Logo
Logo

Relacja z "Zieleń to życie" i "Flower Expo" 2019

Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE i FLOWER EXPO POLSKA, która obyła się w dniach 5-6-7 września w Warszawie to międzynarodowa prezentacja wysokiej jakościowo oferty roślin do ogrodów i wnętrz. Przegląd produktów i usług dla branży ogrodniczej obejmujący produkcję, sprzedaż roślin, technikę, akcesoria, jak również ich wykorzystanie w ogrodach, terenach zieleni oraz florystyce. Hasło tegorocznej edycji targów brzmiało: Naturalny Wybór.

5 września w Warszawie odbyło się uroczyste otwarcie 27. Międzynarodowej Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE oraz 4. FLOWER EXPO POLSKA 2019, w którym udział wzięli reprezentanci patronów honorowych wystawy, przedstawiciele instytucji państwowych, urzędów i współpracujących organizacji oraz media.

Targi zorganizowane przez Agencję Promocji Zieleni oraz Związek Szkółkarzy Polskich odbyły się w dniach 5-6-7 września w Warszawskim EXPO XXI, uczestniczyło w nich blisko 300 wystawców z 11 krajów: Polski, Holandii, Niemiec, Danii, Włoch, Belgii, Słowacji, Francji, Litwy, Kenii i USA.

Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Naturalny Wybór

Tegoroczny temat przewodni to Naturalny Wybór. Idea znalazła swój wyraz w aranżacji stoisk oraz tematach programu towarzyszącego – w prelekcjach i pokazach. Lista korzyści związanych z otaczaniem się zielenią to obniżanie odczuwalnej temperatury, oszczędność energii, oczyszczanie powietrza, gromadzenie wody, tłumienie hałasu i zmniejszanie poziomu stresu. Krzewy, drzewa, byliny, pnącza czy kwiaty doniczkowe (które stanowiły na wystawie mocny i widoczny element) są naturalnymi sprzymierzeńcem człowieka, a ich aspekt dekoracyjny jest w tym wypadku dodatkowym bonusem.

Rośliny i ogrody w międzynarodowym wydaniu

Szkółkarze i ogrodnicy pokazali różnorodny przegląd asortymentu krzewów, pnączy, bylin, roślin iglastych, ale też dużych drzew, formowanych egzemplarzy i gotowych żywopłotów, jak również zielonych ścian. Widoczna była oferta owocowych odmian roślin do uprawy amatorskiej, ale też towarowej produkcji – głównie krzewów jagodowych. Silny i nadal rozwijający się trend to byliny i trawy – obecne na wielu szkółkarskich stoiskach w formie handlowej lub gotowych do skopiowania rabat. Oferta szkółek skierowana była do handlu hurtowego, detalicznego, zieleni publicznej i wykonawców prywatnych ogrodów.

Technika, dekor, wydawnictwa. Oferta działu Technika to asortyment i propozycja kierowana do szkółkarzy, ogrodników i wykonawców terenów zieleni. Duży sprzęt dedykowany był głównie do pielęgnacji terenów zieleni (publicznych i prywatnych) i do pracy w gospodarstwach szkółkarskich, gdzie pozwala uniezależnić się od rosnących kosztów pracy i usprawnić wiele działań. Stąd też oferta maszyn do sadzenia, sprzętu do formowania i cięcia krzewów oraz rozmaite specjalistyczne narzędzia.

Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Profesjonaliści mieli również możliwość zapoznania się z portfolio nowości w zakresie środków ochrony roślin, nawozów czy systemów opakowań, oznakowania i rozwiązań logistycznych. W segmencie "decor" prezentowano zarówno altany czy meble jak i drobiazgi w różnych stylach – do ogrodów i wnętrz.

Dla architektów krajobrazu szczególnie interesująca była oferta warsztatów dających możliwość zdobycia praktycznych umiejętności w zakresie projektowania i wizualizacji terenów zielonych. Wydawnictwa branżowe i konsumenckie obecne na targach oferowały książki i czasopisma.

Miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń

Program Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE to wachlarz propozycji spotkań skonfigurowanych tak, by w zależności od profesji odwiedzający mógł znaleźć coś dla siebie nie tracąc jednocześnie możliwości zobaczenia targowych stoisk i rozmowy z prezentującymi się wystawcami. To bezpośrednie kontakty i możliwość sprawdzenia produktu ,,na żywo” i dopytania, to szczególny wymiar targowych spotkań.

Targi to prezentacja nowości i zapowiedzi tego, co pojawi się w kolejnym sezonie w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach, marketach, ale także w ogrodach i zieleni publicznej. O tendencjach na rynku, rozmawialiśmy z ekspertami w czasie branżowych spotkań.

Ogólnopolska konferencja Mocno Zielone Miasto poświęcona zieleni miejskiej zgromadziła 320 osób odpowiedzialnych za tworzenie i utrzymanie zieleni w miastach i gminach (urzędy ochrony środowiska, zakłady zieleni miejskiej, firmy projektujące, zakładające i pielęgnujące tereny zieleni). W programie znalazły się tematy dotyczące doboru gatunków krzewów przyjaznych ptakom i owadom, problematyka systemowej ochrony istniejących drzew, nawożenie w mieście, miejskie ogrody naturalistyczne oraz parki kieszonkowe.

Ogromne zainteresowanie wśród szkółkarzy i ogrodników wzbudził temat nowych przepisów w zakresie paszportowania roślin przedstawiany podczas Seminarium Wiedza dla Producentów. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób.

