Logo
Logo
Gardeners' world marzec - kwiecień 2020
Do góry

Prawnik radzi, jak bezpiecznie kupować produkty ogrodnicze w internecie

Zakupy przez internet są szybkie, wygodne, a zwykle także tańsze od zakupów w sklepach stacjonarnych. Nie zawsze jednak jesteśmy z nich zadowoleni. Warto wiedzieć, jakie są nasze prawa podczas zakupów w internecie. Przeczytaj poradnik w pytaniach i odpowiedziach, przygotowany przez eksperta firmy Trusted Shops.

P: Kupiłem tworzywo sztuczne, którym chciałem wyłożyć dno oczka wodnego w ogrodzie. Już po rozpakowaniu okazało się, że materiał jest rozerwany i nie nadaje się do użytku. Czy mogę zwrócić towar, choć został on już rozpakowany?

O: Oczywiście, to jedno z podstawowych praw konsumenta. Sprzedawca dostarczył produkt, który jest uszkodzony i nie spełnia swojej funkcji. Klient ma dwie opcje. Pierwsza to prawo do odstąpienia umowy bez podania przyczyny. Taka możliwość istnieje przez 14 dni od otrzymania towaru. W takim przypadku możliwe jest jednak poniesienie kosztów transportu wysyłki do sklepu. Kupujący może również domagać się wymiany towaru na nieuszkodzony lub naprawienia wady towaru. Warto także pamiętać, że jeżeli otwarcie produktu nie będzie miało wpływu na jego właściwości lub nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia przy ponownym użyciu (kosmetyki, jedzenie itp.), sprzedawca nie może wykluczyć możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy lub domagać się zwrotu towaru w oryginalnym i nieotwartym opakowaniu.


P: Zamówiłam w sklepie internetowym meble do ogrodu. Dostałam jednak inny kolor niż chciałam. Czy muszę przyjąć dostawę?

O: Nie, taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, dostawca powinien dostarczyć właściwy towar na swój koszt. Klient ma także możliwość całkowitego odwołania transakcji.


P: Zamówiłem gipsowe figurki do ogrodu. Okazało się, że są uszkodzone. Czy muszę udowodnić, że stało się to przed przyjęciem dostawy?

O: To sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność za prawidłowe zapakowanie towaru. Co więcej, istnieje w tej kwestii domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy. Oznacza to, że w sytuacjach spornych – o ile przedsiębiorca nie przedstawi przekonujących dowodów – zakłada się, że to właśnie on ponosi odpowiedzialność za wady sprzedawanego towaru. Takie domniemanie istnienia wady już w chwili zakupu obowiązuje w ciągu 1 roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.


P: Kupiłem przez internet nawóz do roślin. Niestety, pomimo jego stosowania zgodnie z instrukcją moje kwiaty nie chcą rosnąć. Czy mogę w związku z tym reklamować kupiony produkt?

O: Ta sytuacja nie jest jednoznaczna i trudno udzielić odpowiedzi. Na wzrost roślin wpływa nie tylko nawóz, lecz także np. rodzaj gleby, jakość nasion, nasłonecznienie itp. Udowodnienie, że to akurat nawóz jest winny braku oczekiwanych rezultatów może być bardzo trudne.


P: Kupiłam storczyki w sklepie online. Wyglądają całkiem ładnie, ale mają o wiele mniej kwiatów niż na zdjęciach w sklepie. Czy mogę prosić sprzedawcę o wymianę?

O: Generalna zasada jest taka, że zdjęcia produktów na stronie sklepu powinny pokazywać przedmiot, który faktycznie otrzyma nabywca. Wszelkie możliwe różnice powinny być wyraźnie opisane. W przypadku roślin sytuacja wygląda nieco inaczej. Konsument musi zdawać sobie sprawę, że nie otrzyma identycznego produktu jak ten, który jest na fotografiach. W tym przypadku reklamacja jest możliwa jedynie wtedy, gdy różnice są bardzo znaczne, np. kwiaty mają zupełnie inny kolor albo otrzymaliśmy inny gatunek rośliny niż zamówiony. Wtedy można domagać się zwrotu pieniędzy lub wymiany produktu.


P: Postanowiłem kupić nową kosiarkę spalinową, ale nie jestem zadowolony z efektów, które daje – trawa nie jest według mnie strzyżona wystarczająco dokładnie. Czy mogę ją wymienić?

O: To zależy. W zasadzie obowiązuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu. Jednak jeżeli towar został już wykorzystany i nosi ślady użycia, sprzedawca ma prawo domagać się zwrotu części, a w pewnych sytuacjach nawet całości wartości towaru. Wszystko zależy od stopnia zużycia produktu. O ile wyjęcie towaru z opakowania i jego uruchomienie nie powinno być problemem, to jego użycie w sposób powodujący trwałe zmiany już tak. Jeśli sprzedawca zgłosi roszczenie możemy się z nim oczywiście nie zgodzić, ale wtedy musimy liczyć się z wejściem na drogę sądową.

2017-07-13
Źródło: Marcin Jędrzejak, ekspert ds. prawa w firmie Trusted Shops


Warto przeczytać

To Cię zainteresuje

Komentarze

Wieści z branży
Porady na ten tydzień
Tydzień 9, Sentencja nr:5
Tydzień 9, Sentencja nr:5
Rośliny cebulowe (przede wszystkim przebiśniegi i krokusy), które posadziliśmy we wrześniu, pojawiają się spod śniegu. Wystarczy jeden lub dwa cieplejsze dni, aby ukazały się ich piękne kwiaty.
Tydzień 9, Sentencja nr:4
Tydzień 9, Sentencja nr:4
Odgarniając śnieg ze ścieżek ogrodowych czy podjazdu pamiętajmy, aby nie przysypywać trawnika. Ubita warstwa śniegu wolniej topnieje i może powodować gnicie darni. Jeśli jednak w obrębie trawnika powstanie warstwa zamarzniętego śniegu, należy ją rozkruszyć.
Tydzień 9, Sentencja nr:3
Tydzień 9, Sentencja nr:3
Podczas pogodnych dni silne słońce wysusza rośliny, a zamarznięta ziemia uniemożliwia uzupełnienie strat wody. Powinniśmy je wtedy cieniować. Podczas odwilży podlewajmy iglaki, szczególnie te, które rosną w pojemnikach.
Tydzień 9, Sentencja nr:2
Tydzień 9, Sentencja nr:2
Niektóre byliny rosnące na rabatach (złocienie, omiegi, ostróżki, rudbekie, liliowce, rozchodniki czy funkie) można rozmnożyć przez podział kęp. Dzięki temu nie tylko rozmnożymy, ale też odmłodzimy rośliny.
Tydzień 9, Sentencja nr:1
Tydzień 9, Sentencja nr:1
W marcu możemy wysiewać do doniczek i inspektów nasiona ogrodowych roślin jednorocznych oraz warzyw (wczesne odmiany kapusty, sałaty, rzodkiewki, kopru, marchwi). W ogrodzie można siać warzywa wytrzymałe na zimno: rzodkiew, koper, cebulę, groch (należy przykryć je włókniną).
Twoja strona ogrodu