Bioróżnorodność – badanie świadomości i zachowań właścicieli ogrodów w Europie na zlecenie Husqvarna
Różnorodność biologiczna to rozmaitość form życia występujących na Ziemi, można ją analizować na wielu poziomach organizacji przyrody. Zwiększa się zagrożenie bioróżnorodności na naszej planecie co wynika z działalności człowieka. Naukowcy podkreślają rosnące znaczenie prywatnych ogrodów w zwiększaniu bioróżnorodności na całym świecie. Nie pozostając obojętną na tematy ekologii, firma Husqvarna postanowiła ustalić, jaki jest ogólny poziom wiedzy właścicieli przydomowych ogrodów na temat bioróżnorodności oraz jej wpływ na zakup sprzętu ogrodniczego. Badanie przeprowadzono w ośmiu krajach - Polsce, Szwecji, Danii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Belgii oraz Holandii. Ankietowanych zapytano czym jest dla nich bioróżnorodność i jak o nią dbają.
Wciąż niska świadomość polskich ogrodników
Jak wynika z opracowania 60% właścicieli zieleńców wie, iż ich prywatny ogród może mieć pozytywny wpływ na bioróżnorodność, niestety 80% respondentów ma poczucie braku wiedzy, jakie działania mogliby podjąć. W rezultacie jedynie nieco ponad 20% ankietowanych projektuje i pielęgnuje swoje ogrody z myślą przede wszystkim o bioróżnorodności, ponad 60% projektuje je na potrzeby relaksu, a 50% pod kątem łatwości utrzymania.
Najatrakcyjniejsze rodzaje ogrodów to połączenie dzikiego i starannie urządzonego ogrodu lub starannie urządzony ogród (47% respondentów w obu przypadkach). Tylko 9% badanych wskazuje całkowicie dziki ogród. Co ciekawe, ankietowani ze Szwecji i Holandii charakteryzują się stosunkowo wysoką świadomością, ale rzadko myślą o bioróżnorodności. W Wielkiej Brytanii, Francji i Belgii badani nie wiedzą, jak sprawić, by ich ogrody były bioróżnorodne. Dla reprezentantów Danii i Polski bioróżnorodność nie jest priorytetem.
Choć 60% ankietowanych właścicieli ogrodów unika pestycydów, tylko 30% podjęło świadomą decyzję o pozostawianiu w ogrodzie dzikich fragmentów, by zwiększyć bioróżnorodność, pomimo skuteczności takiego rozwiązania. Pozytywnym aspektem jest to, że znacznie więcej respondentów (blisko 50%) jest otwarta na łączenie dzikiego ogrodu ze starannie skoszonym trawnikiem. Tyle samo właścicieli ogrodów chce mieć dobrze skoszony trawnik (50%), a bardzo niewielu (10%) jest otwartych na całkowicie dziką zieleń.
O badaniu
Badanie Husqvarna Forest & Garden zostało przeprowadzone przez firmę Nepa między 16 a 23 maja 2022 r. wśród 4000 respondentów ze Szwecji, Danii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Polski, Belgii i Holandii. Krajowe próby reprezentatywne w przedziale wiekowym 30-65 lat obejmowały wyłącznie osoby deklarujące posiadanie ogrodu. Badanie zostało przeprowadzone w formie ilościowych wywiadów internetowych.
*HUGSI – wskaźnik Husqvarna Urban Green Space – to narzędzie SI firmy, mierzące zdrowie miejskich terenów zieleni na całym świecie.
Źródło: materiały prasowe Husqvarna, zdjęcie: Palex66 / Dreamstime