Konferencja Mocno Zielone Miasto_Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Kwitnący biznes

W ramach FLOWER EXPO POLAND i sektora florystycznego zaprezentowano najnowszą ofertę kwiatów ciętych i doniczkowych pochodzących m.in. z Holandii, USA, Danii, Włoch i Kenii – przedstawioną w postaci inspirujących aranżacji. Prezentowano przede wszystkim róże w mnogości barw i kształtu kwiatów, także storczyki, gerbery, słoneczniki czy eustomy. Natomiast rośliny doniczkowe w tym modne sukulenty poza obecnością w ekspozycjach stały się bohaterami pokazów i seminarium, gdzie przybliżony został nie tylko ich dekoracyjny charakter, ale też wpływ na zdrowszy klimat we wnętrzach.

Nie zabrakło akcesoriów do dekoracji i dodatków florystycznych, naczyń do rozmaitych stylizacji. Pokazano je w showroomach: Urban Jungle – pomysł na domowe wnętrze inspirowane egzotyką wypełnione zielenią, naturalnymi materiałami i roślinnymi motywami oraz Green Code koncepcja biomorficznego biura przyszłości.

Showroom Urban Jungle_Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Oprócz przeglądu asortymentu, dla florystów, właścicieli kwiaciarni, przedstawicieli hurtowni, dystrybutorów i kupców przygotowany został program wydarzeń towarzyszących. Podczas seminarium Wiedza dla Handlu, prowadzący wzięli na warsztat zarządzanie ceną, marketing w miejscu sprzedaży oraz wykorzystywanie mediów społecznościowych jako skutecznego narzędzia promocji. W czasie wykładów pojawiły się prezentacje dotyczące m.in. gotowych, praktycznych rozwiązań dotyczących prowadzenia i urządzania kwiaciarni. Prezentacje zawierały elementy show, których efektem były fantastyczne bukiety oraz wymyślne instalacje.

Mocnym punktem Wystawy były pokazy florystyczne. Gościem specjalnym wystawy był Hans Zijlstra z Holandii - znany i ceniony na świecie mistrz florystyki, który zaprezentował najnowsze tendencje podczas pokazu zatytułowanego – „Kwiatowe oczarowanie. Trendy”. Targi to miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń oraz czas rozmów o przyszłości branży. Na Wystawie gościliśmy przedstawicieli sześciu największych firm produkujących storczyki na Tajwanie. Mieli okazję poznać propozycje polskiego rynku i możliwości współpracy, także w zakresie importu świerka kłującego.

Hans Zijlstra, pokaz florystyczny _Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Konkurs Roślin Nowości 2019

Podczas otwarcia targów ogłoszono wyniki Konkursu Roślin Nowości – w tym roku oceniano aż 33 rośliny.

Złoty medal przyznano Szkółce Drzew i Krzewów Ozdobnych GURSZTYN Sp. z o.o. Sp. K. za wyselekcjonowanie odmiany klonu pospolitego 'Warmia'.

Srebrny medal otrzymała firma VITROFLORA Grupa Producentów Sp. z o.o. za wprowadzoną na polski rynek dąbrówkę rozłogową 'Gold Chang' PBR.

Brązowymi medalami zostały uhonorowane rośliny: miskant chiński 'Boucle' PBR (DAGLEZJA ARTUR MAJ Szkółka Roślin Ozdobnych), judaszowiec kanadyjski CAROLINA SWEETHEART (zgłoszony przez Szkółkarstwo Ozdobne OLSZEWSCY), pęcherznica kalinolistna TINY WINE GOLD (zgłoszona przez Szkółki KUROWSCY) oraz kocimiętka NEPTUNE (Gospodarstwo Specjalistyczne PANEK). W konkursie przyznano również wyróżnienia.

Za promocję polskich odmian roślin, Związek Szkółkarzy Polskich nagrodził Honorowym Laurem Ogród Botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego, za stworzenie w Arboretum w Wojsławicach Ogrodu Milenijnego z kolekcją polskich odmian.

Konkurs Roślin Nowości_Wystawa Zieleń to Życie i Flower Expo Polska 2019, fot. Agencja Promocji Zieleni

Fot. Agencja Promocji Zieleni

Targi, które wyznaczają kierunek i angażują

Pierwsze dwa dni targów skierowane były do osób zawodowo zajmujących się ,,zieloną branżą” – szkółkarzy, ogrodników, architektów krajobrazu, specjalistów, zarządzających miejską zielenią i firm wykonujących usługi, właścicieli centrów ogrodniczych i kwiaciarni oraz florystów.

Ostatni, trzeci dzień dedykowany był dla hobbystów i każdego kto interesuje się zielenią i chce wprowadzić ją do przestrzeni wokół siebie. W programie dla pasjonatów znalazły się wykłady dotyczące ciekawych roślin, zakładania i pielęgnacji ogrodu.

Odwiedzający mieli możliwość aktywnego udziału w przygotowanych atrakcjach: warsztatach z sadzenia, tworzenia roślinnej biżuterii i wianków oraz budowania domków dla pszczół. Bezpłatnych konsultacji w Strefie Porad udzielali znani w ogrodniczym świecie eksperci. Natomiast na kiermaszu roślin można było zdobyć nowości i rarytasy bezpośrednio od producentów.

 2019-09-17

Tagi