Jeszcze niedawno domena działkowców, a dziś modne hobby. Mowa o własnym warzywniku, który w ogrodzie, na tarasie czy nawet parapecie ma już 4 na 10 Polaków. Do jego uprawy motywuje przede wszystkim przyjemność płynąca z uprawy własnych warzyw, na co wskazuje 41 proc. osób – wynika z najnowszego badania Grupy INCO, producenta ekologicznych nawozów do warzyw i ziół Florovit. Posiadacze warzywnika bardzo często doceniają smak samodzielnie wypielęgnowanych warzyw oraz walory zdrowotne. Co ciekawe, oszczędności finansowe motywują najmniej, bo jedynie jedną czwartą ogrodników-amatorów.

🟢 Największe targi ogrodnicze w Polsce: Nowości roślinne, konkursy, kiermasze, wykłady i inspiracje. Zieleń to Życie 2025 już we wrześniu!
Frajda z własnych warzyw
Przyjemność to główne źródło motywacji dla domowych ogrodników. Spośród zapytanej przez Grupę INCO reprezentatywnej grupy Polaków, aż 41 proc. wskazało, że to właśnie radość i frajda z samego procesu uprawy jest dla nich najważniejszym powodem, by zająć się ogródkiem – nawet tym na balkonie czy parapecie.
Co ciekawe, wskazuje na to niemal połowa osób starszych niż 55 lat, natomiast najrzadziej deklarują tak osoby w wieku 35-45 lat (35 proc.), które prawdopodobnie mają zwyczajnie mniej czasu na takie zajęcia.
Znaczną grupę osób (39 proc.) motywuje także lepszy smak własnych warzyw i owoców. A wśród nich tę zaletę doceniają szczególnie mieszkańcy wsi, spośród których wskazało na to 45 proc.
Z kolei 37 proc. wszystkich zapytanych ceni sobie satysfakcję i dumę z plonów wypielęgnowanych samodzielnie. Co ciekawe, nieco mniej popularna wśród głównych zachęt do uprawy warzywnika, choć wciąż istotna, okazała się troska o zdrowie – wskazało na nią 35 proc. ankietowanych.
Warto dodać, że najwięcej motywacji do uprawy własnego warzywnika mają kobiety, osoby posiadające dzieci oraz będące w związkach małżeńskich, wskazuje badanie Grupy INCO.
Warzywnik to wcale nie pragmatyzm
Na dalszych miejscach uplasowały się już bardziej praktyczne motywacje. Lepsza dostępność świeżych warzyw i owoców w domu przekonuje 3 na 10 badanych, natomiast na oszczędności finansowe wskazało tylko 23 proc. osób. To pokazuje, że dla Polaków uprawa warzyw to przede wszystkim forma relaksu, źródło satysfakcji i jakości, a nie ekonomiczna konieczność.
Metodyka badania
Badanie zlecone przez Grupę INCO zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie liczącej N=1118 respondentów. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w badanej populacji osób dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 14-16 marca 2025. Metoda: CAWI.
Zdjęcie tytułowe: Kalim / Adobe Stock