) oraz warzywa kapustne.

Dowiedz się więcej o uprawie warzyw:




Warzywa i owoce zmniejszają poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze krwi, korzystnie wpływają na śródbłonek naczyń i układ odpornościowy” – podkreśla dr Aune w wypowiedzi dla BBC News. Dodaje, że w produktach tych są również antyoksydanty zmniejszające ryzyko uszkodzeń w DNA komórek.

Główny problem polega na tym, że wielu osobom trudno jest spełnić zalecenie WHO spożywania choćby pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. W Wielkiej Brytanii jedynie co trzecia osoba spożywa co najmniej 400 gramów tych produktów.

Dr Alison Tedstone z Public Health England twierdzi, że najnowsze badania mogą zmotywować więcej osób do tego, żeby jeść więcej warzyw i owoców, przynajmniej zalecanych pięć porcji dziennie.


Dr Aune podkreśla, że analiza 95 badań dotyczących zdrowego odżywiania się nie daje powodu do tego, żeby zmienić dotychczasowe zalecenia. Nie ma również pewności, czy spożywanie więcej niż 10 porcji warzyw i owoców dziennie może jeszcze bardziej przedłużyć życie.

2017-08-29
Źródło: PAP Nauka w Polsce, zdjęcie tytułowe: lenaiks - Pixabay.com


Warto przeczytać

Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (2)
Wybrane dla Ciebie
Rozwiąż quiz - Co wiesz o jesiennych pracach?
Co wiesz o jesiennych pracach?

Co powinien zawierać nawóz jesienny?

Zimowa ochrona
Temat miesiąca
Zimowa ochrona
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 47, Sentencja nr:6
Tydzień 47, Sentencja nr:6
Kolumnowe odmiany iglaków trzeba szczelnie obwiązać sznurkiem a bardziej wrażliwe odmiany owinąć agrowłókniną, aby ciężar śniegu nie wyłamał gałązek.
Tydzień 47, Sentencja nr:5
Tydzień 47, Sentencja nr:5
Opadające liście należy usówać również z niższych krzewów. W tym celu możemy użyć miotłograbi o miękkich, sprężystych zębach lub odkurzacza ogrodowego (elektrycznego lub spalinowego).
Tydzień 47, Sentencja nr:4
Tydzień 47, Sentencja nr:4
Przykryjmy miejsca, gdzie we wrześniu lub październiku zostały posadzone cebulki roślin kwitnących wiosną. Najlepsza do tego celu będzie kora lub torf (warstwa grubości 2–4-cm), gałązki świerkowe, suche liście lub słoma.
Tydzień 47, Sentencja nr:3
Tydzień 47, Sentencja nr:3
Po pierwszych przymrozkach, zanim ziemia w ogrodzie zamarznie, trzeba zabezpieczyć rośliny wrażliwe na mróz. Wokół bylin, które mogą przemarznąć pokryjmy glebę korą, liśćmi lub obornikiem (ściółkowanie zapobiega wahaniom temperatury w glebie i sprzyja utrzymaniu jej wilgotności). Rośliny można także okrywać gałązkami sosnowymi lub...
Tydzień 47, Sentencja nr:1
Tydzień 47, Sentencja nr:1
Pod koronami drzew i krzewów warto rozprowadzić dojrzały kompost. Jest to uniwersalny nawóz do stosowania jesienią, można nim nawozić do końca listopada.
Twoja strona ogrodu