W targach wzięło udział 325 firm z 17 krajów. Firmy krajowe stanowiły 2/3 wystawców. Najwięcej zagranicznych firm reprezentowało Holandię, Belgię, Niemcy, Danię i Francję. W debiutującym na targach sektorze florystycznym wzięło udział blisko 70 firm z kilku kontynentów – Ameryki Południowej, z bardzo liczną grupą z Kolumbii (ponad 20 firm), Afryki (Kenia, Uganda, RPA), Azji – firmy z Chin, Tajlandii i Europy z Holandią na czele.
Dzięki współpracy i połączeniu branży odbiorcy targów zyskali pełną ofertę w zakresie roślin i produktów do ogrodu i terenów otwartych oraz do dekoracji wnętrz. Po raz pierwszy w Polsce zobaczyć można było tak szeroką i międzynarodową ofertę kwiatów ciętych, doniczkowych, dekoracji i akcesoriów florystycznych. Prezentację wzbogaciły pokazy mistrzów florystyki, prezentacje i konkursy szkół florystycznych.
Goście targów
Targi odwiedziło 17 468 gości w tym 6 867 profesjonalistów. To o 8,5% więcej niż w ubiegłym roku (2015). Klienci zawodowo zainteresowani ofertą prezentowaną na targach to: producenci roślin, kupcy i zarządzający placówkami handlowymi, architekci krajobrazu, wykonawcy i specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną, a także floryści, właściciele kwiaciarń, hurtownicy oraz dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług.
Zagraniczni zwiedzający przyjechali z ponad 40 krajów. Najliczniejsze grupy gości dotarły z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Rosji, Holandii, Finlandii, Niemiec i Belgii. Wśród odwiedzających byli także klienci z tak odległych krajów jak: Kazachstan, Japonia, Nigeria, RPA. Liczni byli goście z bliskiego sąsiedztwa: Słowacji, Czech, Węgier, Bułgarii, Mołdawii. Ponad 60% branżowych gości to osoby decyzyjne – właściciele firm i menadżerowie podejmujący ważne decyzje w firmach.
Siła różnorodności
Po raz kolejny warszawskie EXPO za sprawą „Zieleń to życie” zakwitło i stało się centrum spotkań branży ogrodniczej. Ponad 2/3 wystawców czyli 200 firm eksponowało rośliny. To niewątpliwe największy przegląd roślin w Polsce i Europie Środkowej. Różnorodność i skala oferty to najważniejsza wartość prezentacji na warszawskiej wystawie.
Hale targowe wypełnione zostały roślinami, które w kolejnym sezonie zobaczymy w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach. Wśród roślin, które znajdą zastosowanie w terenach zieleni i ogrodach prywatnych, przeważały krzewy ozdobne – liściaste i iglaste. Nie zabrakło drzew, tak pożądanych do nasadzeń w zieleni publicznej oraz drzewek choinkowych wzbogacających ofertę handlową sklepów. Na wielu stoiskach zachwycało bogactwo bylin i traw – atrakcyjnych o tej porze roku i tak chętnie sadzonych zarówno w małych założeniach jak i w terenach zieleni.
Szkółkarze i ogrodnicy mogli zapoznać się z ofertą młodych roślin do dalszej produkcji i oczywiście nowości. W asortymencie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców, ziół czy warzyw. Stąd bogaty przegląd krzewów i drzew owocowych, oraz pnączy o jadalnych owocach czy zestawów do tarasowej lub domowej uprawy, łącznie z prezentacją gotowych już przetworów.
Wyraźnie widoczny był także rozwój oferty bylin – obecnych na wielu stoiskach oraz cebul, których termin sadzenia przypada na jesień. Stoiska zakomponowano w przemyślany i atrakcyjny sposób, eksponując nowości, czy też idee – choćby związane z hasłem targów „Ogród pierwsza klasa”. Wiele aranżacji stoisk to gotowe pomysły, które można przenieść do własnego ogrodu, na taras czy balkon.
Technika, pielęgnacja i dekoracje
Wystawcy pokazali także rozwiązania techniczne – maszyny, urządzenia i technologie do produkcji roślin, pielęgnacji terenów zieleni. Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, zadaszenia, meble ogrodowe, systemy zielonych dachów lub ścian oraz wygrodzeń, materiały na nawierzchnie, kruszywa, gabiony i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty zestawów do oczek wodnych i stawów, wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania. Profesjonalistów interesowały także systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania wspierające logistykę. Odwiedzający korzystali także z bogatej propozycji wydawnictw specjalistycznych.
Tak szeroka prezentacja i możliwość spotkania w jednym miejscu specjalistów i ekspertów to niewątpliwie impuls dla branży – kupców, projektantów, firm wykonawczych, dekoratorów, specjalistów z sektora zieleni publicznej. To zawsze mocna dawka pomysłów, informacji, rozwiązań i oczywiście kontaktów.
Konkursy i nagrody
Konkursy towarzyszące wystawie budzą zawsze emocje i przyciągają oprócz samych wystawców także odwiedzających i obserwatorów. W ramach konkursu o nagrodę ZIELONY LAUR oceniano produkty, technologie dla szkółkarstwa, ogrodu i terenów zieleni oraz koncepty sprzedażowe.
