Logo
Logo
Gardeners' world listopad - grudzień 2019

Zanim opuścisz stronę, zapisz się do bezpłatnego newslettera Zielonego Ogródka i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie Magazynu
Gardeners` World Polska.

W naszym newsletterze co tydzień znajdziesz:
  • - aktualności z branży ogrodniczej,
  • - porady ogrodnicze krok po kroku,
  • - projekty i reportaże z wizyt w ogrodach,
  • - katalog roślin ogrodowych i doniczkowych.
3
Do góry

Nie 5, a 10 porcji warzyw i owoców codziennie!

Najdłuższe życie zapewnia spożywanie dziennie 10 porcji warzyw i owoców; rocznie mogłoby to uchronić przed zgonem 7,8 mln ludzi na świecie – twierdzą badacze brytyjscy na łamach „International Journal of Epidemiology”.

5 czy 10 porcji dziennie?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, żeby spożywać przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców (400 gramów), bo to gwarantuje zdrowie i dłuższe życie. Najnowsze badania sugerują, że jeśli zwiększymy spożycie tych produktów dwukrotnie efekt będzie jeszcze lepszy.

Jedna z autorek badania dr Dagfinn Aune z Imperial College London wyjaśnia, że do takiego wniosku skłania analiza 95 badań na ten temat, którymi objęto 2 mln osób na świecie. Jedna porcja to 80 gramów warzyw lub owoców.

Większe działanie prozdrowotne

Efekt zdrowotny się zwiększa wraz ze wzrostem ilości spożywanych warzyw i owoców.

Wyliczono, że 200 g tych produktów dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo naczyniowych o 13 proc., a 800 g - o 28 proc. Nieco mniejszy jest skutek zdrowotny w przypadku nowotworów: 200 g warzyw i owoców obniża ryzyko raka o 4 proc., a 800 g – o 13 proc.


Oceniono również, w jakim stopniu dieta bogata w te produkty wydłuża życie. I tak 200 g warzyw i owoców dziennie przedłuża je o 15 proc., a 800 g na dzień – o 31 proc.

Brytyjscy badacze ustalili również, że największy efekt przeciwnowotworowy dają warzywa zielone, żółte oraz kapustowate (krzyżowe). Przed zawałami chronią głównie jabłka, gruszki, owoce cytrusowe, sałatki, zielone warzywa liściaste (np. sałata) oraz warzywa kapustne.

Dowiedz się więcej o uprawie warzyw:




Warzywa i owoce zmniejszają poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze krwi, korzystnie wpływają na śródbłonek naczyń i układ odpornościowy” – podkreśla dr Aune w wypowiedzi dla BBC News. Dodaje, że w produktach tych są również antyoksydanty zmniejszające ryzyko uszkodzeń w DNA komórek.

Główny problem polega na tym, że wielu osobom trudno jest spełnić zalecenie WHO spożywania choćby pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. W Wielkiej Brytanii jedynie co trzecia osoba spożywa co najmniej 400 gramów tych produktów.

Dr Alison Tedstone z Public Health England twierdzi, że najnowsze badania mogą zmotywować więcej osób do tego, żeby jeść więcej warzyw i owoców, przynajmniej zalecanych pięć porcji dziennie.


Dr Aune podkreśla, że analiza 95 badań dotyczących zdrowego odżywiania się nie daje powodu do tego, żeby zmienić dotychczasowe zalecenia. Nie ma również pewności, czy spożywanie więcej niż 10 porcji warzyw i owoców dziennie może jeszcze bardziej przedłużyć życie.

2017-08-29
Źródło: PAP Nauka w Polsce, zdjęcie tytułowe: lenaiks - Pixabay.com


Warto przeczytać

Komentarze

To Cię zainteresuje
Pokaż więcej (2)
Wybrane dla Ciebie
Rozwiąż quiz - Czy wiesz jak dokarmiać ptaki?
Czy wiesz jak dokarmiać ptaki?

 Dokarmianie ptaków rozpoczynamy:

 

Pomysły na Święta
Temat miesiąca
Pomysły na Święta
Zobacz więcej
Porady na ten tydzień
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Tydzień 50, Sentencja nr:7
Gdy zima zaczyna się za oknami na naszych parapetach w dalszym ciągu kwitną niektóre rośliny. Należy je systematycznie podlewać.
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Tydzień 50, Sentencja nr:6
Poinsecję można kupić już na początku grudnia – będzie wtedy przez kilka tygodni przypominać nam o zbliżających się Świętach.
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Tydzień 50, Sentencja nr:5
Pamiętajmy, aby przed zimą wyczyścić i zakonserwować narzędzia ogrodnicze. Metalowe części warto zabezpieczyć smarem lub preparatem do konserwacji metalu. Narzędzia wygodnie jest przechowywać na specjalnych wieszakach lub stojakach. Miejsce to powinno być zabezpieczone przed wilgocią.
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Tydzień 50, Sentencja nr:4
Krzewy zimozielone warto osłonić na zimę siatkami cieniującymi, które nie przepuszczają promieniowania UV i chronią przed wiatrem. Cieniowanie jest bardzo istotnym zabiegiem, ponieważ z powierzchni liści podczas silnego nasłonecznienia wyparowuje woda, a każda zamarznięta warstwa uniemożliwia roślinie uzupełnianie jej braku.
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Tydzień 50, Sentencja nr:1
Podlewajmy zimozielone krzewy. Jest to bardzo ważne, ponieważ także zimą przez ich liście odparowuje woda, co naraża rośliny na uschnięcie (pamiętajmy jednak, by nie podlewać roślin ogrodowych podczas mrozów).
Twoja strona ogrodu