Logo
Logo

Planowanie nawierzchni przy furtce i bramie

Nawierzchnie brukowane powinny w zależności od pełnionej funkcji spełniać określone parametry. Inne będą dla wjazdu na działkę i podjazdu do garażu, inne dla głównego wejścia do budynku, a jeszcze inne dla ścieżek ogrodowych. Dobór nawierzchni powinien obejmować nie tylko przewidywane obciążenia, ale również strefy funkcjonalne.

Dowiedz się na co zwracać uwagę przy planowaniu okolic wejścia i wjazdu na posesję.

Dostęp do posesji i wybór nawierzchni 

Gdy mówimy o nawierzchniach przy wejściu na posesję, dobrze jest szczególnie zadbać o antypoślizgowość i łatwość odśnieżania, oznacza to, że preferowane powinny być stosunkowo duże i gładkie elementy.

Kostka lub płyty o zbyt grubej fakturze będą się dobrze sprawdzać podczas opadów deszczu, jednak już ich odśnieżenie może sprawiać nieco większe trudności.

Podobne problemy mogą stwarzać elementy zbyt drobne, o fazowanych krawędziach i gęsto rozłożonych, szerokich fugach. Świetne będą natomiast elementy bezfazowe o prostych krawędziach i nawierzchni płukanej lub śrutowanej.

Dość często oczywiście furtka i brama leżą tuż obok siebie i tworzą w zasadzie jedną strefę, jednak w tym wypadku zajmiemy się nimi osobno aby precyzyjnie zdiagnozować wszystkie czynniki na które trzeba zwrócić uwagę.

Planowanie nawierzchni przy furtce i bramie - porady od firmy Buszrem

Furtka, a nawierzchnia ogrodowa

W wypadku furtki sprawa jest dość prosta. Przede wszystkim należy przeanalizować jej położenie względem chodnika oraz szerokość i sposób otwierania. Najczęściej stosuje się furtki rozwieralne. W wypadku tak wąskich przejść z reguły nie ma potrzeby stosowania innych rozwiązań.

Szerokość przejścia jest tu jednak sprawą kluczową – główne dojście do budynku nie powinno być węższe niż 80cm, a najlepiej jeśli ma taką samą szerokość jak drzwi wejściowe do domu. Zbyt duża furtka jest ciężka i niewygodna w otwieraniu, zbyt mała natomiast nie pozwoli to na wygodne wejście z zakupami, wózkiem dziecięcym czy też wniesienie większych mebli.

  • Jeśli do furtki prowadzą schody terenowe, nie może się ona znajdować na krawędzi stopnia.
  • Dobrze jest zostawić z obu stron ok. 150cm prostego chodnika. Bardzo ułatwi to otwieranie, szczególnie jeśli wchodzimy z zakupami lub innym bagażem.
  • Unikajmy ścieżek zakręcających zaraz za furtką (jest dość niewygodnym rozwiązaniem).
  • Jeżeli furtka jest usytuowana w linii chodnika – może być otwierana wyłącznie do wewnątrz, czyli na własną działkę.

Brama wjazdowa, a nawierzchnia ogrodowa

Brama wjazdowa na posesję to podstawa. Powszechnie stosowane są dwa systemy: bramy rozwieralne i przesuwne. Zdarzają się również bramy segmentowe, ale w zakresie projektowania przejazdu nie różnią się one wiele od bram przesuwnych.

Dodatkowo bramy przesuwne dzielą się na szynowe i samonośne – przy czym ma to o tyle znaczenie dla nawierzchni, że w tym pierwszym przypadku musi pojawić się w niej szyna jezdna po której poruszać się będą wózki bramy.

Każda z nich może być otwierana ręcznie bądź automatycznie. Wszystkie te czynniki mają wpływ na ukształtowanie drogi wjazdowej w obrębie bramy.

Z punktu widzenia nawierzchni dojazdu w okolicach bramy bardzo istotne jest czy została zainstalowana automatyka, oraz sposób w jaki wjazd jest usytuowany względem ulicy.

  • Nawierzchnia ogrodowa przed bramą
    Jeśli zastosujemy bramę otwieraną ręcznie – dobrze jest nie sytuować jej przy samej ulicy, ale zrobić przed nią miejsce, na którym na czas jej otwarcia można będzie postawić samochód nie tamując jednocześnie ruchu. W takim wypadku okolice bramy nie powinny również posiadać zbyt dużego spadku.

  • Szerokość nawierzchni przejazdu
    Kwestia lokalizacji wjazdu zadecyduje z kolei o szerokości przejazdu i samej bramy. W najbardziej typowym przypadku, w którym brama znajduje się stosunkowo blisko ulicy, a wjazd na posesję usytuowany jest w stosunku do niej pod kątem prostym – dobrze jest wykonać podjazd i bramę o szerokości ok. 4m. W wypadku optymalnym, w którym podjazd do bramy jest długi albo też usytuowany pod niewielkim kątem do drogi – wystarczy brama o szerokości ok. 2,5m.

  • Nawierzchnia na wąskiej działce
    W wypadku wąskiej bramy, do której w dodatku nie podjeżdżamy na wprost, ale musimy w nią skręcić – warto zastosować odboje (a w zasadzie nawet prowadnice) z krawężników które powinny naprowadzać koła samochodu na właściwą drogę a przy okazji informować kierowcę że znalazł się niebezpiecznie blisko słupka. Aby takie rozwiązanie działało krawężnik powinien znaleźć się w odległości ok. 40cm od słupków bramy.

Warto też wykonać wzdłuż krawężników pasy z drobniejszej kostki o bardziej zdecydowanej fakturze – będą stanowić swojego rodzaju pas ostrzegawczy. Jest to zresztą rozwiązanie które warto zastosować we wszystkich wąskich przejazdach przy elementach mogących uszkodzić samochód. To samo rozwiązanie znakomicie sprawdza się jako pas ostrzegawczy przed wjazdem na jezdnię.

2015-05-04
Tekst i zdjęcia: źródło – Buszrem, zdjęcie tytułowe: Konsport

Tagi
 
Powiązane tematy

Komentarze

Dodaj komentarz
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Może będziesz pierwsza/-y? Zajrzyj na Forum ZielonyOgrodek.pl