Wystawa "Zieleń to Życie" już po raz 30. połączy zieloną branżę!

30. wystawa Zieleń to Życie

W 2023 roku mija trzydzieści lat od chwili powołania cyklicznej wystawy roślin i ogrodów ZIELEŃ TO ŻYCIE, goszczącej późnym latem w Warszawie. Te dziś międzynarodowe, prestiżowe i powszechnie rozpoznawalne targi, budowały swoją markę konsekwentnie, na solidnych fundamentach.

Nazwa wystawy, a zarazem zawołanie przyświecające działaniom organizatora – Związku Szkółkarzy Polskich – trafiła w sedno. Teraz, gdy zbliżają się 30. urodziny wydarzenia, oczywiste jest, że hasło „Zieleń to życie” nigdy nie było tak aktualne jak obecnie.

Tegoroczna Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA odbędzie się w dniach od 31 sierpnia do 2 września w EXPO XXI WARSZAWA.

Posłuchaj
00:00
31

Dobrze zakorzeniona inicjatywa 

U podstaw obecnego sukcesu targów ZIELEŃ TO ŻYCIE, które istnieją od 1993 r., leżał trafny pomysł i determinacja głównego organizatora wystawy – Związku Szkółkarzy Polskich. Zrzeszenie, które zostało założone w 1991 r. przez niewielką grupę rodzimych producentów drzew, krzewów, bylin i pnączy, prężnie wkroczyło w nową dla Polski erę rynkowej gospodarki, szybko się rozwijało i miało jasno sprecyzowane cele. Wśród nich była potrzeba promocji własnych produktów na własnej profesjonalnej wystawie, która stanie się punktem odniesienia dla uczestników zielonej branży.

Pokaże różnorodny, rozszerzający się asortyment. Wytyczy trendy i jakościowe standardy. Spełni cele edukacyjne. Przykuje uwagę architektów krajobrazu, urbanistów, właścicieli centrów ogrodniczych, hurtowników, importerów, a także finalnych klientów, którzy pobudzą koniunkturę na rynku detalicznym. Od początku ZIELEŃ TO ŻYCIE była wystawą kierowaną do dwóch grup odbiorców – profesjonalistów (B2B) oraz hobbystów (B2C). 

Kontakty, informacje, wspólne cele 

Pierwszy prezes ZSzP Jan Grąbczewski, który miał decydujący głos w sprawie powołania wystawy, tak wspomina powody, dla których 30 lat temu narodziła się ZtŻ:

– Po pierwsze, chcieliśmy poznać siebie wzajemnie i swoją produkcję, tym bardziej że współpraca była jedyną możliwością realizacji zamówień zagranicznych, które napływały. Po drugie, chodziło o stworzenie wspólnej bazy, którą się zna i rozumie. Po trzecie: o zaprezentowanie swojej mocy – w tamtych czasach bardziej jako podmiotu rynkowego niż gospodarczego. Poza tym, odwiedzając wystawy europejskie wiedzieliśmy, jak powinny wyglądać i do czego służą, więc zupełnie naturalne wydawało się stworzenie takiego wydarzenia u nas. I zdecydowaliśmy się na organizację samodzielnej wystawy, na własnych warunkach i własnymi siłami.

Zdaniem pierwszego prezesa ZSzP, ważny od samego początku i niezmiennie aktualny był i pozostaje bezpośredni kontakt – wystawców ze zwiedzającymi oraz między sobą, poznawanie uczestników zielonego sektora.

– Wielką wartością ZtŻ jest fakt, że gromadzi w jednym miejscu i czasie tylu ludzi z branży – forum, które się od siebie wzajemnie uczy i czerpie profit z obecności na wystawie – nie zawsze od ręki i finansowy, ale w formie informacji, wiadomości czy materiału – podsumowuje Jan Grąbczewski.

Obecny prezes Związku Szkółkarzy Polskich Wiesław Szydło jako ważną cechę wystawy ZtŻ wymienia jej stabilność. Okazało się to zaletą zwłaszcza w ostatnich latach niepewności, kiedy z powodu koronawirusa nie tylko odwoływano w całej Europie wiele branżowych imprez targowych, ale też zmieniano ich terminy, co niekorzystnie wpłynęło na wizerunek i sytuację niektórych wydarzeń.

– ZIELEŃ TO ŻYCIE w formie stacjonarnej nie odbyła się tylko w 2020 r. Ma stały termin, na przełomie sierpnia i września oraz utrwaloną pozycję, która budzi zaufanie – wymienia W. Szydło

Marka i hasło, które nabierają mocy

– Niewiele jest w zielonej branży wydarzeń, które miałyby na nią tak duży wpływ, jak nasza wystawa – uważa Joanna Filipczak, prezes Agencji Promocji Zieleni, czyli współorganizatora ZtŻ (od 1998 r.). – Hasło wystawy, „Zieleń to życie” z roku na rok nabiera mocy, a wokół jakże cennej inicjatywy Związku Szkółkarzy Polskich sprzed trzydziestu lat narodziło się wiele dodatkowych wartościowych działań. Konferencje, szkolenia, wydawnictwa, konkursy – wylicza J. Filipczak. – Powstały dzięki wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE i jej pozycji – mówi z przekonaniem.

Joanna Filipczak, prezes Agencji Promocji Zieleni, przypomina, że ZIELEŃ TO ŻYCIE jest wyjątkową wystawą, stworzoną od podstaw przez fachowców, która prezentuje bogatą ofertę roślin do ogrodów i na tereny zieleni – w pełnej krasie, w okresie wegetacji, kiedy łatwo zainteresować materiałem szkółkarskim zarówno profesjonalistów, jak i hobbystów. Rośliny, którym towarzyszą środki produkcji oraz akcesoria dla wykonawców ogrodów, zajmują większą część warszawskiej wystawy i – zgodnie z jej nazwą – tworzą naprawdę zielony show. 

Kształtowanie rynku krajowego i zagranicznego 

W ciągu trzech dekad istnienia wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE ewoluował rynek ogrodniczy – zarówno detaliczny, jak i hurtowy – a ona wpisała się w tę transformację. 

Klient końcowy
Promocja roślin, ich szerokiego doboru pomogła zmieniać preferencje konsumentów. Na przykład krzewy iglaste, tak popularne w ogrodach 30 lat temu, mają coraz mniejsze znaczenie i obecnie ustępują liściastym; rośnie popularność bylin, a popyt na ozdobne trawy bije kolejne rekordy. Większa jest świadomość (bio)różnorodności asortymentu szkółkarskiego, ale i wymagania klientów detalicznych rosną. Choć nie są to odbiorcy biznesowi, właśnie oni tworzą rynek od podstaw i ich opinie oraz potrzeby bardzo się liczą. 

Rynki zagraniczne
Wystawa ułatwiła szkółkarzom rozwinięcie skrzydeł i coraz aktywniejsze działania eksportowe. Spotkanie Wschodu i Zachodu w środkowym punkcie Europy, jakim jest Warszawa, zaowocowało m.in. „podróżą” polskich roślin w obu tych kierunkach. To z kolei stymulowało rozwój branży szkółkarskiej, unowocześnianie produkcji, na czym – jak w systemie naczyń połączonych – skorzystało też wiele firm oferujących maszyny, urządzenia i inne środki produkcji. 

Znaki rozpoznawcze, czyli wokół wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE 

Z marką ZIELEŃ TO ŻYCIE kojarzy się dziś także szereg innych działań, które istotnie wpłynęły na rozwój branży. Są wśród nich: 

Konferencja Mocno Zielone Miasto, która ma 24-letnią tradycję, odbywa się podczas targów ZtŻ i dotyczy zieleni publicznej (dotychczas poruszono około 240 ważkich tematów!). Przeprowadzana jest w konwencji „praktycy dla praktyków” i od początku wpływała na ewolucję polskich aglomeracji oraz mniejszych obszarów zurbanizowanych. 

 Konkurs Roślin – Nowości. Organizowany od 19 lat, również wpisał się na stałe w sekwencję wystawowych wydarzeń, bez których trudno już sobie wyobrazić ZtŻ. Pokazuje innowacyjne odmiany z kraju i zagranicy, popularyzuje ciekawe rośliny, wskazuje tendencje i mody, skutecznie przykuwa uwagę mediów i szerokiej publiczności, jest siłą napędową branży i potężnym narzędziem marketingowym (tuba promocyjna)! 

 „Katalog roślin” – bestselerowe, bogato ilustrowane wydawnictwo, które fachowo przedstawia asortyment najważniejszych gatunków i odmian roślin polecanych przez polskich szkółkarzy; po raz pierwszy ukazało się w 2001 r. – premiera odbyła się na wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE – i miało wówczas pionierski charakter; doczekało się 5 wydań po polsku (ostatnie obejmuje 2680 taksonów), a także wersji rosyjskojęzycznej. Wraz z rozwojem internetu, papierowemu wydawnictwu – niezwykle cenionemu m.in. przez architektów krajobrazu, którzy projektują zarówno ogrody, jak i tereny zieleni – towarzyszy od kilkunastu lat „E-katalog roślin”, prowadzony online przez ZSzP, zawierający około 10000 pozycji asortymentowych, regularnie aktualizowany i umożliwiający łatwe dotarcie do producentów poszukiwanego materiału szkółkarskiego. Na kolejnej wystawie planowana jest premiera nowego Katalogu Roślin – z nowym, aktualnym, dostępnym w Polsce asortymentem i z nowymi udogodnieniami dla jego użytkowników. 

 Konferencje dotyczące handlu ogrodniczego stały się kolejnym nieodłącznym atrybutem ZtŻ i cieszą się stałym zainteresowaniem. W 1998 roku, w programie towarzyszącym wystawie znalazła się konferencja „Centrum ogrodnicze – jak sprzedawać lepiej?”, która była odpowiedzią na szybkie przeobrażanie się rynku detalicznego w Polsce. Wśród prelegentów niosących nowoczesną wiedzę o profesjonalnym prowadzeniu zielonego biznesu nie zabrakło międzynarodowych autorytetów, takich jak John Stanley, Ian Boardman, Roger Crookes, Mathias Donners, Ronald Brand, Eve Tigwell czy Erwin Meier-Honegger

 Seminaria dla architektów krajobrazu, które dawały wyjątkową porcję informacji na temat projektowania, komponowania i użycia roślin. Wśród prelegentów znalazły się prawdziwe gwiazdy – znani na całym świecie specjaliści, jak: John Brookes, Diarmuid Gavin, Chris Beardshaw, Noel Kingsbury, Niek Roozen, prof. Karl Ludwig, Luc Behar-Bannelier, Ann-Marie Powell, Martha Schwartz

 Sektor poświęcony kwiatom ciętym i florystyce oraz roślinom ozdobnym do dekoracji wnętrz – Flower Expo Polska, który dołączył do wystawy, żeby od 2018 r. tworzyć jedno wydarzenie pod nazwą Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA. żeby od W 2016 r. do wystawy Zieleń to Życie, na której dominuje materiał szkółkarski, dołączył sektor– (organizatorem tej i kolejnej edycji FEP był holenderski partner BureauSierteelt, a od 2018 roku właścicielem FEP jest Agencja Promocji Zieleni). 

 W 2021 r. ruszyło też Studio Targowe „Zieleń to Życie”, które nadaje i rejestruje oraz publikuje w Internecie relacje z wystawy. 

Centralny punkt spotkań zielonej branży 

Organizatorzy Międzynarodowej Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA 2023 z radością i nadzieją przygotowują tę szczególną edycję – połączoną z obchodami 30-lecia wydarzenia. Mają świadomość, że ZtŻ kształtowała roślinne trendy, współtworzyła rynek ogrodniczy i przyspieszała jego transformację. Że towarzyszyła w ciągu minionych trzech dekad pozytywnym zmianom w podejściu ludzi do zieleni w najbliższym otoczeniu, a także wpływała na działania instytucjonalne w tym zakresie, podsuwała gotowe fachowe rozwiązania oraz informacje z pierwszej ręki.

Związek Szkółkarzy Polskich i Agencja Promocji Zieleni wciąż zamierzają realizować ambitne cele i wyzwania. Chcą, by wystawa, która jak soczewka, skupia wszystkie te inicjatywy, ugruntowała swą pozycję centralnego punktu spotkań branży.

03/08/2023
Tekst: Alicja Cecot; zdjęcia: materiały prasowe Agencji Promocji Zieleni

Obserwuj
Tematy
Ciesielska czy rozłupująca? Jaka siekiera do ogrodu?
Komentarze

50+ prezentów na Mikołajki i Boże Narodzenie 2024 r. | Dla ogrodników i ich bliskich
To się przyda
Tagi
Najnowsze treści