Międzyresortowe jury przyznało:
- ZIELONY LAUR: za produkt dla szkółkarstwa otrzymała firma: Geo Polska Sp. z o. o. za produkt - Folie Plastika Kritis serii EVO2®
- ZIELONY LAUR: za koncept marketingowy Jury przyznało szkółce: Piotr Kość Szkółki od 1965 za kolekcję roślin „in your PATIO” od berry&morreTM.
- WYRÓŻNIENIE: otrzymała firma: PPHU GARDEN SERWIS TOMASZ PECYNA za produkt - CDF AQUA – mikroprocesorowy dozownik CO2 i O2
Rozstrzygnięto także jedyny w Polsce, prestiżowy Konkurs ROŚLIN NOWOŚCI. Spośród 28 zgłoszonych roślin jury wyłoniło 6 medalistów i 2 wyróżnienia. W tym roku także media przyznały swoją nagrodę - dziennikarze krajowych i zagranicznych magazynów ogrodniczych, zarówno branżowych, jak i hobbistycznych, skierowanych do szerokiego grona odbiorców miłośników roślin oddali swój głos mailowo.
- ZŁOTY MEDAL:
Miskant chiński 'Memory' ze szkółki DAGLEZJA Artur Maj Szkółka Roślin Ozdobnych - SREBRNY MEDAL:
Judaszowiec kandyjski 'Pink Pom Poms' ze szkółki OLSZEWSCY
Wierzba smukłoszyjkowa 'Mt Aso' ze Szkółki SZMIT
Berberys thunberga 'Orange Ice' ze Szkółki Roślin Ozdobnych WAŻYŃSCY - BRĄZOWY MEDAL:
Perukowiec podolski 'Lilla' ze szkółki PEPINIERES MINIER
Sosna hakowata 'Billabong' ze Szkółka Krzewów Ozdobnych Jolanta i Jan NOWACZYK - WYRÓŻNIENIA:
Róża BLUSH PIXIE® 'Bozbluspix' ze szkółki LEJA Sp. z o.o. Sp. k.,
Kolcowój szkarłatny AMBER SWEET GOJI® ze szkółki CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy - WYRÓŻNIENIE DZIENNIKARZY:
Wierzba smukłoszyjkowa 'Mt Aso' zgłoszona przez Szkółkę SZMIT
Wystawcy zaprezentowali nowe odmiany, zarówno polskich hodowców, jak i dostępne w Polsce kreacje zagranicznych ogrodników. Wartością warszawskiego konkursu jest to, że zgłaszane do niego rośliny są odpowiednie do chłodniejszej strefy klimatycznej, w jakiej leży Polska i kraje za jej wschodnią i północną granicą. Najlepsze aranżacje stoisk uhonorowano WAWRZYNAMI.
Seminaria, konferencje, spotkania, warsztaty i pokazy
Eksperci i praktycy dzielili się wiedzą i doświadczeniem, dyskutowali i stawiali pytania. Aktualna problematyka, wiedza specjalistów, informacje, na których wyszukanie czy usystematyzowanie na co dzień brakuje czasu oraz możliwość dyskusji to podstawowe atuty organizowanych w ramach wystawy spotkań.
Konferencja „Mocno ZIELONE MIASTO” dotycząca zieleni publicznej i osiedlowej zgromadziła ponad 240 uczestników. W ramach seminarium „Wiedza dla producentów” skierowanego do szkółkarzy i ogrodników wzięło udział blisko 120 osób. Tematyka spotkania dotyczyła prawnej ochrony odmian roślin, paszportyzacji, gwarancji na rośliny, chemicznej ochrony roślin, oraz marketingu.
Duże zainteresowanie – ponad 150 właścicieli i pracowników centrów ogrodniczych – wzbudziły tematy zaproponowane w ramach seminarium „Wiedza dla handlu” poświęcone zarządzaniu pracownikami, skutecznemu marketingowi, zagadnieniom dotyczącym logistyki.
Gościem specjalnym „Dnia Architekta Krajobrazu” – seminarium zaplanowanego na 3 września będzie Luc Behar-Bannelier – Dyrektor Departamentu Nature & Environment, Disneyland w Paryżu – zarządzający 2000 ha zieleni w najsłynniejszym parku rozrywki. Gość dzielił się swoim doświadczeniem menadżerskim, a także prezentował aspekty praktyczne związanych z utrzymaniem wysokiego standardu zieleni w obiekcie, który codziennie przyjmuje blisko 15 000 odwiedzających.
Kreowanie tożsamości zawodowej architekta krajobrazu, zagadnienia prawne związane z prawem autorskim i oraz dobór i praktyczne zastosowanie traw ozdobnych to kolejne zagadnienia poruszone podczas spotkania. Kreowaniu tożsamości i budowaniu wizerunku architekta krajobrazu poświęcone były odrębne warsztaty, które poprowadzili Wojciech Januszczyk – architekt krajobrazu i Małgorzata Bogadnowicz – psycholog i trener biznesu.
Ponadto w programie targów znalazły się spotkania blogerów ogrodniczych, wystawy tematyczne, prezentacje i pokazy technologii. Program dla amatorów zaplanowano na sobotę. Odwiedzający korzystali z bezpłatnych warsztatów, porad ekspertów, wykładów, oglądali pokazy ogrodnicze i układania kwiatów.
Na towarzyszącym targom kiermaszu roślin odwiedzający przez 3 dni mogli kupować roślinne rarytasy i nowości. Wystawa pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości, a także nisze, które warto zasiedlić lub rozwinąć. Umożliwiła tysiące spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w „zielony biznes”, ale też tych którzy czerpią z jego bogactwa – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę.