Niecodzienna wystawa „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku” prezentowała ponad 500 bezcennych eksponatów. Wśród nich znalazły się sukienki obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, wysadzana diamentami złota monstrancja z 1672 roku, biżuteria królewska i liczne kosztowności. Te piękne precjoza stały się natchnieniem dla Zygmunta Sieradzana, mistrza florystyki, do stworzenia wystawy biżuterii kwiatowej. W zaprezentowanej kolekcji królowała róża Avalanche+®. Motyw róży przez wieki inspirował artystów, zachwycał w dziełach jubilerskich, a bezcenne klejnoty do dzisiaj olśniewają w różnorodnych formach. Róża stała się niezaprzeczalną ikoną piękna i dostojeństwa.
Kolejna wystawa czasowa „Poczet królów Polski. Wizerunki władców na medalach i monetach” zaprezentowała wizerunki polskich władców pojawiające się na numizmatach i medalach od początków państwa polskiego. Chlubą bezcennej kolekcji była czterdziestodukatówka z wizerunkiem Zygmunta III Wazy – ikona polskiej numizmatyki autorstwa Samuela Ammona. Ta właśnie moneta, stała się inspiracją do powstania wielkoformatowej podobizny Króla, ułożonej z wyjątkowych róż Avalanche+®, która uświetniła otwarcie wystawy. Aranżację wykonał Piotr Marzec, mistrz florystyki.
Ostatnia, największa wystawa, zatytułowana „Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka”, otwarta do 14 stycznia 2020 roku, jest spektakularnym finałem wystaw Roku Wazowskiego 2019. Zaprezentowane zostało niemal 300 niezwykłych obiektów, wypożyczonych ze zbiorów 77 instytucji. Epoka dynastii Wazów nazywana jest również "epoką Snopka srebrnego, acz grubo pozłacanego". To oczywiście nawiązanie do herbu Wazów, przedstawiającego złoty snop zboża. Różana, wielkoformatowa interpretacja tego właśnie herbu uświetniła inaugurację tej wspaniałej wystawy. Wyjątkową instalację florystyczną, powstałą z półtora tysiąca róż Avalanche+®, królewskich kwiatów o niezwykle efektownym pąku, przygotowała Małgorzata Niska i adepci jej Szkoły, kuźni talentów florystycznych.
Źródło: SIGMA International (Poland), zdjęcia: Olga Borowska